تاریخ انتشار۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب : 248860

دیدار هیاتی از علما و اساتید دانشگاه عراق با ریاست پژوهشگاه مطالعات تقریبی

هیاتی متشکل از علما و اساتید دانشگاه اهل تسنن و تشیع عراق با حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری ریاست پژوهشگاه مطالعات تقریبی دیدار و گفتگو کردند .
دیدار هیاتی از علما و اساتید دانشگاه عراق با ریاست پژوهشگاه مطالعات تقریبی
در این دیدار که دوشنبه 3 آبان برگزار شد حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری با اشاره به تاسیس مجمع الحوار الاسلامی در پژوهشگاه مطالعات تقریبی افزود: ما در آغاز کار در پژوهشگاه مجمع الحوارالاسلامی را راه اندازی کردیم تا علمای برجسته جهان اسلام را به ایران دعوت کنیم و با آنها به تبادل نظر بپردازیم .

وی اظهار داشت: از طریق مجمع الحوار الاسلامی در سه سال گذشته علمایی از اندونزی و هند و موریتانی را دعوت کرده و ضمن برگزاری نشست های علمی و تخصصی دیدارهایی با مراجع و علما ترتیب دادیم تا بستر مناسبی برای بحث های علمی ایجاد شود. همچنین تفاهم نامه هایی هم با آنها به امضا رساندیم، البته این سفرها بازتاب گسترده ای در کشورهای آنها داشته است و  در آینده بنا داریم علمایی از عراق و تونس و عمان را به ایران دعوت کنیم .

 
دکتر مختاری با اشاره به آغاز کلان پروژه شناخت تکفیر و جریان های تکفیری در پژوهشگاه مطالعات تقریبی افزود: در حال حاضر کلان پروژه شناخت تکفیر و جریان های تکفیری را در پژوهشگاه مطالعات تقریبی آغاز کرده ایم و محققین ما به همراه کارشناسانی از حوزه علمیه در حال فعالیت بر روی این پروژه عظیم هستند .
 
وی با اشاره به دیگر تالیفات پژوهشگاه مطالعات تقریبی افزود: از دیگر تالیفات مهم و جدید این پژوهشگاه کتاب الشیعه من وجهه نظر اهل السنه  و کتاب فی سبیل الامه الاسلامیه است. همچنین کتاب الشیعه من وجهه نظر اهل السنه در حال تدوین است .

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به تدوین و چاپ موسوعه عظیم 20 جلدی «السنه النبویه فی مصادر المذاهب الاسلامیه » اظهار داشت : ایده اصلی تدوین این موسوعه همان ایده مرحوم آیت الله العظمی بروجردی است که با همت پژوهشگران پژوهشگاه مطالعات تقریبی و جمعی از محققین حوزه حدود  13 سال طول کشیده است که در آن بسیاری از احادیث مشترک بین شیعه و سنی استخراج شده است .

وی افزود: این موسوعه را با کیفیت نفیس در کشور لبنان به چاپ رساندیم تا علاوه بر توزیع آسان موسوعه در جهان اسلام حساسیت ها هم تقلیل یابد.



دکتر مختاری در ادامه اظهار داشت: پس از رونمایی این موسوعه به دست آیت الله العظمی صافی گلپایگانی و بازتاب گسترده آن در جهان اسلام درخواست های متعددی از علمای اهل سنت جهت دریافت این موسوعه با دست ما رسیده است و در اولین گام از توزیع موسوعه، یک دوره از آن را به مراجع عظام ایران هدیه کردیم و بنا داریم با سفر به کشور عراق موسوعه را به مراجع نجف هم تقدیم کنیم .

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی اشتراکات شیعه و اهل سنت را بیش از 90 درصد خواند و افزود: امروزه شیعه و اهل سنت بیش از 90 درصد اشتراکات دارند و این یک واقعیت است که اکثر علما هم به آن اذعان دارند . همانگونه  که مذاهب در دین مسیحیت به راحتی باهم کنار می آیند ما مسلمانان هم باید وحدت را یک فریضه بدانیم و در جهت تقویت آن گام برداریم .

دکتر مختاری در ادامه اظهار داشت : چندی پیش خانم مرکل اعلام کرد در هند و چین بیش از 150 خدا وجود دارد اما همه آنها در کنار هم زندگی می کنند ولی مسلمانان یک خدا و یک کتاب و یک قبله دارند اما خیابان های آنها به خون یکدیگر آغشته شده است . قاتل و مقتول هر دو الله و اکبر می گویند . این به چه معناست ؟!

وی تاکید کرد: ما در پژوهشگاه مطالعات تقریبی از هر تفاهم نامه ای که به وحدت عملی جهان اسلام کمک کند استقبال می کنیم و آمادگی داریم با شما اساتید محترم دانشگاه در این جهت همکاری کنیم .

دکتر مختاری با اشاره به همایش تقدیر ازآثار و پایان نامه های تقریبی افزود: سعی کردیم پایان نامه های حوزوی و دانشگاهی را به سمت مباحث تقریبی سوق دهیم و به همین منظور همایش تقدیر از آثار و پایان نامه های تقریبی را راه اندازی کردیم که سال اول در قم و سال دوم در مشهد و امسال هم در کردستان برگزار شد سال آینده هم در زاهدان برگزار خواهد شد و آمادگی داریم سال بعد آن را در نجف برگزار کنیم .

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی در پایان بر اهمیت وظیفه علمای اسلام تاکید کرد و افزود: امروزه وظیفه علمای اسلام بسیار حساس است .کارشناسان معتقدند تمام نیروهایی که به داعش می پیوندند از جهل و ناآگاهی آنهاست و این وظیفه علمای جهان اسلام است که با آگاهی بخشی به ملت های مسلمان به ریشه کنی داعش کمک کنند .
 
https://taghribnews.com/vdcfvcd0xw6djca.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی