تاریخ انتشار۲۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۱
کد مطلب : 254052

برگزاری کمیسیون زن و خانواده و اعلام حمایت آیت الله اراکی از پیشنهادات این کمیسیون

کمیسیون زن و خانواده با موضوع" جزیانهای تکفیری مانعی بر سر راه تمدن سازی نوین اسلامی با حضور "آیت الله اراکی" دبیر کل مجمع تقریب در روز دوم کنفرانس وحدت اسلامی در هتل آزادی تهران برگزار شد.
برگزاری کمیسیون زن و خانواده و اعلام حمایت آیت الله اراکی از پیشنهادات این کمیسیون
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیت الله اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب در این نشست ابراز امیدواری کرد که کمیسیون مذکور نسبت به گذشته نقش فعالتری را ایفا کند و راهکارهایی مناسب را در زمینه وحدت و مقابله با جریانهای تکفیری ارائه دهد و همچنین با تشکیل نشستهای مستمر این اتحادیه در کشورهایی که به  امور مسلمین اهمیت می دهند، فعالیتهای خود را توسعه دهد و بتواند به اهدافی که در اسلام بر آن تأکید شده است، برسد.

وی با تأکید بر ارزش زیادی که خداوند برای زن قائل شده است و همچنین تأکید بر نقش مهم زن مسلمان  در عرصه اجتماعی، سیاسی، فکری و ...گفت: خاندان بزرگ پیامبر اکرم(ص) می تواند به عنوان الگو  و اسوه مسلمانان در بین خانواده ها مطرح شود؛ در فقه اسلامی هم بر نقش زن در خانواده تأکید فراوان شده است.

آیت الله اراکی در ادامه گفت: ما از پیشنهادات و ابتکارات اتحادیه جهانی زنان مسلمان حمایت می کنیم و امیدواریم با اجرای این پیشنهادات شاهد اثر گذاری مثبت آن در سطح جهان باشیم.

در اوایل این نشست، بانوانی از کشور افغانستان پیراهن مخصوص روحانیت افغانستان را تقدیم آیت‌الله اراکی کردند و وی نیز آن را بر تن کرد تا نشانی از اتحاد مردم افغانستان با مردم ایران باشد.

خانم دکتر "طوبی کرمانی" دبیر کل اتحادیه جهانی زنان مسلمان دراین نشست، ضمن تبریک به مناسبت آزادی حلب با وحدت و مقاومت مردم و ارتش سوریه، ابراز امیدواری کرد جوانه های مودت و رحمت همواره در دل مسلمانان تبدیل به نهال  و درخت شود.

وی در ادامه با یادی از شهدای شیعه و سنی فاجعه منا در سال گذشته از خانم" مرجان ناز قلیچی" فرماندار ترکمن که در فاجعه منا به شهادت رسید، تقدیر ویژه به  عمل آورد و گفت: دشمنان بدانند که در ایران ما فرقی بین شیعه و سنی  نیست؛ در این کشور نه تنها مردان بلکه زنان هم پست می گیرند و این جلوه ای زیبا از وحدت در ایران است.

در ادامه این جلسه خواهر خانم نازقلیچی با آرزوی نابودی آل سعود به ذکر خاطراتی از خواهر مرحوم خود پرداخت و گفت: الگوی ایشان در زندگی حضرت فاطمه زهراء(س) بود و روز تولد ایشان و همچنین انتصابشان به سمت فرمانداری در روز ولادت حضرت فاطمه(س) بود.

خانم "نازی کریمی" از بحرین هم در این نشست ضمن ارائه مقاله خود با عنوان"زنان زمینه ساز تکفیر" گفت: باید دیده بانی تشکیل دهیم تا رفتارهای خانمها در جوامع ما را رصد  کنند و بررسی کنند ببیند تفکرات تکفیری چگونه می تواند در جامعه ما نفوذ کند؛ تا جلو آن را بگیریم؛ در اتحادیه زنان مسلمان میتوانیم بخشی ایجاد کنیم که کار آن آگاهی بخشی به زنان مسلمان باشد؛ در ادیان سماوی همواره از زنان به عنوان عنصر فعال جامعه در مقابله با اندیشه های افراطی  یاد شده است.

خانم "حیات بوکراع" از تونس مقاله خود با عنوان" ارتداد فقهی به ویژه مسئله زن" را ارئه کرد، وی گفت: خداوند در قرآن کریم همواره بر مساوات زن و مرد تأکید کرده و دین اسلام در احکام فقهی همواره بر این نکته تأکید دارد که زن باید نقش فعالی در جامعه داشته باشد و در جامعه دیده شود.

وی با بیان تأکید اسلام بر تک همسری برای مردان، گفت: آنچه امروز به عنوان جهاد نکاح معروف شده است؛ یکی از جلوه های بازگشت از دین است.

در ادامه این نشست خانم "شذی العبوسی" از زنان فرهیخته عراقی ضمن ارائه مقاله خود با عنوان" نقش زن مسلمان در مقابله با خشونت تکفیری حمایت شده توسط احکام فقهی مبدع" اظهار داشت: بر اساس تجربه ای که ما در عراق داریم؛ زنان یکی از مهمترین سلاح ها در مبارزه با داعش و نشر هوشیاری میان خانواده ها بودند و در مورد برخی حوادث تروریستی قبل از وقوع آن اطلاع رسانی می کردند؛ زنان همچنین میتوانند از طرق رسانه ها و برنامه های خاص، نقش مهمی در مقابله با گروههای تروریستی تکفیری داشته باشند.

خانم "غدیر جمال" از کویت، مقاله خود با عنوان "اندیشه فقهی جریان تکفیری" را ارائه کرد و گفت: افتراهایی که امروز به اسلام می بندند، هیچ ارتباطی با اسلام و قرآن و پیامبر اکرم(ص) ندارد بلکه فتاوی هستند که به صورت خودجوش و جهت سوء استفاده مطرح شده اند؛  این در حالی است که اسلام همواره دعوت به صلح می کند؛ وهابیها سرمنشأ گروههای تکفیری هستند و پیروان مذاهب دیگر را تکفیر می کنند و حال آنکه فتاوی آنها هیچ سندیت شرعی و قانونی و علمی و حقوقی ندارد و اسامی که در فتاوی خود به آن اشاره می کنند از خود درآورده اند و حتی در کشورهای غربی هم چنین فتواهایی پسندیده نیست؛ این فتواها با روح اسلام در تعارض است.

خانم" حیاة الرمانی" از سوریه هم مقاله خود تحت عنوان " نقش زن در مقابله با تروریسم" را ارائه کرد و گفت: کشور سوریه در 5 سال  اخیر فقط به خاطر حمایت از خط مقاومت و همچنین حمایت از مردم مظلوم فلسطین و دیگر مظلومین، شاهد حملات گروههای تکفیری و کشتار افراد بی گناه بوده است، اما تسلیم نمی شود و از مقاومت باز نمی ایستد؛ سوریه به زودی با همت مردان و زنان زینبی اش که در کنار ارتش و رهبر و مقاومت می مانند، بر جبهه استکبار پیروز می شود؛ وی از حمایتهای ایران و حزب الله لبنان از مردم سوریه قدرانی کرد.

از دیگر کسانی که در این جلسه مقاله خود را ارائه کرد خانم "زهرا الزاکی" اندیشمند بحرینی و عنوان مقاله وی " زن در اندیشه تکفیری" بود، همچنین  خانم "صدیقه بلخی" از افغانستان، مقاله خود با عنوان"تحقق وحدت علمی در سایه سار حضرت زهرا(س) را ارائه کرد.
 
رئیس کمیسیون " زن و خانواده" سرکار خانم "سی دیبه آمساتو" مسؤول حقوق بشر و خانواده ریاست جمهوری سنگال، نواب رئیس" خانم  دکتر طوبی کرمانی دبیراتحادیه جهانی زنان مسلمان، خانم "صدیقه بلخی" عضو مجمع عمومی اتحادیه جهانی زنان مسلمان و دبیر این جلسه خانم "زهرا نقوی" عضو مجمع عمومی اتحادیه جهانی زنان مسلمان از پاکستان بودند.

محورهای این کمیسیون عبارت بود از: گزارش اتحادیه توسط دبیر کل اتحادیه، بحث و تبادل نظر پیرامون موضوع کمیسیون و سخنرانی صاحبان مقاله، از جمله جایگاه والای زن مسلمان در تمدن سازی توحیدی در تقابل با جریانهای تکفیری، نقش زنان در مقابله با ترویج خشونت توسط جریانهای تکفیری از طریق بدعت گذاری در احکام اسلامی و بررسی زمینه های تحقق وحدت عملی در سایه سار حضرت زهرا(س) و همچنین تهیه بندهای بیاینه و قرائت و تصویب آن بود.

در این کمیسیون همچنین فیلم دختران ایزدی به نمایش درآمد.
 
 
https://taghribnews.com/vdcftjd00w6dtxa.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی