تاریخ انتشار۳۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : 289838

​نشست بررسی ارتباطات علمی و آموزشی دانشگاه های ایران و اندونزی برگزار شد

تنا - اختصاصی
نشست بررسی ارتباطات علمی و آموزشی دانشگاه های ایران و اندونزی با حضور رؤسای دو دانشگاه جامع اسلامی اندونزی و رئیس، اساتید و دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی، در سالن همایش‌های این دانشگاه برگزار شد.
​نشست بررسی ارتباطات علمی و آموزشی دانشگاه های ایران و اندونزی برگزار شد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، در این نشست که صبح امروز در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، پروفسور دکتر محمد شیرازی، رئیس دانشگاه جامع اسلامی رادن فتح اندونزی، پروفسور دکتر مسافر، رئیس دانشگاه جامع اسلامی علاء الدین اندونزی و دکتر حمدان، معاون بین الملل دانشگاه جامع اسلامی علاء الدین حضور داشتند و رؤسای دانشگاه های اندونزی مقالات خود را در خصوص ارتباط دین و جامعه ارائه دادند.
 
در ابتدای این نشست، دکتر حجت الله ابراهیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی که طی سال های 92 تا 94 رایزن فرهنگی کشورمان در اندونزی بوده است، ضمن ارائه اطلاعاتی در خصوص کشور اسلامی اندونزی گفت: این کشور با 262 میلیون نفر جمعیت، چهارمین کشور پرجمعیت جهان پس از چین، هند و آمریکا است و 86 درصد از مردم این کشور یعنی حدود 200 میلیون نفر مسلمان هستند.
 
وی با اشاره به اینکه همه مسلمانان کشور اندونزی شافعی مذهب و محب اهل بیت (ع) هستند، خاطرنشان کرد: اسلام اندونزیایی اسلام مبتنی بر تساهل و تسامح است و شعار مردم این کشور "وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت" است.
 
ابراهیمیان مشترکات دو کشور ایران و اندونزی را "دین مشترک"، "محبت به اهل بیت(ع)" و "وجود سه میلیون سادات در اندونزی" عنوان کرد و گفت: امور دینی در اندونزی تحت نظارت یک نهاد رسمی (وزارت دین) و دو نهاد غیر رسمی (سازمان های نهضت العلماء و مجلس العلماء که نهاد افتایی این کشور است) می باشد و وزارت دین به تنهایی 700 دانشگاه اسلامی را تحت پوشش خود دارد.
 
وی در پایان سخنان خود تأکید کرد که دانشگاه مذاهب اسلامی 10 برنامه همکاری با دانشگاه علاء الدین و دانشگاه رادن فتح اندونزی برای سال های 2017-2018 تعریف کرده است که انجام خواهد شد.
 
در ادامه این نشست، دکتر حمدان، معاون بین الملل دانشگاه جامع اسلامی علاء الدین با ارائه مقاله خود با عنوان "جریان ها و روندهای دمکراسی، پلورالیسم و جریان های میان فرهنگی اندونزی" خاطرنشان کرد: ما به قرآن کریم بیشتر برای استنباط احکام توجه می کنیم در صورتی که باید بیشتر به استخراج معانی و مفاهیم قرآن کریم بپردازیم.
 
وی با بیان اینکه متون دینی به عنوان ارائه کننده دین یا حتی خود دین معرفی می شوند، تأکید کرد: ما فقط به حفظ این متون توجه داشته ایم در صورتی که باید نگاه انتقادی به آنها داشته باشیم.
 
در ادامه نیز دکتر مسافر، رئیس دانشگاه جامع اسلامی علاء الدین، مقاله خود را به عنوان "دین از منظر اجتماع" ارائه و هدف از این بحث را ارائه یک تئوری صحیح درباره رابطه دین با اجتماع و پیشرفت این تئوری عنوان کرد.
 
وی با بیان اینکه دین و اجتماع گاهی با هم اختلاف دارند گفت: آیات بسیاری در قرآن کریم وجود دارد که با واقعیت های اجتماعی اختلاف دارند، به عنوان مثال خداوند در قرآن کریم مسلمانان را بهترین امت دانسته است اما ما در جامعه حتی در زمینه اقتصادی، سیاسی و ... هنوز بهترین امت نیستیم و غرب همه امور را در دست گرفته است.
 
دکتر شیرازی، رئیس دانشگاه جامع اسلامی رادن فتح نیز با ارائه مقاله ای با عنوان "جهانی سازی و آموزش عالی" تأکید کرد که ما می توانیم با جهانی سازی به خلاقیت، دسترسی فرامرزی، انتقال دانشجو، محتوا پردازی، مقابله با فرار مغزها، پیشرفت رقابت و بهره وری اقتصادی و مالی دست پیدا کنیم.
 
در پایان این نشست نیز حجت الاسلام و المسلمین دکتر مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ضمن تشکر از رؤسای دو دانشگاه جامع اسلامی اندونزی برای ارائه مقالات مفید و قابل استناد خود در این نشست، ابراز امیدواری کرد که در آینده همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی با این دو دانشگاه اسلامی اندونزی افزایش چشمگیری داشته باشد.
 
تهیه و تنظیم خبر: فرشته صدیقی

پیوند گزارش تصویری
https://taghribnews.com/vdcfm1d0cw6dcca.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی