تاریخ انتشار۱۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۶
کد مطلب : 297488
اردوغان:

قدس خط قرمز مسلمانان است/در صورت معرفی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، روابط خود را با این کشور قطع می کنیم

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت که قدس خط قرمز مسلمانان است و در صورت معرفی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا، روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع می کنیم.
قدس خط قرمز مسلمانان است/در صورت معرفی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، روابط خود را با این کشور قطع می کنیم
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، اردوغان امروز سه شنبه در جلسه حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه گفت: به عنوان رئیس دوره ای سازمان همکاری اسلامی مساله احتمال معرفی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط آمریکا را تا آخر پیگیری خواهیم کرد و اگر چنین اقدامی صورت گیرد، ظرف چند روز با سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول تشکیل جلسه خواهیم داد.

وی در ادامه بیان کرد: با کسانی که در آمریکا سعی دارند با ادعای نقض تحریم ایران برای ما مشکل بتراشند و در مرزهای ترکیه دولت تروریستی راه بیاندازند، برخورد خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: همان طور که در 17-25 دسامبر به بهانه فساد مالی تلاش کردند از طریق کودتا در دستگاه قضایی و امنیتی، حکومت مبتنی بر قانون اساسی ترکیه را سرنگون کنند، هدف از تشکیل پرونده علیه برخی اتباع و مقامات ترکیه در آمریکا نیز تلاش برای تحقق همان هدف است.

وی تاکید کرد: امروز بوی توطئه علیه ترکیه می آید و هر کسی که از این پرونده به عنوان ابزار سیاست در داخل ترکیه استفاده کند، شریک خیانت خواهد شد.

وی اضافه کرد: موارد مطرح شده اخیر در روند قضایی علیه مقامات بانکی ترکیه در آمریکا، پیش از این در دستگاه قضایی ترکیه بررسی و احکام مربوطه صادر شده است.

اردوغان تاریخ روابط ایران و ترکیه را خیلی بیشتر از تاریخ کشور آمریکا عنوان کرد و گفت: ترکیه حق دارد با هر کسی که دوست دارد به تجارت بپردازد و ما باید تصمیم بگیریم که با چه کسی تجارت کنیم نه دیگران.

وی افزود: در طول تاریخ تنش و اختلاف نظر بسیاری با این کشور داشته ایم و امروز نیز در مواردی با آنها همفکر هستیم یا اختلاف نظر داریم، اما با مردم ایران پیوندهای بسیار عمیق انسانی و فرهنگی داریم.

وی واردات گاز و نفت را مهمترین اقلام تجاری ترکیه با ایران عنوان کرد و اظهار داشت: در گذشته درخواست آمریکا جهت کاهش تجارت نفت با ایران را بررسی کرده و میزان واردات نفت از این کشور را تا حدود معینی کاهش دادیم این در حالی است که برخی کشورها میزان تجارت نفت خود با ایران را اصلا کاهش ندادند و بسیاری از شرکت های خودروسازی غرب به ایران صادرات بزرگ انجام دادند.

وی واردات گاز طبیعی از ایران را یکی از الزامات و نیازهای استراتژیک صنعت، برق و گرمایش خانگی ترکیه عنوان و اظهار کرد: در دوران تحریم منبعی جایگزین نداشتیم، اما از سویی روابط خود با ایران را تا حد ممکن در چارچوب درخواست آمریکا برقرار کردیم و در مقابل، شاهد چنین رویکردی در آمریکا نبودیم.

اردوغان تاکید کرد: تردیدی نداریم که آمریکا برنامه ای برای ترکیه دارد چرا که در طول تمام نقاط مرزی ترکیه با سوریه، کریدور تروریسم ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: تاکنون به دلیل برخی حساسیت ها با وسواس عمل می‌کردیم ولی به زودی شاخه های سوری گروه تروریستی پ.ک.ک را کاملا نابود خواهیم کرد.

رهبر حزب عدالت و توسعه اضافه کرد: با حمایت مردم و با این اصل که 'دنیا از پنج بزرگتر است' مقابل ظلم جهانی ایستاده ایم و ملت ترکیه پاسخ حملات 15 ساله علیه ترکیه را به سازمان دهندگان آن خواهد داد.

وی با بیان این که ترکیه هرگز تسلیم هیچ قدرتی نخواهد شد، تاکید کرد: اندیشه راست افراطی و بیگانه ستیزی روند تصاعدی در اروپا دارد. آنها با این طرز تفکر، فضای اجتماعی و سیاسی را مسموم می‌کنند و متاسفانه برخی سران پوپولیست کشورهای اروپایی نیز تن به مطالبات این افراد داده اند و شواهد نشان می دهد که مساله تمایز بین حریم خصوصی و عمومی که در دوره ای تبدیل به ابزار فشار بر زنان شده بود، در اروپا، نیز در حال گسترش است.
https://taghribnews.com/vdcfced0cw6d1ja.igiw.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی