تاریخ انتشار۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : 233776

اذعان عربستان به همراهی با اسرائیل

'انور عشقی' ژنرال سابق سعودی و از نزدیکان آل سعود با اعلام تغییر رویکرد این کشور نسبت به اسرائیل گفت: ما و اسرائیل منافع مشترکی داریم.
اذعان عربستان به همراهی با اسرائیل
 انور عشقی در گفت گو با روزنامه عبری یدیعوت آحارنوت افزود: با توجه به حوادث و بحران های منطقه از زمان مطرح شدن طرح صلح با اسرائیل، ما و اسرائیل هم اکنون مصالح مشترکی داریم و به آسانی می توانیم دشمنان مشترک خود را تشخیص دهیم.به نوشته پایگاه خبری روزنامه القدس العربی ، مسئول سازمان مطالعات راهبردی در ریاض گفت: عربستان به زودی یک پل رابط بین آسیا و آفریقا در منطقه تنگه'تیران' و منطقه تجاری 'حره' افتتاح خواهد کرد تا یک شریک در این بازار تجاری باشد و این فرصت مناسبی برای کسب سودهای کلان است.
عشقی همچنین در مورد کمک به عادی شدن روابط اسرائیل با کشورهای عربی گفت: در صورتی که نتانیاهو به وعدهای خود پایبند باشد عربستان نیز از روند عادی سازی روابط بین المللی و عربی با اسرائیل حمایت خواهد کرد و این موضوع در آینده نزدیک در روابط آن با مصر، اردن و کشورهای دیگر ملموس خواهد بود.
ژنرال سابق سعودی در خصوص در خواست ها برای خروج اسرائیل از کرانه باختری نیز افزود: پس از اینکه نتانیاهو اعلام کرد که مسئله سازش با کشورهای عربی به نقاط مثبت خود رسیده امکان مذاکرات در خصوص نقاط مورد اختلاف و رسیدن به تفاهم به سود دو طرف وجود دارد.
عشقی گفت: عربستان در گذشته و امروز آمادگی خود را در خصوص مذاکرات با اسرائیل در خصوص نقاط اختلاف موجود در روند سازش را اعلام کرده چراکه تحقق سازش با اسرائیل یک منفعت استراتژیک برای ریاض است.
وی چندی پیش نیز گفته بود : عربستان از اسرائیل خواسته تا پیشنهاد اعراب برای صلح را بپذیرد و در مقابل، عربستان به اسرائیل برای خروج از انزوا در منطقه کمک خواهد کرد و حتی همکاری خوبی نیز بین کشورهای منطقه با اسرائیل می تواند وجود داشته باشد.
طرح صلح عربستان در سال 2002 شامل راه حلی مبتنی بر دو دولت، برپایه عقب نشینی رژیم صهیونیستی تا مرزهای قبل از 1967 و اعلام قدس شرقی به‌عنوان پایتخت فلسطین در ازای «روابط عادی در سایه صلح فراگیر با اسرائیل» است.
انور عشقی پیشتر در سخنان خود از نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عنوان مردی قوی و واقعی یاد کرده بود.
https://taghribnews.com/vdcfemd0vw6dmea.igiw.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی