تاریخ انتشار۲۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : 179047

افغانستان در هفته وحدت

برگزاري سمينارهاي علمي، همايش‌هاي مردمي و نمايشگاه‌هاي فرهنگي و هنر، از جمله اقدامات افغان‌ها براي بزرگداشت هفته وحدت و سالروز ميلاد نبي مكرم اسلام (ص) در هفته گذشته بود.
افغانستان در هفته وحدت
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) به نقل از اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌ رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، افغانستان، در روزهاي هفته وحدت، چهره‌اي ديگر به خود ديد و در فضاي به دور از جنگ و خشونت و مناقشات سياسي، اقدام به برگزاري برنامه‌هاي ديني، علمي، فرهنگي و هنري، با موضوع هفته وحدت و ميلاد باسعادت پيامبر اعظم (ص) كرد. اين گزارش، نگاهي دارد به برخي از اين برنامه‌ها كه با حضور و استقبال اقشار مختلف مردمي، برگزار شدند.

«اتحاد مسلمین سربلندی جهان اسلام»

همزمان با فرارسیدن میلاد پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و هفته وحدت اسلامی، نشستی با عنوان «اتحاد مسلمین و سربلندی جهان اسلام» با حضور جمعی از استادان مرکز فرهنگی و اجتماعي افلاح، در تاريخ دوازدهم دي توسط اين مرکز، برگزار شد.

کارشناسان در سخنان خود در اين نشست، درباره اتحاد مسلمین و وحدت اسلامی گفتند: وحدت و اتحاد سياسي مسلمانان، از جمله دغدغه‌هاي مصلحان بزرگ تاريخ از ابتدا تاکنون بوده است و بسياري از انديشمندان از سيد جمال‌الدین اسدآبادی تا ميرزا کوچک‌خان و نائيني و مطهري و در رأس همه آنها امام ‌خميني(ره)، وحدت جهان اسلام را يکي از اهداف نظام سياسي دانسته و براي تحقق آن تلاش کرده‌اند. هر کدام از اين انديشمندان نيز براي تحقق اين هدف، راه‌کارهايي را پيشنهاد کرده‌اند.

استادان مرکز فرهنگی و اجتماعي افلاح همچنين در اين نشست بیان كردند كه امام خميني (ره) نيز يکي از اهداف بزرگ انقلاب اسلامي را وحدت جهان اسلام و برادري همه مسلمانان و ايجاد ام‌القري اسلامي دانست و براي تحقق آن بسيار کوشيد. با اين تفاسير کاملاً مشخص است که وحدت اسلامي آرزوي همه مصلحان و دانشمندان روشنفکر اسلامي است.

«خورشيد نبوت»

همچنين به مناسبت فرارسیدن میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) و هفته وحدت، نمایشگاه تصویری خیابانی «خورشید نبوت» از تاریخ یازده الی سیزده دي ماه در پارک دهبوری و از ۱۴ تا ۱۶ دي ماه در مسجد جامع نبوی شهر کابل، برگزار شد.

در این نمایشگاه ۲۰ اثر گرافیکی و طراحی با موضوع پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و هفته وحدت اسلامی تهیه و به رؤیت تماشاگران رسیده است.

همايش در مسجد جامع امام زمان (عج)

در ادامه برگزاري مراسم‌ به مناسبت فرارسیدن میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) و هفته وحدت در افغانستان، نشست تخصصی تحت عنوان «اتحاد مسلمین سربلندی جهان اسلام» با حضور جمعی از خواهران دانشجو در تاريخ پانزدهم دي توسط بخش فرهنگی مسجد امام زمان (عج) كابل، برگزار شد.

کارشناسان در اين نشست، درباره اتحاد مسلمین و هفته وحدت بحث و گفت‌وگو كردند و به سؤالات حاضرین پاسخ دادند.

«رسالت علما در وحدت امت اسلامی»

دومین سمینار علمی «رسالت علما در وحدت امت اسلامی» از سوی شورای اخوت اسلامی، به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) با حضور علما، روحانیون، اساتید دانشگاه‌های دولتی و خصوصی، نمایندگان شورای ملی و فرهنگیان، در شهر کابل، برگزار شد.

در این سمینار سخنرانان، جهان اسلام را یک پیکر واحد خوانده و گفتند كه هدف امت اسلامی بدون شناخت کامل اسلام ناب محمدی میسر نیست.

آنان همچنين وحدت را به دوگونه وحدت مقطعی و وحدت دايمی دانسته و مردم را به وحدت دايمی و پیروی از علمای واقعی فرا خوانده و اظهار كردند: اگر ما واقعاً بخواهیم دنیا و آخرت را داشته باشیم، باید آن وحدتی را بخواهیم که ارزشمند باشد. باید بکوشیم که وحدت اسلامی را مسیر زندگی‌مان قرار دهیم. اسلام با افراط‌گرایی هیچ نسبتی نداشته و ایجاد گروه‌های افراطی در میان مسلمانان، نقشه دیرینه استعمار است.

همايش دوم مسجد جامع امام زمان (عج)

دومين همايش «اتحاد مسلمین سربلندی جهان اسلام» توسط بخش فرهنگی مسجد جامع امام زمان (عج) كابل، با حضور جمعی از مردم خداجو منطقه غرب کابل اعم از زنان و مردان، در تاريخ پانزدهم دي، به مناسبت هفته وحدت، برگزار شد.

سخنرانان در اين همايش درباره هفته وحدت و میلاد پبامبر گرامی اسلام (ص) سخنانی مبسوط ایراد داده و گفتند: امام خمینی (ره) ابتکار عظیمی از خود به جا گذاشت که روزهاي بين ۱۲ ربیع‌الاول كه به روایت اهل سنت و ۱۷ ربیع‌الاول به روایت اهل تشیع روز ولادت پیامبر گرامی اسلام (ص) است را هفته وحدت، نامگذاری كرد.

آنان تأکید كردند: مسلمانان در هفته وحدت باید با الگوپذيري از پیامبر گرامی اسلام (ص) در مسیر وحدت امت اسلامی گام برداشته و اجازه ندهند كه دشمنان اسلام در بین آنان تفرقه ایجاد كنند.

اجرای موسیقی سنتی ايراني

به مناسبت هفته وحدت اسلامی و ميلاد پیامبر بزرگوار اسلام (ص) در عصر روز سه‌شنبه ۱۶ دي، گروه موسيقي سنتي اعزامی از جمهوری اسلامی ایران، در شبکه ملی افغانستان، برنامه خود را اجرا كرد.

این برنامه به همت رایزنی فرهنگی ایران در افغانستان، در هفته وحدت به منظور دوستی و وحدت هر چه بیش‌تر دو کشور ایران و افغانستان برگزار شد.

«پیامبر نماد وحدت امت اسلامی»

همایش یک روزه تحت عنوان «پیامبر نماد وحدت امت اسلامی» به مناسبت هفته وحدت و سالروز ولادت پیامبر اسلام (ص) از سوی حزب رفاه ملی افغانستان در کابل، برگزار شد.

در این همایش، دبیرکل حزب رفاه ملی، به نکاتی درباره وحدت اسلامی اشاره كرد. وی گفت: نفاق‌هایی که به نام‌های مختلف در دنیای اسلام به وجود آمد، زايیده توطئه‌های کشورهای غرب است و متأسفانه مسلمانان به جای اینکه به ریسمان الهی چنگ بزنند، فریب جهان غرب را خورده و به نفاق میان امت مسلمان دامن می‌زنند.

وي افزود: اتفاقاتی که امروز در جهان اسلام به نام اسلام رخ می‌دهد، ربطی به اسلام نداشته و توطئه غرب است. اسلام‌هراسی، ایجاد گروه‌های تکفیری به نام‌های داعش و طالبان، توهین به فرهنگ اسلام و توهین به پیامبر (ص) و کتاب مقدس ما قرآن کریم، از برنامه‌های اساسی جهان غرب است که به امت مسلمان به نام‌های مختلف تحمیل شده است.

پس از آن، امام جمعه مسجد پل خشتی کابل، سخنرانی كرد. وی گفت: صدای پیامبر (ص) از ۱۴۰۰ سال پیش تاکنون صدای منطق، صدای عدالت و صدای عدم تبعیض علیه انسان‌ها بوده است و صدای قوی و منطقی‌تر از آن در جهان وجود ندارد. هر کس تبعیض نژادی و قومی را در میان مسلمین دامن بزند، صدای خود از صدای بهترین اولاد آدم، حضرت محمد (ص) بالاتر کرده و در گمراهی محض است.

همچنین دبیرکل حزب رفاه ملی، در سخنانی اظهار كرد: بهترین تجلیل از هفته وحدت، تبیين اهداف اصلی پیامبر گرامی اسلام (ص) است. علمای جهان اسلام رسالت دارند که ماهیت اصلی اسلام را تبیين کرده و اتهاماتی که به نام‌های نقض حقوق زن، تروریسم و اسلام‌هراسی به پای اسلام و مسلمین ختم می‌شود، خثنی کنند.

وي تأكيد كرد: اسلام، دین دعوت است و دعوت ارجحیت بر خشونت دارد. خشونتی که امروز به اسلام و جهاد در جهان اسلام اتفاق می‌افتد، هیج ربطی به اسلام ناب محمدی ندارد.

نشست پیامبر مکرم اسلام، محور وحدت امت اسلامی

.به مناسبت هفته وحدت و میلاد با سعادت حضرت رسول اکرم حضرت محمد مصطفی (ص) جلسه با موضوع پیامبر مکرم اسلام محور وحدت امت اسلام با حضور جمعی کثیری از خواهران و برادران از سوی بخش فرهنگی مسجد امام زمان (عج) برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز سپس سخنرانان در مورد هفته وحدت و وحدت امت اسلامی سخنان مبسوطی را ارائه نمودند.
https://taghribnews.com/vdcfj1dyew6dexa.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی