تاریخ انتشار۳۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب : 189280

نگرانی های راهبردی ریاض و چند نکته تحلیلی

توسل روزافزون مقامات سعودی به خطبا و وعاظ وهابی، برای توجیه مذهبی اقدامات تجاوزکارانه اشان بیانگر آنست که هر روزکه می گذرد، نه فقط شک و تردیدها نسبت به درستی این اقدامات، بلکه مخالفت های جدی با اینگونه آدمکشی ها افزایش می یابد و پادشاهی سعودی را در موقعیتی ضعیف تر از روزقبل قرار می دهد.
نگرانی های  راهبردی ریاض و چند نکته تحلیلی
   بعداز حدود چهارهفته بمباران گسترده شهرهای پرجمعیت یمن، مقامات ریاض با اخبار وگزارش هایی روبرو هستند که برخلاف انتظار وپیش بینی های اشان، نه تنها به هیچ وجه خوشایند نیستند، بلکه، نگرانی آن ها را از عواقب ماجراجویی های نظامی در یمن، به شدت افزایش می دهند. اخبار وگزارشهایی که با انعکاس اوضاع دریمن، سازمانها ومجامع بین المللی را سرانجام ناگزیر خواهند ساخت تا از اوضاع وخامت بار آوارگان جنگی در این کشور و ضرورت رسیدگی به آن ها، سخن بگویند و یا آن که،  نسبت به افزایش خسارات جانی ومالی در یمن، از خود واکنش نشان داده و برای جلوگیری از اعتراضات جهانی، بر لزوم توقف هرچه سریعتر تجاوزات نظامی به یمن تاکید کنند. دراین حال، خبرها و گزارش های مربوط به کمبود شدید موادغذایی و دارویی دریمن نیز درکنارخبرهایی که منعکس کننده خشم و نفرت اکثریت قریب به اتفاق مردم این کشور علیه پادشاهی سعودی است،  موجبات دیگری برای افزایش نگرانی های مقامات ریاض محسوب می شود. حال آن که تجاوز نظامی پرهزینه به یمن،  نه تنها تاکنون دستاورد مشخصی در پی نداشته، بلکه هیچ نشانه ای نیز از تحقق اهداف تعیین شده آن به چشم نمی خورد. در واقع همه نشانه ها، حاکی از آن است که مقامات ریاض دیگر نباید همچون نخستین روزهای جنگ، خوش خیالانه منتظر شنیدن خبرهایی خوشحال کننده ای از داخل یمن باشند، بلکه به ناگزیر باید کوشش کنند تا به فرصتی جهت رهایی از منجلابی که پدیده آمده، دست یابند. در این باره، نکات تحلیلی فراوانی وجود دارد که در ذیل به مهمترین آن ها اشاره می شود:
  1- هرچند مردم یمن در چهارهفته گذشته، خسارات جانی ومالی فراوانی را شاهد بودند ومشقات زیادی را متحمل شدند، ولیکن اتخاذ راهبرد هوشمندانه ای که سیدحسن نصرا... از آن باعنوان «صبر استراتژیک» یاد کرد، سبب شد تا ضمن ایجاد انفعال در جبهه متجاوز سعودی، ابتکارعمل نه تنها درصحنه های نظامی، بلکه درصحنه های سیاسی وتبلیغاتی نیز در دست مردم یمن با محوریت جنبش انصار ا..  قرارگیرد. این به آن معناست که: ائتلاف سعودی، برگ برنده و تعیین کننده خود را  که همان حملات هوایی است، آشکار ساخته و نابخردانه ابتکار تصمیم گیری را در خصوص ادامه و چگونگی رویارویی های بعدی، به طرف مقابل که مردم یمن هستند؛ واگذار کرده است.
2- تحمل حدود چهارهفته حملات هوایی همراه با خسارات جانی و مالی فراوان، صحنه های تازه ای از مظلومیت مردم یمن و از آن مهمتر، حلم و بردباری خردمندانه  آنان را به نمایش گذاشته و ضمن خنثی کردن تبلیغات چند ساله رسانه های ارتجاعی و غربی علیه حوثی ها ( به طور مشخص علیه جنبش انصار ا..)، افکارعمومی را در سطوح منطقه ای وجهانی متقاعد ساخته است که مردم یمن به ناگزیر باید ( واین حق را دارند که) به این تجاوزات پاسخ دهند. پاسخی که اینک بیشترین حمایت افکار عمومی را حتی در داخل عربستان به همراه دارد؛ واین به معنی پیروزی شگفت انگیز جنبش انصارا..  در یک جنگ روانی پردامنه و بسیار پیچیده است.  
3- توسل روزافزون مقامات سعودی به خطبا و وعاظ وهابی، برای توجیه مذهبی اقدامات تجاوزکارانه اشان بیانگر آنست که هر روزکه می گذرد، نه فقط شک و تردیدها  نسبت به درستی این اقدامات، بلکه مخالفت های جدی با اینگونه آدمکشی ها افزایش می یابد و پادشاهی سعودی را در موقعیتی ضعیف تر از روزقبل قرار می دهد؛ به گونه ای که آن ها ناگزیرند تا برای سرپوش گذاشتن برمقاصد قدرت طلبانه خود و پنهان کردن ماموریت هایی که از جانب غرب به عهده گرفته اند، به روحانیون وهابی متوسل شوند و با تأویل آیات مقدس قرآن، افکار عمومی را متقاعد کنند که جنگ با یمن، اقدامی مورد تأیید دین ومذهب است؛ واین به معنی اعتراف به نگرانی هایی است که رویاهای سران ریاض را به کابوسی هولناک تبدیل کرده است.
4- نگرانی فزاینده دیگر وبسیار مهم مقامات ریاض، انسجام و وحدت بیشتر میان اهل سنت و شیعیان یمن از یک سو ،  واتحاد و وحدت عملی میان حزب ا.. لبنان وجنبش انصارا.. یمن از طرف دیگر است. دوپدیده ای که با تجاوزات نظامی سعودی ها به یمن، جنبه عینی تر وعملی تری به خود گرفته  و به پدیده ای راهبردی و دیرپا در معادلات نظامی وسیاسی منطقه تبدیل شده است.  
 
https://taghribnews.com/vdcfc1dyxw6dc0a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی