تاریخ انتشار۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۶:۳۹
کد مطلب : 272467

شب قدر (قدر گیجه) در بین اهل سنت ترکمن

شب 27 ماه مبارک رمضان (شب قدر) در بین ترکمنان اهل سنت استان گلستان از احترام و جایگاه خاصی برخوردار است؛ زیرا معتقدند در این شب نورانی قرآن این معجزه آسمانی آخرین پیامبر الهی برای هدایت بشر نازل شده است و عبادت در این شب مبارک بهتر از عبادت هزار ماه است.
شب قدر (قدر گیجه) در بین اهل سنت ترکمن
به گزارش خبرگزاری تقریب از گلستان،ترکمن ها در این شب شادی می کنند و از مهمانان با سفره های رنگین پذیرایی می کنند، به اعتقاد ترکمن‌ها حضرت خضر (ع) بر کسانی ظاهر می‌شود که نیکوکار هستند پس گروهی که خود را مستحق زیارت آن حضرت می‌دانند تا وقت سحری به دیدار اقوام و دوستان می‌روند تا شاید بخت بیدار دیدار آن یار آشنا را بشارت دهد ضمناً در این شب خانواده‌هایی که قصد ازدواج و وصلت دارند هدایا و نقل و شیرینی برای خانواده عروس می‌ برند و این ایام را به آنان تبریک و شادباش می‌گویند و همچنین ترکمن‌ها عقیده دارند که پرداخت فطریه قبل از شب قدر ثواب بیشتری دارد اگر چه تا پایان ماه مهلت دارند.

به چند دلیل اهل‌ سنت شب 27 ماه مبارک رمضان را شب قدر می‌دانند؛ مفسران اهل‌ سنت کلمات سوره قدر را شمارش کردند و تعداد کلمات سوره قدر 30 کلمه بوده و کلمه 27 آن، که کلمه «هی» است اشاره به شب قدر دارد.

دیگر اینکه در همان سوره کلمه «لیله القدر» 3 بار تکرار شده است که تعداد حروف این کلمه 9 حرف می باشد و تعداد تکرار کلمات (3 بار) ضربدر تعداد حروف (9) باز می شود 27 و این نشان از شب قدر بودن شب 27 است و علاوه بر این ها عارف نامی بایزید بسطامی نیز 2 بار شب قدر را در خواب دیده که هر دو بار شب 27 بوده است بنا به همین دلایل مفسران اهل سنت شب 27 را بر شب های فرد دیگر ترجیح می دهند.

اهل سنت در شب قدر دعای (اللَهُمَّ اِنَّکَ عَفوُکَریمُ تُحِبُّ العَفو َفَاعفُ عَنّی) خداوندا تو عفو کننده و کریمی،تو عفو را می پسندی لذا از گناهم در گذر را زمزمه می کنند.

رسول اکرم(ص)میفرماید: کسی شب قدر را از روی ایمان بپا دارد ودر انتظار ثواب آن باشد گناهان گذشته اش بخشیده می شود
خواندن نماز نفل شب قدر از عباداتی است که توسط اهل سنت ترکمن انجام می شود یعنی حداقل 2 رکعت و حداکثر تا 100 رکعت و در هر رکعت بعد از سوره حمد 7 مرتبه سوره توحید و 3 الی 7 بار سوره قدر با توجه به توان نمازگزار خوانده می شود.

تلاوت آیات قرآن، ختم قرآن کریم توسط حافظان برجسته و ممتاز منطقه ترکمن صحرا، ذکر و گوش دادن به سخنرانی ها و موعظه ها و نصایح علما و روحانیون از دیگر عباداتی است که در این شب انجام می شود.

مسلمانان از فضائل و برکات شب قدر استفاده کنند

مدرس حوزه علمیه ضیائیه شهر فراغی، گفت: شب قدر فضائل و برکات فراوانی دارد و بر تک تک مسلمانان است که از فیوضات آن نهایت استفاده را ببرند.

«آخوند عبدالجلیل فرهمند» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تقریب در گلستان، اظهار
کرد: احیا و شب زنده داری کردن در شب های قدر سنت زیبایی است که در آن مناجات و راز و نیاز و دعای عاجزانه و عبادات خالصانه صورت می گیرد و بندگان نیک خدا که توفیق این سعادت بزرگ را دارند در این شب ها توشه ای بزرگ در کوله بار خود جمع می کنند.

رابط فرهنگی مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور با اذعان بر اینکه هیچ شبی از نظر درجه و رتبه به شب قدر نمی رسد، تصریح کرد: شب قدر شب با برکت است و با رحمت و بهترین شب ها در طول سال است.

وی، افزود: رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «لیلة القدر را در شب های طاق (فرد) دهه آخر رمضان جست و جو کنید».

به گفته وی؛ بر پا داشتن و راز و نیاز این شب گرانقدر می تواند بسیاری از گناهان گذشته انسان را محو سازد.

شب قدر مقدس ترین و متبرک ترین شب در دین اسلام است

امام جمعه اهل سنت قازان قایه، گفت: شب قدر در دین مبین اسلام از مقدس ترین و متبرک ترین شب های سال است.

«آخوند ناصر قزل» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تقریب در گلستان، افزود: این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است، عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است.

به گفته وی؛ هیچ شبی در طول سال به بزرگی و فضیلت شب قدر نمی رسد به همین خاطر خداوند سوره ای را در قرآن کریم به نام سوره قدر نامگذاری کرده است.

مدیر حوزه علمیه عرفانی قازان قایه عبادت این شب را برتر از عبادت هزار ماه دانست و گفت: نزول همه‌ ملائکه و جبرئیل در شب قدر بر زمین و سلام دادن بر بندگان خدا نشانه شرافت آن بر هزار ماه است.

وی، ادامه داد: ماه مبارک رمضان برترین ماه ها و شب قدر سرآمد شب های سال است.

شب قدر هدیه بزرگ الهی برای انسان ها است

امام جمعه اهل سنت اینچه برون، گفت: شب قدر سرشار از برکت و هدیه بزرگ الهی برای انسان ها است.

«آخوند مدد آقا هوشمند» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تقریب در گلستان، اظهار کرد: عبادت در این شب برتر از هزار شب است پس انسان گناهکار می تواند با عبادت در این شب ارزش این هدیه خداوندی را بهتر درک کند.

مدیر حوزه علمیه رحمانیه دوزالوم اینچه برون، اوج معنویت ماه رمضان را در شب های قدر ذکر کرد و گفت: در این شب نورانی انسان ها با خلوص نیت و خاشعانه در برابر خالق خود راز و نیاز و شب زنده داری می کنند.

وی، افزود: همه مقدرات انسان در این شب تعیین و مشخص می شود به همین خاطر به آن شب قدر گفته می شود.

آخوند هوشمند خاطر نشان کرد: رمضان شب قدری دارد که ثواب آن از هزار ماه بهتر است خوشا به حال کسانی که عبادت این شب نصیب آنها می شود هر کس این شب قدر را با ذکر و عبادت سپری کند گویا ۸۳ سال و چهار ماه در ذکر عبادت سپری کرده است.
 
https://taghribnews.com/vdcfv0d0ew6deja.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی