تاریخ انتشار۱۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : 296074
//ویژه کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی//(152)

نزدیک شدن به دین اسلام عامل پیروزی تمدن اسلامی و دور شدن از آن موجب شکست است

رئیس شورای‌عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: تنها عامل پیروزی تمدن اسلامی، نزدیک شدن به دین اسلام و تنها عامل شکست، دور شدن از آن است.
نزدیک شدن به دین اسلام عامل پیروزی تمدن اسلامی و دور شدن از آن موجب شکست است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیت الله محمد علی تسخیری، رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، در گفتگو با خبرنگار تقریب در خصوص نقش تمدن نوین اسلامی در وحدت امت اسلامی، ضمن تبریک حلول ماه ربیع الاول و ولادت میمون حضرت رسول اکرم(ص)، گفت: ابتدا باید مؤلفه های تمدن اسلامی را بدانیم تا سپس نقش آن را در وحدت امت اسلامی ارزیابی کنیم.
 
وی مهمترین مؤلفه های تمدن اسلامی را اعتقادات مردم تمدن ساز، شریعت و قانونی که در آن جامعه اجرا می شود، گرایش های انسانی متناسب با فطرت مردم، اهداف آن ملت، اخلاق، اصول و مبادی ای که به آنها ایمان دارند، تاریخ آن ملت، شعارهای آنها و مقدسات ملت تمدن ساز برشمرد و افزود: همه این عوامل در نوع تمدن دخالت دارند و همه دارای وحدت هستند. وحدت در این عوامل نیز، وحدت اسلامی را در پی خواهد داشت. به این معنی که وقتی اعتقادات، شریعت، گرایشها، اهداف، اخلاق، مبادی و ارزشها، تاریخ، شعارها و مقدسات امت تمدن ساز واحد باشد، به وحدت امت اسلامی منتهی خواهد شد. پس وقتی ما تلاش می کنیم تمدن اسلامی را احیا کنیم، در حقیقت این تلاش در مسیر وحدت اسلامی قرار خواهد گرفت.
 
آیت الله تسخیری به بیان برخی مؤلفه های فرعی نیز پرداخت و خاطرنشان کرد: مسأله تکامل امکانات نیز مبتنی بر مؤلفه های اصلی است و امت باید این امکانات متکامل را دارد باشند و همدیگر را پشتیبانی کنند. این امکانات باید در زمینه اقتصادی و همچنین موقعیت جغرافیایی قوی باشد تا امت بتواند در این موقعیت های جغرافیایی قوی یک تمدن شاخص به جهان ارائه دهد. همچنین گرایشهای انسانی و پیشرفت علمی از عواملی هستند که اگر تکاملی باشند می توانند برای این امت تمدن ساز امکان ساخت آن تمدن را فراهم سازند.
 
رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی درباره رهنمودهای قرآن و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در ایجاد تمدن نوین اسلامی گفت: قرآن کریم و سنت پیامبر (ص) همه عوامل ذکر شده را تقویت و بر نقش اساسی آنها در وحدت امت اسلامی می کند. در اسلام وحدت عقیده امت اسلامی وجود دارد. مثلا خداوند در قرآن می فرماید: « ان هذه امتکم امة واحدة و انا ربکم فاعبدون» یعنی: شاخصه امت شما، امت واحده بودن است و من خدای شما هستم پس مرا عبادت کنید. قرآن همه این عوامل یعنی وحدت اعتقاد، وحدت شریعت، وحدت گرایشها و ارزشهای انسانی را بیان می کند و می فرماید: شما همه تابع فطرت انسانی هستید (فطرة الله التی فطر الناس علیها لاتبدیل لخلق الله ذلک الدّین القیّم) پس دین اسلام دین فطرت و ارزشهای فطری است و همه این ارزشها وحدت ساز است.
 
وی افزود: اهداف امت اسلامی نیز اهدافی وحدت ساز است و بنا به فرموده قرآن، انبیا نیز دو هدف دارند: اول، ساختن جامعه پرستشگر خداوند متعال و دوم، مبارزه با طاغوت و طاغوتیان و همه مظاهر کفر و الحاد و افراط. لذا بُعد ایجابی این هدف، ساختن جامعه عابد است و بعد سلبی آن مبارزه با طاغوت و طاغوتیان.
 
آیت الله تسخیری درباره عوامل فراز و فرود تمدن نوین اسلامی نیز اظهار داشت: به عقیده من، عوامل پیروزی ها و شکست ها در تمدن اسلامی تنها یک چیز است و آن نزدیک شدن به دین اسلام یا دور شدن از آن است. هرگاه امت اسلامی به روح اسلام و تعالیم قرآن و سنت نزدیک شد، پیروز شده است و هرگاه از اسلام دور شد و به سمت استبداد و ظلم پیش رفت، شکست خورده است.
 
وی افزود: وحدت یکی از عوامل قرآنی است و قرآن کتاب وحدت است. پس هرگاه امت اسلامی از وحدت دور شدند، در حقیقت از تمدن خود دور افتاده اند. قرآن می فرماید: شما باید متحد شوید زیرا دشمن شما متحد شده است. پس اگر متحد شوید پیروز خواهید شد و اگر دور شوید و به مُرّ قرآن عمل نکنید، در فتنه و فساد غوطه ور خواهید شد. (والذین کفروا بعضهم اولیاء بعض ... إلّا تفعلوه تکن فتنة فی الارض و فساد کبیر).
 
مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام در خصوص قدرت امت در برپایی تمدن نوین اسلامی نیز خاطرنشان کرد: ما معتقدیم اسلام همان اسلام و قدرت وحدت ساز آن نیز همان قدرت گذشته است و تمام عوامل بازگرداندن شکوه تمدن اسلامی هنوز وجود دارد. باید ببینیم ما چقدر نسبت به آن قدرت آمادگی داریم؟ یعنی قدرت فاعلی اسلام وجود دارد، اما علت قابله امت برای تأثر از تأثیرات فاعلی در چه حد است؟ اگر ما عوامل تمدن را از نو، از قرآن بگیریم و آماده اجرای تمدن نوین اسلامی شویم، امکانات بسیاری در اختیار ما قرار خواهد گرفت، از امکانات مادی و ذخایر مالی گرفته تا موقعیت های جغرافیایی و قدرت بشری و علمی و ... لذا همه امکانات تحول به سوی یک تمدن بزرگ بسیار زیاد است پس ما قدرت ایجاد یک تمدن بزرگ اسلامی را خواهیم داشت.
 
وی در زمینه ضرورت ها و راهکارهای احیای تمدن نوین اسلامی در نظام بین الملل امروز نیز اظهار داشت: ما اگر این تمدن را احیا نکنیم، در دو چیز می مانیم: اول در قبال چالش های جهانی که بسیار زیاد است می مانیم و نمی توانیم به آنها پاسخ بدهیم و دوم اینکه نمی توانیم اهداف قرآنی خود را محقق کنیم.
 
آیت الله تسخیری افزود: خداوند در قرآن می فرماید: «و کذلک جعلناکم امة وسطاً لتکونوا شهداء علی الناس و یکون الرسول علیکم شهیدا» یعنی ای مسلمانان! خداوند می خواهد شما امت الگو برای کل تاریخ باشید، پیامبر الگوی شما باشد و شما نیز الگوی همه امت های بشری باشید. پس باید ببینیم این امت چقدر آمادگی دارد تا حرف قرآن را درک کند. زیرا آن هدف بلندی که این آیه نشان می دهد کار ساده ای نیست؛ الگوی جهانیان بودن آسان نیست زیرا امت اسلامی باید از قرآن جدا نشود تا بتواند الگوی جهانیان قرار گیرد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: امت اسلامی همه امکانات اعتقادی، روانی و تمدنی را داراست و از ندای قرآن کریم نیز برخوردار است برای اینکه تمدن نوین اسلامی را ایجاد کند، فقط باید خودش به این نداها گوش فرا دهد.
 
انجام مصاحبه و تنظیم: فرشته صدیقی
https://taghribnews.com/vdcfevd0jw6d1xa.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی