تاریخ انتشار۱۷ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب : 262134

گسترش شکاف بین المان و ترکیه

اختلافات گسترده میان آلمان و ترکیه به تنش بین کشورهای اروپایی و ترکیه تبدیل شده است.
گسترش شکاف بین المان و ترکیه
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، اختلاف بین آلمان و ترکیه هر روز گسترش می یابد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با موضع گیری تند در سخنانش باعث تعمیق بحران بین دو کشور شده است. 
سخنان اردوغان تا حدی تند شده است که برلین آن را غیرقابل قبول دانست. دولت آلمان به شدت سخنان اردوغان را که اقدامات این کشور را به رفتار نازی‌ها تشبیه کرده بود، رد کرد.
 
 با وجود اینکه آلمان از اتهامات تند ترکیه ناخرسند است اما بر لزوم حفظ آرامش بین دو کشور تأکید کرد.
 
تصمیم مقامات آلمان برای لغو نشست های سیاسی ترک های مقیم آلمان، خشم آنکارا را برانگیخته است. قرار بود مسئولان و مقامات سیاسی ترکیه در این نشست ها شرکت کنند تا ترک‌های مقیم آلمان را به دادن رأی مثبت به همه پرسی قانون اساسی جدید ترکیه تشویق کنند.
 
در ادامه این گزارش آمده است: با وجود ادامه تماس ها بین مقامات آلمان و ترکیه، شدت تنش بین دو کشور فروکش نکرده است.
 
این بار حتی این اختلاف ابعاد اروپایی به خود گرفت و نخست وزیر هلند هم مانند آلمان اعلام کرد همه راه های قانونی را برای جلوگیری از سفر مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به هلند برای مشارکت در تجمعی در حمایت از اردوغان بررسی خواهد کرد.
 
اتریش از این هم فراتر رفت و خواستار واکنش دسته جمعی اتحادیه اروپا به اقدامات ترکیه شد.
 صدراعظم اتریش خواستار بازنگری در روابط با ترکیه شد و آن را به زیر پا گذاشتن حقوق بشر، ارزش های دموکرسی و اصول حاکمیت قانون متهم کرد.
 
 همه این واکنش ها تغییری در موضع اردوغان ایجاد نکرد. به نظر می رسد انتقادات اروپا و لغو نشست های سیاسی طرفداران اردوغان در اروپا نمی تواند مانع از اصرار او بر گسترش اختیاراتش شود.
 
گزارشگر شبکه المیادین خاطر نشان کرد: بیش از یک میلیون و چهارصد هزار نفر از سه میلیون ترکیه ای مقیم آلمان حق دارند در همه پرسی قانون اساسی جدید ترکیه شرکت کنند. این ارقام برای اردوغان که می خواهد نظام سیاسی ترکیه را به نظام ریاست جمهوری تبدیل کند، اهمیت زیادی دارد. به همین علت، تندتر شدن حملات اردوغان ضد آلمان عجیب نیست.
 
 آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از بینالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه خواست تا برای کاستن تنش بین دو کشور تلاش کند. این دعوت مرکل نشان می دهد آلمان خواهان بحرانی شدن روابط بین دو کشور نیست.
 
آلمان مانند دیگر کشورهای اروپایی در تعامل با ترکیه با آرامش عمل می کند، زیرا حساس بودن وضع اردوغان را درک می کند، اما حاضر نیست به او اجازه  دهد به تبلیغات انتخاباتی در خاک آلمان ادامه دهد. به ویژه آنکه اختلافات بین برلین و آنکارا به مسائل ریشه ای مانند آزادی مطبوعات، از سرگیری اجرای حکم اعدام، مبارزه با تروریسم و عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بر می گردد.
 
https://taghribnews.com/vdcfm0d0jw6dvya.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی