تاریخ انتشار۲۵ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : 40057
احمدی نژاد:

افزایش همکاری های تجاری ایران و ترکیه تا۳۰ میلیارد دلار

رئیس جمهور گفت: مصمم هستیم با همکاری های همه جانبه حجم روابط تجاری خود را با ترکیه به سرعت به مرز۳۰ میلیارد دلار در سال برسانیم.
افزایش همکاری های تجاری ایران و ترکیه تا۳۰ میلیارد دلار
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)،دکتر "محموداحمدی نژاد" در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به خبرنگاری از این کشور افزود: روابط دو کشور ایران و ترکیه عمیق ، برادرانه و پایدار است و در سال های اخیر نیز روابط ما در همه جهات و موضوعات گوناگون رو به گسترش است.

رئیس جمهور گفت: حجم روابط تجاری ما با ترکیه پارسال از۱۰ میلیارد دلار گذشت و ایران مصمم به افزایش این حجم تا ۳۰ میلیارد دلار است . آقای احمدی نژاد افزود: این علاوه بر سرمایه گذاری هایی است که در زمینه های گوناگون برق و انرژی صورت می گیرد .

احمدی نژاد گفت : در همکاری های منطقه ای کارهای بسیار خوبی دردست اجراست و دیدگاه مشترک و همکاریهای ما به نفع صلح و امنیت و توسعه همکاریها در منطقه است و فکر می کنیم همکاری های ما و پیرو ان توسعه همکاریها در منطقه ، منطقه ما را به سرعت به قطب قدرتمند اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی تبدیل می کند .

رئیس جمهور گفت ‌:در عرصه فرهنگی هم همکاری ها رو به گسترش و تعداد گردشگران و پیشرفت ها و برنامه های فرهنگی رو به افزایش است . وی با اشاره به اینکه همکاری های بین المللی ما هم رو به افزایش است ، افزود : ما از همه حقوق ترکیه در همه مجامع بین المللی حمایت می کنیم و موفقیت ها ، پیشرفت ها و پیروزی های ترکیه را از ان خود می دانیم.

احمدی نژاد گفت : هیچ مانعی برای توسعه همکاریهای ما وجود ندارد و مطمئن هستیم که ترکیه از حقوق ملت ایران در همه مجامع دفاع می کند . وی در ادامه از رئیس جمهور ترکیه برای مواضع خوب دولت این کشور درخصوص حق مسلم هسته ای ملت ایران و مدیریت خوب نشست ۵ + ۱ در استانبول تشکر ویژه کرد. 

وی افزود: برگزاری این مذاکرات در استانبول به خودی خود یک موفقیت و معنایش این است که کشورهای بزرگ و با تمدن مانند ترکیه جایگاه بالاتری در عرصه بین الملل و معادلات بین المللی دارند زیرا مهمترین مسئله سیاسی امروز بین الملل در استانبول مطرح و راههای حل و فصل ان بررسی می شود و خوشحال هستیم که این اتفاق بزرگ در استانبول می افتد.

تصمیمات کلان برای توسعه همکاری های دو کشور

وی در این نشست خبری اظهار داشت: امروز مذاکرات نسبتاً مفصلی با رئیس جمهور ترکیه داشتیم و درباره همه موضوعات اصلی مشترک مذاکره شد.

وی همچنین از برگزاری جلسات مشترکی با وزرا و مسئولان دو کشور و بررسی جزئیات کارها در این سفر خبر داد و گفت: موانع موجود در راه توسعه همکاری های اقتصادی و همکاری در سایر بخش ها بررسی و قرار شد من و رئیس جمهور ترکیه دستورات لازم را برای رفع این موانع صادر کنیم.

احمدی نژاد افزود: فکر می کنم با اراده قاطعی که امروز برای توسعه همکاری ها وجود دارد ، مانعی برای افزایش روابط تجاری تا مرز۳۰ میلیارد دلار در سال وجود ندارد.

احمدی نژاد گفت: امروز در خدمت رئیس جمهور با تجار و صنعتگران دو کشور دیدار و آنها را برای توسعه همکاری ها و سرمایه گذاری ها تشویق خواهیم کرد. 

روابط عمیق ایران و ترکیه

 "عبدالله گل" رئیس جمهور ترکیه هم در این نشست خبری گفت: ما با هیئتی عالی رتبه شامل تعدادی وزرا ، نمایندگان وزیر،اعضای گروه دوستی پارلمانی،نویسندگان برجسته و کارفرمایان و تجار بزرگ ترکیه به تهران آمده ایم.

رئیس جمهور ترکیه گفت: سفر اول من چند جانبه و در خصوص مسائل بین المللی و جهان اسلام بود اما این اولین سفر من درباره همکاری های دو جانبه است و افتخار می کنم که این توفیق رایافته ام.

عبدالله گل افزود: ایران و ترکیه دو کشور همسایه با تاریخ و تمدن کهن و دارای مرز مشترک هستند که از سال۱۶۳۰ تاکنون به عنوان مرز با ثبات و دارای آرامش است و شاید کمتر در دنیا یافت که دو کشور این قدر مرز مشترک باثبات داشته باشند، نمونه بارز این تمدن کهن نمایشگاهی است که چند ماه پیش در استانبول برگزار و در آن۱۰ هزار سال تاریخ تمدن ایران و دو هزار سال تاریخ تمدن مشترک ایران و ترکیه ارایه شد و این نمونه ای از عمق روابط تاریخی و فرهنگی دو کشور است

عبدالله گل افزود: در منطقه ما به ویژه خاورمیانه و جهان اسلام شاهد تغییرات ریشه ای و اساسی هستیم که اینها را با هم بررسی و ارزیابی می کنیم .
https://taghribnews.com/vdcfexdj.w6dxtagiiw.html
مرجع : IRIB
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی