تاریخ انتشار۱۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : 175870
حجت الاسلام مبلغی، نماینده ایران در کنفرانس قاهره:

سند مقابله با تکفیر تدوین شود/ ضرورت طرح و ارائه نظریه اختلاف فکری از نظر اسلام

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و نماینده جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریسم و افراطی ‌گری قاهره با تاکید بر ضرورت تدوین و نشر سند نفی تکفیر با حضور همه مذاهب اسلام، گفت: لازم است سند دارای سه خصلت فرا قومی، فرا مذهبی و برخاسته از دین و جایگاه فتوا باشد.
سند مقابله با تکفیر تدوین شود/ ضرورت طرح و ارائه نظریه اختلاف فکری از نظر اسلام
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در کنفرانس بین المللی "مبارزه با تروریسم و افراطی ‌گری و تاکید بر نقش علما و موسسات دینی برای مقابله با افکار مخرب" که روزهای 12 و 13 آذرماه در قاهره پایتخت مصر برگزار شد، با بر شمردن ویژگی های تروریسم موجود، اظهار داشت: تروریسم موجود با تحریف محتوای آیات جهاد مردم را قتل عام می کند و متاسفانه  لباس دین پوشیده است و این مساله با تکیه بر تحریف محتوای آیات جهاد صورت گرفته است.

مبلغی افزود: تروریست های افراطی نه تنها مسلمانان را نیز همانند غیر مسلمانان مورد هدف قرار می دهند بلکه تمرکز بیشتری بر کشتار مسلمانان دارند.

وی پایه و اساس تکفیر را قتل و کشتار دانست و گفت: آنها مسلمانان را تکفیر و سپس به قتل می رسانند و این مساله امروز فراتر از مرزها به مساله فراملی برای کشورها تبدیل شده و در تمامی نقاط منطقه نفوذ کرده است.

نماینده جمهوری اسلامی در کنفرانس قاهره با اشاره به ضرورت طرح و ارائه نظریه اختلاف فکری از نظر اسلام، پیشنهاد کرد: الازهر مصر به سمت تدوین سندی با توافق همه مراجع فکری جهان اسلام برای مبارزه با تکفیر پیش رود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: بر اساس نگاه ما، تکفیر را نباید از زمینه های آن جدا کرد و لازم است به سمت نفی پیش زمینه های تکفیر برویم یعنی هر آنچه را که تکفیریان به بهانه وجود آن تکفیر می کنند را باید از میان جامعه برداشت.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: بیان "آداب الاختلاف" نویسی امر بسیار مهمی است که بخشی از تراث مکتوب علمای گذشته را تشکیل می دهد. بر اساس آن عالمان دین در گفت و گوهای خود آداب اخلاقی را باید رعایت کنند.

وی ادامه داد: باید اذعان داشت امروز آداب الاختلاف نویسی نمی تواند از پس اختلافات فکری در فضاهای اجتماعی برآید و بر همین اساس لازم است علمای اسلام کوشش کنند تا نظریه اختلاف فکری و مذهبی در جامعه را بر اساس دیدگاه های اسلام تنظیم و ارائه کنند.

  حجت الاسلام و المسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: نظریه اختلافات فکری می تواند جامعه را که دارای مجموعه های مذهبی مختلفی است از حیث مناسبات، تنظیم نماید.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: اختلاف فکری در اسلام خود متاثر از یک نظریه بزرگتر است و آن نظریه همزیستی اسلامی است که نیازمند ارائه و طرح از سوی علمای اسلام است .

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی نظریه همزیستی اسلامی را در شرایط کنونی در جهان اسلام حائز اهمیت دانست و اصول چهارگانه آن را در این کنفرانس بزرگ اسلامی مورد تشریح قرار داد.

اصول چهارگانه نظریه همزیستی اسلامی

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، "تغافل در ساحت تعایش"، "فطری انگاری تعایش"، "دور سازی تعایش از عوامل خوف" و "ابتناء تعایش بر عیش گوارا و بدور از رنج" را اصول چهارگانه نظریه همزیستی اسلامی ذکر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به اصل تغافل (که ماخوذ از کلام امام باقر علیه السلام است که فرمود تعایش دو سوم آن زیرکی است و یک ثلث آن تغافل است) گفت: در یک جامعه در حال همزیستی، افراد و تابعان یک مجموعه مذهبی نباید بر دیدگاه های مذهبی خود در قبال اتباع مذاهب دیگر بیش از حد تمرکز کنند و باعث برانگیختن حساسیت های مذاهب دیگر شوند، بلکه باید از اصل تغافل بهره جست.

وی گفت: اگر بخواهیم اصل تغافل در فضای مناسبات اجتماعی را تحلیل کنیم باید گفت: لازمه تغافل، نگه داشتن اختلافات مذهبی در دایره اندیشه ها و اجازه ندادن به آنها برای اثر گذاشتن بر حیات و زندگی اجتماعی است.

 حجت الاسلام و المسلمین مبلغی گفت: طبق این دیدگاه، اتباع هر مذهب دیدگاه های خود را نباید چنان در جامعه دنبال کند که منجر به وقوع اختلافات اجتماعی میان مسلمانان گردد و در نتیجه میان آنها تعایش برقرار نشود.

نماینده حوزه علمیه قم و جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس قاهره، بهره گیری از نگاه فطری به تعایش همراه با تمرکز بر قیود و آموزه های اسلامی را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: قیود و آموزه های اسلامی برای تقویت و دادن رنگ الهی به تعایش است و ابعاد انسانی آن را تقویت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تصریح کرد: تعایش در اسلام امر تاسیسی نیست بلکه نظریه اسلام برای همزیستی و تعایش ماهوی و فطری است و همان چیزی که با فطرت انسان کاملا سازگار است را معیار و ملاک قرار داده است و البته با قیودی آن را عمق و رنگ الهی بخشیده است.

وی در مراسم اختتامیه این کنفرانس بین المللی نیز در سخنانی از برگزاری این کنفرانس از سوی دانشگاه الازهر قدردانی کرد.
 
مبلغی: مبارزه با تکفیر جز با همکاری و تمرکز بر مشترکات امکان پذیر نیست / نقش ایران و مصر در مبارزه با افراطی گری حائز اهمیت است
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر نقش محوری جمهوری اسلامی ایران و کشور مصر در مبارزه با تکفیر و افراطی گری گفت: مبارزه با تکفیر که خطر بزرگ آن کیان جامعه اسلامی را تهدید می کند جز با همکاری، همراهی و تمرکز بر نقاط مشترک امکان پذیر نیست.

حجت الاسلام و المسلمين احمد مبلغی در حاشیه کنفرانس مبارزه با افراطی گری در گفت و گو با رسانه های مصری در پاسخ به سوالات مکرر رسانه های جهان مبنی بر ارتباط ایران و مصر در افق های آینده خاطرنشان کرد: ایران و مصر دو کشور بزرگ هستند که هر کدام دارای مرجعیت فکری در دنیای اسلام هستند بنابراین همراهی این دو کشور در موضوعات مختلف از جمله مقابله با تکفیر و افراطی گری در دنیای اسلام، بسیار مهم است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه همکاری، گفت و گو و تبادل نظر با الازهر مصر و مجامع فکری در جهان اسلام برای مقابله با معضلات و چالش های فرارو می باشد.
 
گفتنی است: کنفرانس بین المللی "مبارزه با تروریسم و افراطی‌ گری و تاکید بر نقش علما و موسسات دینی برای مقابله با افکار مخرب" در قاهره پایتخت مصر در روزهای 12 و 13 آذرماه برگزار شد.

در این کنفرانس بین المللی شخصیت های عالی رتبه از کشورهای مختلف جهان، نخبگانی از علما و شخصیت های الازهر و علمای دین اسلام از سراسر جهان و نیز رهبران کلیساهای شرقی و غربی و نمایندگان مذاهب و طوایف مختلف حضور داشتند.
https://taghribnews.com/vdcfetdyxw6deca.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی