تاریخ انتشار۱۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : 187165
رئیس جمهوری سوریه؛

فقط مردم سوریه می توانند درخصوص سرنوشت خود تصمیم گیری کنند

بشاراسد در مصاحبه با شبکه سی بی اس نیوز گفت: ما اهمیت زیادی برای گفتگو قائلیم و از گفتگو با طرف های مختلف برای مبارزه با تروریسم و همچنین برای حل مشکلات موجود استقبال می کنیم .
فقط  مردم سوریه می توانند درخصوص سرنوشت خود تصمیم گیری کنند

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) به نقل از خبرگزاری سوریه (سانا) ، رییس جمهوری سوریه در خصوص سخنان جان کری وزیرامورخارجه سوریه درباره گفتگو با سوریه گفت : آن ها فقط حرف می زنند و ماتاکنون چیز ملموسی ندیده ایم ، اتفاقات جدیدی در خصوص نزدیکی سیاسی به آمریکا در این خصوص وجود ندارد اما ما در سوریه هرگونه گفت و گویی را مثبت می دانیم و آمادگی گفت و گو با هر طرفی و از جمله آمریکا را داریم البته بر اساس اصل احترام متقابل و به شرطی که حاکمیت سوریه زیر سوال نرود .

بشار اسد گفت و گو بین کشورها در خصوص مبارزه با تروریسم را بسیار مفید دانست و گفت : یافتن راهی و وسیله ای برای شکست دادن تروریسم در حال حاضر برای ما مساله مهمی است .

وی در ادامه ، شمار کشته های سوریه که در رسانه های غربی ترویج می شود را مبالغه آمیز دانست و گفت: مهم آمار و ارقام نیست بلکه مهم این است که بسیاری از خانواده ها عزیزانشان را از دست داده اند و این یک تراژدی است که همه خانواده های سوری با آن مواجه اند و به هرحال هرگونه درگیری ای بالاخره باید با گفت گو به پایان برسد ، با راه حل سیاسی و این کاری است که ما از دو سال قبل تاکنون در سوریه آغاز کرده ایم و در موارد زیادی هم موفق بوده ایم.

بشار اسد در خصوص پیدایش داعش نیز گفت : داعش به صورت ناگهانی به وجود نیامده است زیرا غیر ممکن است چیزی که ما آن را سازمان می دانیم و کوچکتر از یک دولت است ، با این منابع مالی و نیروی انسانی و بدون پشتیبانی و حمایت خارجی و بدون اینکه به صورت تدریجی برای آن برنامه ریزی شده باشد ، ناگهان و یکباره به وجود آید .

رئیس جمهور سوریه باردیگر تاکیدکرد: فقط  مردم سوریه اند که می توانند در خصوص سرنوشت خود تصمیم گیری کنند و هیچ طرف دیگر اجازه این کار را ندارد .

وی افزود : ما در خصوص این مساله ، نه با آمریکا و نه با هیچ طرف دیگر مذاکره ای نمی کنیم ، این با نظام سیاسی و قانون اساسی ما مرتبط است ، ما می توانیم با دیگران در خصوص مبارزه با تروریسم و فشار وارد کردن بر برخی کشورها مانند ترکیه ، عربستان، قطر و برخی متحدان آن در اروپا که از تروریسم حمایت مالی ، سیاسی و نظامی می کنند، همکاری کنیم .

بشار اسد تاکیدکرد: درگیری ها با روش های نظامی پایان نمی یابد بلکه در نهایت باید با راه حل سیاسی و گفت و گو مشکلات را حل کرد .
وی در خصوص راه حل سیاسی مقام های دمشق برای حل بحران کنونی در سوریه نیز گفت : سطوح مختلفی برای دست یافتن به راه حل سیاسی وجود دارد ، سطوح داخلی ، منطقه ای و بین المللی و همچنین وسایل و راه های مختلفی برای این کار وجود دارد اما مهم ترین بخش ، بخش داخلی است و شایسته است با این مساله در دو محور کارکرد : نخست گفت و گوی سوری ها با هم در مورد همه چیز و از جمله در مورد نظام سیاسی کشورشان و همچنین در مورد آینده کشور و دوم گفت و گوی مستقیم با گروه های مسلح که ما طی دو سال گذشته نیز با آن ها وارد گفت و گو شده ایم تا در قبال عفو ، سلاح های خود را زمین بگذارند و به زندگی طبیعی خود بازگردند .

بشار اسد در خصوص گروه های مسلحی که به آن اشاره کرد نیز گفت : برخی از آن ها گروه های تروریستی اند و برخی از آن ها در برخی حوادث به دلایل مختلف دست داشتند ، بنابر این همه کسانی که سلاح به دست گرفته و سعی در ویران کردن زیرساخت ها یا حمله به مردم یا نقض قانون را دارند جزو گروه های مسلح اند .

بشار اسد در پاسخ به این سوال که اگر کشورهای خارجی مانند آمریکا و روسیه و دیگر طرف ها از وی بخواهند از قدرت کناره گیری کند آیا وی این را می پذیرد ، گفت : هیچ طرف خارجی نمی تواند دخالتی در آینده سوریه ، قانون اساسی یا رییس جمهوری و مطالب مانند این داشته باشد ، ما با خارجی ها در این خصوص مذاکره و بحث نمی کنیم و اگر مردم سوریه بخواهند رییس جمهوری شان تغییر کند ، این کار مستقیما و فورا صورت می گیرد اما این هم باید از طریق عملیات سیاسی و قانونی انجام شود ، روسای جمهوری اینگونه تغییر می کنند و نه از طریق تروریسم و دخالت خارجی .

بشار اسد درپاسخ به این سوال که برخی می گویند ظهور داعش بهترین اتفاقی بود که می توانست برای شما روی دهد و نظام سوریه به بهانه داعش بسیاری از معارضان میانه رو خواستار دموکراسی را سرکوب کرد و شما هم به داعش اجازه رشد و نمو دادید ، آیا این درست است؟ گفت : شخص باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا اخیرا در یکی از مصاحبه های خود گفت: معارضان مسلح در سوریه چیزی جز وهم و خیال نیست ، این چیزی است که رییس جمهوری آمریکا به وضوح از آن سخن گفت.

وی افزود: ما همیشه گفته ایم که معارض میانه رو در سوریه وجود ندارد، باردیگر نیز می گوییم داعش یکباره به وجود نیامده است ، داعش از ابتدا شروع به قطع سر و دست و پای مردم کرد و حتی جدا کردن سر از تن مخالفانشان از ابتدا سیاست آن ها بود ، آن ها ابتدا با نام معارضان میانه رو شروع کردند، سپس با جبهه النصره ادامه دادند و بعد با نام داعش فعالیت خود را ادامه دادند ، این سه گروه چه فعالیت هایی درسوریه داشته اند ، آن ها به پایگاه های نظامی سوریه حمله کردند ، سربازانم را به قتل رساندند و اقتصاد ما را ویران کردند، با این اوصاف آنها چگونه می توانستند برای ما مفید باشند .کدام منطق این را قبول می کند؟کشورم ویران شود، یاران من به قتل برسند ، غیر نظامیان کشته شوند و بعد بگویند این بهترین اتفاقی بود که می توانست برای نظام سوریه پیش آید ، این غیر منطقی و غیر واقعی است و نمی توان آن را پذیرفت .



**غرب با قدرت یافتن داعش محاسبات خود را تغییر داد

رییس جمهوری سوریه افزود : پس از قدرت یافتن داعش ، غرب محاسبات و برنامه های خود را تغییر داد اما این بدین معنا نیست که خود را از درگیری های سوریه یا عراق دور کرد ، تصور نمی کنیم غربی ها از این حوادث درس گرفته باشند و به همین دلیل آن ها سیاست های خود را تغییر نمی دهند زیرا آن ها از همان ابتدا می خواستند نظام حاکم سوریه یا رییس جمهورش را تغییر دهند ، آن ها همچنان در این مسیر حرکت می کنند اما تغییر در سیاست های آن ها تنها این است که اولویت های خود را تغییر داده اند نه اصل سیاست هایشان را و اکنون اولویت نخست آن ها رهایی از داعش است .

وی در خصوص همکاری آمریکا با سوریه در خصوص مبارزه با داعش نیز گفت : همکاری مستقیمی در این خصوص وجود ندارد .البته برخی طرف های ثالث مانند عراق و روسیه و ...ما را در جریان حملات آمریکا به داعش قرار می دهند ، البته در مورد جزئیات سخن گفته نمی شود و تنها می گویند آمریکا طی چند روز آینده به داعش در عراق و سوریه حمله می کند و فقط همین .



** ما همه متجاوزان و مهاجمان را هدف قرار می دهیم

بشار اسد در پاسخ به این سوال که وقتی شما پهپاد آمریکایی را هدف قرار دادید آیا می دانستد این پهپاد آمریکایی است؟ ، گفت : نه زیرا هیچ هواپیمای بدون سرنشین یا هواپیمایی نمی گوید من آمریکایی هستم ، بنابر این وقتی یک هواپیمای خارجی وارد حریم هوایی شما می شود ، باید سرنگون شود و این از اصول نظامی است .
https://taghribnews.com/vdcfvedytw6dcya.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی