تاریخ انتشار۳۱ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۸:۳۷
کد مطلب : 24118
آیت الله شیخ جعفر سبحانی:

اسلام یگانه و واحد و فوق مذاهب است

گزارش دیدار تجمع علمای لبنان یا آیت الله شیخ جعفر سبحانی
هیات تجمع علمای لبنان در ادامه دیدار از ایران و سفر به چند استان کشورمان و همچنین گفتگو با علمای شیعی و سنی ، روز یکشنبه در قم با آیت الله شیخ جعفر سبحانی ، از مراجع تقلید، دیدار و گفتگو کردند. در ابتدای این دیدار، یکی از اعضای این هیات به معرفی خود و گروهش پرداخت و گفت تجمع علمای شیعه و سنی لبنان در راه گسترش وحدت اسلامی حرکت می کند. وی تاریخ ایران قبل و بعد از انقلاب را مورد ستایش قرار داده و ایران را امید امت اسلامی و مام مسلمین دانست.
اسلام یگانه و واحد و فوق مذاهب است
خبرگزاری تقریب (تنا):

در ادامه این دیدار  آیت الله شیخ جعفر سبحانی  با قرائت آیه شریفه " واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا " اسلام را فوق مذاهب دانسته و گفت: بایستی بین اسلام و مذاهب فرق قائل شد. این مرجع تقلید با اشاره به آیه " ان الدین عند الله الاسلام " ، اسلام را واحد و یگانه توصیف نمود. سبحانی در ادامه تاکید کرد که به جای لفظ ادیان بایستی از لفظ دین استفاده کرد چرا که همه پیامبران الهی از ابتدا تا حضرت خاتم الانبیا دین واحدی را تبلیغ می نموده اند. به گفته وی قرآن کریم جز از یک دین، از دین دیگری سخن نمی گوید و این همان دینی است که خداوند از زمان شیخ الانبیاء حضرت نوح، و عهد حضرت ابراهیم تا زمان خاتم النبیاء نازل فرموده است. این مرجع تقلید استفاده از لفظ ادیان یا ادیان آسمانی را موافق با کلام قرآن ندانسته و گفت: اگر از لفظ شریعت های آسمانی سخن به میان آورده شود، این موافق با کلام الهی خواهد بود، چرا که شریعت واحد نیست و شریعت های آسمانی با یکدیگر متفاوت می باشند. 

این نویسنده پر کار عرصه های دینی و عقایدی اظهار داشت: اسلام خیمه واحدیست که همه تحت لوای آن قرار گرفته ایم. 

مذاهب مختلف و متکثر هستند. برخی مذاهب عقاید، کلامی هستند و برخی فقهی می باشند. مذاهب کلامی به مسائل کلامی و عقایدی موجود بین علما می پردازند و بین اشعری، معتزلی و شیعه تمایز ایجاد می کنند که هر یک از اینها از یک سو، آراء مشترک و از سوی دیگر، آراء متفاوتی را دارند. 

وی وجود اختلاف بین مذاهب کلامی یا مذاهب فقهی را امری عادی توصیف کرده و آن را چیز جدیدی ندانست. این مرجع تقلید گفت: در مذاهب کلامی برخی از حادث بودن قرآن سخن می گویند و برخی از قدیم بودن آن، از مخلوق بودن یا غیر مخلوق بودن آن و ... اینها مناط اسلام، کفر و ایمان نیست. بنابراین گفته می شود که اسلام فوق همه مذاهب است. 

آیت الله سبحانی در ادامه تصریح کرد: پس بر ماست که حول محور اسلام متحد شویم و بررسی و بحث درباره مذاهب کلامی و فقهی را به علما و دانشمندان در مساجد و مدارس واگذار نماییم. 

این مرجع تقلید با فراز دیگری از سخنان خود با اشاره به آیه " واعتصموا بحبل الله جمیعا..." با این طرح این سئوال که چرا خداوند در این آیه شریفه از کلمه حبل استفاده کرده و از قرآن، سنت و ... استفاده نکرده است، گفت: علم نزد خداست، شاید به این خاطر که می خواسته به ما بفهماند که امت دچار تفرقه و جدایی مثل کسی است که در چاه افتاده و کسی که در چاه گرفتار آمده نیازمند حبل (طناب) برای رهایی از این گرفتاری می باشد. وی افزود: چنانچه امت اسلامی دچار اختلاف باشد، همانند کسی است که در چاه گرفتار شده است.
آیت الله سبحانی در فراز دیگری از سخنان خود به علمای تکفیری اشاره کرده و خواستار مقاومت علمای مسلمان، شیعه و سنی، در مقابل این رویه گردید. وی گفت: چنان از پس و پیش حکم به تکفیر مسلمین می دهند که انگاری خداوند تبارک و تعالی ملاک کفر و ایمان را در دستان آنها قرار داده است. سبحانی تاکید کرد: کفر و ایمان در دست ما نیست، ملاک نیز دست ما نیست، بلکه ملاک قرآن کریم است، ملاک در سنت قطعی یافته می شود. 

وی به تکفیر شیعیان به خاطر توسل به حضرت رسول صلی الله علیه و آله اشاره کرده و گفت: ما را متهم به بت پرستی می کنند و حال آنکه میان توسل به پیامبر و بت پرستی فاصله ای از شرق تا غرب می باشد. بت پرستان، بت را خالق همه چیز و همه چیز را در دست بت ها می دانستند و برای آنها قائل به ربوبیت بودند، در حالی که ما هرگز چنین باوری نسبت پیامبر اکرم و ائمه نداریم. 

این مرجع تقلید در پایان با ذکر صلوات بر پیامبر رحمت و اهل بیتش و دعا برای مسلمین و حاضران در جلسه، سخنان خود را پایان داد. اعضای هیات لبنانی نیز از آیت الله سبحانی به خاطر بیانات ارزنده اشان تشکر و تقدیر نمودند.

https://taghribnews.com/vdcfcyd0.w6djyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی