تاریخ انتشار۱۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲:۳۱
کد مطلب : 213642

سمت وسوی تنش های گسترده در روابط روسیه و ترکیه

تردیدی نیست که قلع و قمع داعش و دیگر گروه های تروریستی تکفیری در شمال سوریه به معنی ازمیان بردنِ اهرم اصلی تأثیرگذاری ترکیه در سوریه است
سمت وسوی تنش های گسترده در روابط روسیه و ترکیه
       اعمال تحریم های اقتصادی روسیه علیه ترکیه و بکارگیری یک سلسله از تدابیر نظامی جدید این کشور در سوریه، روابط 
مسکو و آنکارا را وارد مرحله جدیدی کرده و تنش های ناشی از سرنگونی هواپیمای سوخوی 25روسیه در نزدیکی مرزهای ترکیه را افزایش داده است.
   دراین باره که تنش پدیدآمده در روابط روسیه و ترکیه، به چه سمت و سویی درحرکت است و چه رویدادها و چه تحولاتی را ممکن است، درپی داشته باشد؛ گمانه زنی های متعددی صورت گرفته و تحلیل های مختلف و حتی متضادی ارائه شده است. با این حال اغلب کارشناس سیاسی و نظامی مسائل منطقه براین باورند که این تنش ها، از مرتبه کنونی فراتر نخواهد رفت و روابط این دو کشور را که در دو سوی دریای سیاه قرار دارند، بیش از این تیره نخواهد ساخت. به ویژه آن که، هم اینک نیز با وجود اعمال یک سلسله تدابیر تنبیهی علیه ترکیه، روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور قطع نشده و در سطح نازل تر از گذشته  ادامه دارد.
   با این حال همان عللی که سبب شد تا انگیزه شلیک به سوی سوخوی 25 روسی، عملی شود، نه تنها از میان نرفته، بلکه با افزایش حجم حملات هوایی روسیه علیه مواضع گروهک های تروریستی تکفیری، تقویت نیز شده است. زیرا هرگونه کوششی نظامی که زمینه دست اندازی ترکیه  به مناطق شمالی سوریه را از میان ببرد، در واقع  «آنکارا» را وامی دارد تا به نوعی از خود واکنش نشان دهد. واکنشی که البته با توجه زیان های ناشی از آن، به ناگزیر پیچیده و غیر مستقیم خواهد بود. تردیدی نیست که قلع و قمع داعش و دیگر گروه های تروریستی تکفیری در شمال سوریه به معنی ازمیان بردنِ اهرم اصلی تأثیرگذاری ترکیه در سوریه است . همچنانکه حملات هوایی روسیه به سامانه حمل و فروش نفت این منطقه، زیان هایی را به ترکیه وارد کرده و از همه مهمتر، خسارت قابل توجهی را به وجهه دولت آنکارا به عنوان یکی از حامیان تروریسم در منطقه زده است. بنابراین هرچند ترکیه، از ابتدای رویارویی اش با روسیه در موضع  انفعال قرار داشت؛ ولیکن اینک با استقرار  سامانه موشکی اس 400 روسیه در سوریه و افزایش حضور نظامی این کشور در کنار مرزهای ترکیه در انفعال بیشتری قرار گرفته است .
 
https://taghribnews.com/vdcfjmd00w6dyva.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی