تاریخ انتشار۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : 232641

هیبت‌الله آخوندزاده سرکرده جدید طالبان شد

سخنگوی طالبان با تایید خبر مرگ ملااختر محمد منصور" سرکردۀ این گروه درحملات پهپادی آمریکا گفت: هیبت‌ا‎لله آخوندزاده" به عنوان جانشین ملااختر انتخاب شده است.
هیبت‌الله آخوندزاده سرکرده جدید طالبان شد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، سخنگوی طالبان از" ملا محمد یعقوب" فرزند ملا محمد عمر، بنیانگذار طالبان و "سراج‌الدین حقانی" فرزند جلال‌الدین حقانی، سرکردۀ گروه تروریستی حقانی به عنوان معاونین آخوندزاده نام برد.

سازمان ملل متحد سال گذشته در گزارشی از هیبت‌الله آخوندزاده به عنوان وزیر دادگستری سابق افغانستان در دورۀ حکومت گروه طالبان بر این کشور نام برد، اما اطلاعات دقیقی دربارۀ گذشتۀ او موجود نیست.

براساس گزارش‌ها "قاری یوسف احمدی" سخنگوی طالبان با انتشار یک اعلامیۀ رسمی تأیید کرد ملا منصور در روز اول خرداد در منطقه‌ای مرزی بین ولایت قندهارِ افغانستان و بلوچستان در پاکستان کشته شده است.

این منطقۀ مرزی که "نوشکی" نامیده می‌شود، داخل خاک پاکستان قراردارد؛ سخنگوی طالبان تأیید کرد حملۀ پهپادی آمریکا به این منطقه موجب مرگ سرکردۀ این گروه شد.

پیشتر ادارۀ امنیت ملی افغانستان اعلام کرده بود که ملا منصور غروب شنبه (1 خرداد) در حملۀ پهپادی آمریکا به منطقۀ دالبندین در استان بلوچستان پاکستان کشته شده است.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز دوشنبه گذشته خبر کشته شدن ملا اختر منصور را تأیید و از آن به عنوان یک نقطه عطف مهم در تلاش‌ها برای برقراری صلح در افغانستان تجلیل کرد.

وی با اشاره به حملۀ شنبه پهپادهای آمریکایی به خاک پاکستان اعلام کرد:ما رهبر سازمانی را از بین برده‌ایم که همچنان به توطئه‌چینی و حمله به نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف و جنگ‌آفرینی علیه مردم افغانستان ادامه داده و با گروه‌های تندرویی نظیر القاعده هم‌پیمان شده است.

ملا محمد عمر، بنیانگذار طالبان از سال 2001 و پس از حمله نظامی آمریکا و متحدانش به افغانستان که به برکناری طالبان از قدرت انجامید، در انظار عمومی ظاهر نشد و در نهایت طالبان مرداد 1394 اعلام کرد، سرکردۀ این گروه دو سال پیش مرده است.

پس از تأیید خبر مرگ ملا عمر، "اختر منصور" اوایل مرداد ماه همان سال به عنوان سرکردۀ این گروه معرفی شد، اما همواره گزارش‌هایی از اختلاف نظر بین سرکردگان طالبان برای رهبری وی و آیندۀ مبهم مذاکرات صلح با دولت افغانستان منتشر می‌‎شد.

ملا محمد یعقوب و عمویش ملا عبدالمنان در بحبوحۀ این اختلافات گفته بودند که بخش عمده‎ای از اعضای گروه طالبان حامی ملا اختر نیستند و خواستار برگزاری رای گیری مجدد برای انتخاب سرکردۀ جدید شده‌اند.
 
https://taghribnews.com/vdcfj0d0yw6dmva.igiw.html
مرجع : پرس تی وی
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی