تاریخ انتشار۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۷
کد مطلب : 260974
آیت الله اراکی در نشست تخصصی زیر ساخت های فقهی حکومت اسلامی:

وحدت جامعه در گرو دو پیمان یعنی اطاعت و نصرت است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب با اشاره به این که براساس قرآن کریم وحدت جامعه در گرو دو پیمان یعنی اطاعت و نصرت و یاری است، اظهار داشت: ملاک ایمان این است که انسان به این دو پیمان پایبند باشد یعنی با این دو میثاق، یک جامعه ایمانی شکل می گیرد.
وحدت جامعه در گرو دو پیمان یعنی اطاعت و نصرت است
به گزارش خبرگزاری تقریب، آیت الله "محسن اراکی" دبیرکل مجمع جهانی تقریب طی سخنانی در نشست تخصصی "زیر ساخت های فقهی حکومت اسلامی" که عصر روز چهارشنبه در مسجد اعظم اهواز برگزار شد، به تشریح زیر ساخت های حکومت اسلامی پرداخت و گفت: هر نظام سیاسی بلکه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نظام های که بخواهند جامعه بشری را به طور سیستماتیک اداره کنند باید تکلیف خود نسبت به جهان بینی مشخص کنند.
 
وی با بیان این که نظام ها باید پاسخ دهند که انسان چه جایگاهی دارد، آیا انسان خدایی دارد، آیا آفریننده مدبر پیش از انسان وجود دارد، افزود: هر نظامی بدون پاسخ به این پرسش ها هر طرحی را که ارائه دهد بی پایه است؛ چراکه آن نظام قابلیت ارائه طرح را ندارد.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب جهان بینی سیاسی را از مهم‌ترین زیرساخت فقهیِ حکومت اسلامی برشمرد، گفت: این زیرساخت یعنی که در اسلام، قرآن و منابع دینی خدا چگونه معرفی می شود و آیا رابطه انسان، رابطه ای تاریخی می باشد و خداوند در میان بشر چه جایگاهی دارد.
 
آیت الله اراکی با بیان این که براساس قرآن کریم خداوند به عنوان پادشاه مردم و فرمانروا معرفی شده است، ادامه داد: فرمانروایی مخصوص ذات خداوند است و اگر کسی در فرمانروایی برای خدا شریکی قائل شد در حقیقت جزء «لا یغفر له» است.
 
وی با اشاره به این که فرمانروایی یعنی حق الزام حتی الزام به عدل دارد و می تواند کیفر کند، بیان داشت: کسی که باید حاکم باشد یعنی اراده حاکم بر جزء خود برتر است و اگر از آن حق الزام را بگیریم دیگر چیزی برای او نخواهد ماند؛ اراده آفریننده انسان ها تنها اراده ای است که بر اراده دیگران برتر می باشد.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان این نکته که «الله اکبر» یکی از مهم ترین ارکان آن برتر بودن ارده خداوند است، اظهار داشت: براین اساس حاکمان الهی همه فقط جانشینان خداوند هستند و باید از سوی پروردگار حکم و منصوب شده باشند.
 
آیت الله اراکی با اشاره به این که زیرساخت دوم فقهیِ حکومت اسلامی یعنی حاکم و محکوم یا صاحب فرمان و فرمانبری وجود دارد و در غیر اینصورت حکومتی برقرار نیست، خاطرنشان کرد: جامعه ای که فرمانروایی آن الهی باشد جامعه واحد است.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: این یک اصل اساسی است که اولا خداوند فرمانروا است و دوم اینکه در این فرمانروایی شریک پذیر نیست.
 
وی با اشاره به این که براساس قرآن کریم وحدت جامعه در گرو دو پیمان یعنی اطاعت و نصرت و یاری است، اظهار داشت: ملاک ایمان این است که انسان به این دو پیمان پایبند باشد یعنی با این دو میثاق، یک جامعه ایمانی شکل می گیرد.
 
آیت الله اراکی با بیان این که ملاک وحدت شخصیت یعنی فعل از یک اراده برخیزد و مشرک کسی است که از چند منبع دستور می گیرد، ادامه داد: مؤمن از یک منبع و آن هم خدا و از طریق رسول و امام دستور می گیرد.
 
لازم به ذکر است، در این نشست بیش از 200 تن از علماء، ائمه جماعات مساجد، فضلای درس خارج، اساتید حوزه و دانشگاه حضور داشتند.
https://taghribnews.com/vdcfexd0jw6dv1a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی