تاریخ انتشار۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : 200655
علی لاریجانی در همایش بزرگداشت حقوق بشر اسلامی؛

شرایط امروز دنیا درباره حقوق بشر امیدوار کننده نیست/ نبود مشارکت مردمی، مهمترین نقص سند حقوق بشر اسلامی است

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنایات آل سعود علیه مردم مظلوم یمن گفت: عربستان سعودی حتی اطلاعیه حقوق بشر اسلامی را که در نگارش آن نقش داشته است رعایت نمی کند.
شرایط امروز دنیا درباره حقوق بشر امیدوار کننده نیست/ نبود مشارکت مردمی، مهمترین نقص سند حقوق بشر اسلامی است
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) علی لاریجانی در همایش بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی افزود: در دهه اخیر جنگ های بسیار زیادی در عراق، افغانستان، سوریه، لیبی و مصر همراه با خشونت های زیاد و لشکرکشی های فراوان بوجود آمده است.

وی گفت: در این جنگ ها نه تنها نظام حقوق بشر حتی اطلاعیه حقوق بشر اسلامی که در طائف و مکه نگارش شد و در قاهره به تصویب رسید نیز رعایت نشده است.

لاریجانی افزود: در حمله عربستان سعودی به کشور اسلامی یمن است که ماده سه این اطلاعیه که حفظ جان کودکان ، زنان و بی دفاعان است رعایت نمی شود به طوریکه  چند روز پیش 400 بار هواپیماهای آل سعود بازار، مساجد و خانه های مردم را مورد هدف قرار دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین فجایعی را که در فلسطین رخ می دهد ساده ندانست و گفت: آخرین این فجایع کشتار جانسوز کودک نوزاد بود.

لاریجانی با بیان اینکه آمریکایی ها به حمایتشان از رژیم آدمکش و شرور صهیونیستی  افتخار می کنند گفت: آنان اعلام کرده اند که امنیت این رژیم امنیت آنهاست و این را با صدای بلند می گویند و به آن افتخار می کنند.

وی با بیان اینکه ترور و مصیبت های فراوانی علیه فلسطین روزانه از سوی رژیم صهیونیستی انجام می شود گفت: امریکا که ادعای مدیریت حقوق بشر را دارد چرا باید از اسرائیل حمایت کند؟

لاریجانی گفت: بدتر از این امور شنودهایی است که در اروپا انجام می شود و در حالیکه صدراعظم و روسای جمهوری از این امر مصون نیستند آیا به مردم معمولی رحم می شود؟

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این نمونه ای از حقوق بشری است که اکنون شاهد آن هستیم و خشونت از وضع محدود خارج شده و به صورت گسترده و سازمان یافته در آمده است.

وی وحشی گری های داعش در عراق را امری عجیب و غریب در جهان جدید دانست و گفت: آنان در پوشش امنیت همه نوع رفتاری را برای خود تجویز می کنند.

لاریجانی علت پیدایش اینگونه رفتارهای غیر حقوق بشری را تسری پیدا نکردن بحث حقوق بشر به بخش های دیگر همچون ساحت اقتصاد و سیاست دانست.

رئیس مجلس افزود: اساس حقوق بشر بر حقوق طبیعی انسان استوار است و اسلام نیز بر فطرت انسان اصولش را پایه گذاری کرده و در این سند مبنا حقوق طبیعی است و در اسلام همه ساحت های این حقوق مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد مبنا سود بیشتر است گفت: این دیدگاه ، حقوق یکسان انسان را تامین نمی کند و در آن تعارض وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی وجود نداشتن مبحث مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی را از مهمترین نقصهای سند حقوق بشر اسلامی دانست.

علی لاریجانی گفت: تلاشهایی که در تهیه اعلامیه حقوق بشر اسلامی و سپس تبدیل آن به روزی به همین نام شد در خور قدردانی است هر چند این موضوع نفاذ جدی ندارد اما موضوع مهمی تلقی می شود و مواد خوبی هم در آن تنظیم شده است.

وی با بیان اینکه اینگونه جلسات انگیزه های بیشتری را برای تحقق این سند فراهم میکند افزود: شاید بیش از هفتاد سال است که از تنظیم اعلامیه حقوق بشر می گذارد بویژه پس از جنگ جهانی ضرورت ایجاب می کرد که بر اصولی در صحنه بین الملل تفاهم کنیم که از جنگها، خونریزیها و خشونتها جلوگیری شود تا انسانها از حقوق برابر برخوردار شوند.

لاریجانی اضافه کرد: بویژه آنکه در جهان غرب، مشکلاتی غیر از جنگ و خشونت به معنای متعارف کنونی وجود داشت و حتی تا چند دهه پیش مسئله بردگی از جمله این مشکلات بود و علاوه بر این بسیاری از طوایف مانند زنان از حق رأی محروم بودند و در دهه های اخیر وضعشان قدری منطبق شد.

رئیس مجلس گفت: بنا بر این انواع مشکلات از نظر حقوق انسانی در جهان وجود داشت که در شرق به نحوی و در غرب به نحو دیگری بود و با احساس این ضرورت موضوع حقوق بشر به عنوان سندی که کشورها به آن ملتزم هستند مصوب شد.

لاریجانی افزود: البته نقایصی از نظر مبانی نظری و ندیدن دیگر فرهنگها در آن هست که خیلی در این باره بحث شده است اما همان مقدار که قوتها در آن وجود دارد باید ارزیابی کرد که چقدر محقق شده است.

وی گفت: این تلاشها منجر شد به اینکه مسلمانان تحرک یابند و در قاهره سند حقوق بشر اسلامی مصوب شد که نکات عمیقی در آن وجود دارد که البته نقایصی نیز در آن هست که مهمترین نقصش نوع مشارکت مردم در سرنوشت خودشان است که چیزی در این باره در این سند وجود ندارد.

لاریجانی افزود: اگر مردمسالاری را بعنوان موضوع مهمی برای حکومت ها قبول داریم و حق مردم می دانیم که بر سرنوشت خودشان حاکم باشند در این سند چیز روشنی در این باره نمی بینیم.

رئیس مجلس اضافه کرد: با این حال نکات مثبت زیادی در این سند وجود دارد که می تواند به عنوان حرکتی رو به جلو در تأملات نظری و عملی در حوزه حقوق بشر تلقی شود.

وی گفت : با همه پیشرفتهایی که در این زمینه در صحنه بین الملل وجود دارد پس از 60 ـ 70 سال علی القاعده فرصت برای ارزیابی در زمینه حقوق بشر و ضعفها و قوتهای آن باید وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بحث عدالت در دهه 50، 60 و 70  در غرب وجود نداشت.

علی لاریجانی در ادامه سخنان خود در همایش بزرگداشت حقوق بشر اسلامی افزود: غربی ها بحث عدالت را به عنوان دروغ بزرگ تعریف می کردند و برخی فیلسوفان معتقد بودند اساسا بحث عدالت ،‌ هجو است .

وی گفت: البته دریکی دو دهه اخیر بحث عدالت در غرب مطرح شده و در حوزه اجتماعی  بحث لذت بیشتر مد نظر قرار گرفته است.

لاریجانی افزود: در حوزه سیاست هم که واویلاست و چیزی که رعایت نمی شود حقوق انسانهاست  و اصل بر قدرت است.

رئیس مجلس ادامه داد: در همه نظاماتی که آنها طراحی کردند می گویند واقعیت این است که قدرت حرف اول را می زند .

لاریجانی گفت:‌ در همین بحث هسته ای که 12 سال مایه مشاجراتی میان جمهوری اسلامی ایران و چند کشور زورگو شد باید دید آیا ایران واقعا حق نداشت به حقوق خودش در زمینه فناوری صلح آمیز هسته ای دست یابد؟

وی گفت:‌ما وقتی که عضو آژانس بودیم و ان پی تی را پذیرفتیم بنابراین همه حقوق باید برای ما در نظر گرفته می شد و ما باید می توانستیم غنی سازی داشته باشیم .

رئیس مجلس افزود: هیچکدام از این حقوق مخالف معاهده مربوطه نیست اما بیهوده مشاجره ای را به وجود آوردند و از آن روزی که آمدند در سعد آباد، 12 سال این کشمکش را داشتیم و ایران را تحریم کردند.

لاریجانی ادامه داد : آنها می گفتند وقتی ما نگرانیم شما نباید غنی سازی کنید و اساس برهان آنها نگرانی از ایران بود.

وی گفت: از آنجایی که ایران تبعیت نمی کرد به زور ما را تحریم کردند و به ما فشار می آوردند.‌

کجای این رفتار با سند حقوق بشر سازگار است ؟

وی ادامه داد:‌همچنین در زمینه حمله ای که به عراق کردند ادعایی کردند مبنی بر اینکه در عراق سلاح کشتار جمعی تولید می شود و ما به مناطقی در عراق مظنون هستیم .

رئیس مجلس افزود: آقای پاول وزیر خارجه وقت آمریکا گزارش مفتضحانه ای به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد که بر اساس آن تصمیم گرفتند به عراق حمله کنند و وی در این گزارش از مناطقی در عراق نام برد که در این نقاط سلاح هسته ای در حال تولید است.

لاریجانی افزود: آمریکایی ها به همین بهانه بدون آنکه مرجعی موضوع را بررسی کند و بدون تصویب شورای امنیت ، به عراق حمله کردند.

وی ادامه داد : پس از حمله ، دو سه کشور فریادی زدند اما وقتی دیدند آمریکا 20 روزه عراق را به اشغال درآورد ساکت شدند .

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ کس دفاعی از عراق نکرد و در این میان فقط جمهوری اسلامی ایران بود که از مردم مظلوم عراق دفاع کرد.

لاریجانی با بیان اینکه  نه شرقی ها و نه غربی ها کمکی به مردم عراق نکردند گفت:‌ بعدها در دیداری که با آقای طالبانی رئیس جمهور وقت عراق داشتیم سوال کردم که آیا نقاط ادعایی مقامات آمریکایی را بررسی کردید و ایشان در پاسخ گفت: بله بررسی کردیم که یکی از آن نقاط که در کردستان عراق بود طویله ای در یک منطقه بود که هیچ فعالیتی در آن صورت نمی گرفت.

وی افزود: بر این اساس تفسیری از حقوق بشر در ساحت سیاست وجود ندارد و در چنین فضایی مشکلی به وجود آمد و آن هم این است که سند حقوق بشر در ساحت های دیگر زندگی بشر سایه ای نیفکنده بنابراین ناموفق است البته نمی خواهم بگویم صد درصد ناموفق است.

رئیس مجلس افزود: هنگامی که سند حقوق بشر به عنوان ادبیات  در دنیا مطرح شد تاثیراتی داشته اما در اکثر موارد ناموفق بوده است .

لاریجانی با بیان اینکه ‌در سند حقوق بشر اسلامی هم ممکن است این سرنوشت را داشته باشیم گفت : ظلم هایی که بر ملل اسلامی می بینیم در بحرین ، یمن و جاهای دیگر احساس می کنیم که این سند هم تحرکی به وجود نیاورده است البته نمی خواهیم نا امید کنیم باید واقع بین بود اما در صحنه سیاسی نمی بینیم که این سند مهم مخصوصا سند حقوق بشر اسلامی که بر اساس فطرت انسان تنظیم شده است اثری داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم مسیر بیداری در بین جوانها، تحصیل کرده ها و کسانی که فهم بهتری از دنیا دارند، ‌در عالم اسلام مکشوف است.

لاریجانی افزود: یکی از ارکان مهم سند حقوق بشر اسلامی این است که مردم احساس کنند مشارکت آنها در سرنوشتشان تاثیر دارد.

وی گفت: اگر مردم کشورهای اسلامی احساس کنند مشارکت انها در سرنوشت سیاسی و اجتماعی کشورشان نیز تاثیر دارد انگیزه تغییر ایجاد می شود.

رئیس نهاد قانون گذاری کشور ادامه داد: وقتی در یک کشوری یک شخص سه دهه رئیس جمهور می شود معلوم است که این روند ، طبیعی نیست.

وی افزود: در کشور ما وقتی یک شخص دو دوره رئیس جمهور می شود ما خدا خدا می کنیم به زودی جابه جا شود تا شاهد تغییرات دیگری باشیم ولی این شرایط در برخی کشورهای اسلامی وجود ندارد.

لاریجانی با انتقاد از حالت خفقان جدی در برخی کشورهای اسلامی گفت: باید به این ملت های مسلمان امیدواری داد تا در سرنوشت کشور خودشان دخالت کنند.

وی اظهار داشت: سند حقوق بشر اسلامی باید این جایگاه را در بین دولت های اسلامی ایجاد کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه از رفتار ضد حقوق بشری برخی کشورهای بزرگ انتقاد کرد و گفت: شرایط امروز دنیا در مورد حقوق بشر خیلی امیدوار کننده نیست.

وی افزود:‌چه دول بزرگ که رفتارهایی در زندان هایی مثل ابوغریب و جنگها را از آنها شاهد هستیم و چه سازمان همکاری اسلامی حمیتی در مورد حقوق بشر ندارند.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد: انقلاب اخیر کشورهای اسلامی به تقویت حقوق بشر در این کشور ها منجر شود.

وی در پایان گفت: امیدواریم تلاش دوستان ایران که در مورد حقوق بشر تلاش می کنند همراه با حرکت نوین منجر به تحقق حقوق بشر در کشورهای اسلامی شود.
https://taghribnews.com/vdcftxd0tw6dxva.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی