تاریخ انتشار۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : 259381
ابراهيمي‌تركمان در عشق‌آباد:

برگزاری هفته‌های فرهنگی نشان تعاملات گسترده ايران و تركمنستان است/توجه به كرامت انساني تنها راه حفظ فرهنگ

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در آيين افتتاحيه هفته فرهنگي ايران در عشق‌آباد با اشاره به اين كه دو ملت را سنت‌های اجتماعی و علايق مشترک به هم پیوند داده است، گفت: برگزاری هفته‌های فرهنگی نشان از تعاملات گسترده ايران و تركمنستان است.
برگزاری هفته‌های فرهنگی نشان تعاملات گسترده ايران و تركمنستان است/توجه به كرامت انساني تنها راه حفظ فرهنگ
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، ابوذر ابراهيمي‌تركمان، در آغاز سخنراني خود در آيين گشايش هفته فرهنگي ايران در تركمنستان كه بعد از ظهر روز دوشنبه در محل كاخ مقاملار مركز فرهنگي دولتي تركمنستان در عشق‌آباد بر گزار شد، ضمن قدرداني از دولت و ملت تركمنستان به منظور ميزباني از هيأت فرهنگي و هنري ايران، حضور ايران اسلامي در ايام دهه فجر را يادآور شد.
 
وي كه سرآغاز سخنانش ابياتي از اشعار مختوم‌قلي فراغي، شاعر پرآوازه و پارسي‌گوي تركمنستان بود، گفت: در ایران این روزها، روزهای پیروزی نام دارد و ملت ایران جشن‌های ملی خود را به مناسبت سی‌وهشتمین پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌کنند. در همين ايام هنرمندان ما به میان شما آمده‌اند تا همه با هم شاد باشیم و به جهان اعلام کنیم که ایران و ترکمنستان دوستی پایداری دارند.
 
رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در ادامه افزود: دو ملت ایران و ترکمنستان از تاریخ کهن و میراث تمدنی گران‌بهایی برخوردارند. دو ملت را همسایگی، سنت‌های اجتماعی و علايق مشترک دین و فرهنگ به هم پیوند داده است، فرهنگ مشترکی که بر پایه‌های انسان‌دوستی، اخلاق و خرد استوار است و در طول قرون متمادي توانسته است با پرورش دانشمندان و اندیشمندان نام‌آور، خدمات بسیاری به بشریت عرضه کند.
 
ابراهيمي‌تركمان، افزود: پیوندهاي فرهنگي با هویت و یگانگی دل‌ها گره مي‌خورد و با منافع زودگذر و متغیر مناسبتی ندارد؛ بنابراين پایدار و باثبات است و حوادث روزگار و ناملایمات نمی‌تواند به آن گزندی وارد کند.
 
وي همچنين اظهار كرد: معتقديم روابط دو كشور ريشه در دوستي‌هاي ديرينه دارد، دوستي‌هايي كه از نياكان‌مان به ما رسيده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالي) در ملاقات با رياست محترم جمهور تركمنستان جناب آقاي قربان‌قلي بردي‌محمداف، مناسبات دو ملت ایران و ترکمنستان را همچون مناسبات دو خویشاوند كه در صلح و صفا زندگی می‌کنند، توصيف نمودند.
 
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه مرزهای طولانی دو کشور، مرز دوستی است و دو ملت در غم و شادی هم شریکند، گفت: تعاملات گسترده و اراده رهبران دو کشور مبتنی است بر استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای توسعه هر چه بیشتر همكاري‌ها در بخش‌های مختلف و از جمله مناسبات فرهنگی؛ چنانکه برگزاری باشکوه هفته فرهنگی ترکمنستان در تهران در سال گذشته میلادی و همچنین برگزاری هفته‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، اقدام ارزشمندی است که مؤید این معناست.
 
ابراهيمي‌تركمان افزود: برگزاری هفته‌های فرهنگی به عنوان نماد دوستی و محبت دو ملت، ضمن اينكه اسباب آشنایی و تعامل افزون‌تر نخبگان فرهنگی و هنری دو كشور را فراهم می‌کند، اين امكان را نيز به وجود مي‌آورد تا مردم عزيز تركمنستان با دستاوردهاي فرهنگي ايران امروز و وجوه برجسته فرهنگ شگفت‌انگيز ايراني كه عميقاً برخوردار از شور زندگي است، بيشتر آشنا شوند.
 
وي در پايان اظهار كرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است تنها راه حفظ فرهنگ، اهتمام به فرهنگ و سنت‌های اصیلی است که کرامت انسانی در مركز توجه آن است؛ بنابراين همکاری و همفکری دولت‌ها و مبادرت به انجام برنامه‌های فرهنگی از نوع آنچه اکنون در شرف انجام است، می‌تواند ياري کند تا در مسیری گام برداريم که سعادت و خوشبختی نوع بشر و صلح پايدار را محقق سازد.
 
هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران طي روزهاي 18 تا 20 بهمن‌ماه (6 تا 8 فوريه) با حضور ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به همت رايزني فرهنگي كشورمان در عشق‌آباد برگزار مي‌شود.
 
در اين رويداد فرهنگي، انواع صنایع دستی از جمله آثار معرق‌کاری، میناکاری، خاتم‌کاری، مجسمه‌سازي، زيورآلات، شيشه و بلور، لباس‌هاي محلي و ملي و آثار هنرهاي خوشنویسی، نقاشی، نگارگری، عکس و پوسترهای ایران‌شناسی و همچنين جشنواره غذاهای ایرانی و ترکمنی در معرض ديد عموم علاقمندان قرار گرفته است.
 
همچنين، دو گروه هنري موسیقی سنتي و فولكلور از استان‌هاي فارس و آذربايجان‌شرقي در هفته فرهنگي ايران حضور يافته‌اند و ضمن هنرنمايي در برنامه‌هاي جنبي نمايشگاه، به اجرای کنسرت موسیقی مشترک با هنرمندان موسیقی ترکمنستان خواهند پرداخت.
 
در این ايام، تعدادي فیلم سینمایی ایرانی با دوبله روسي و تركمني در سينماهاي عشق اباد به نمایش درمي‌آيد. حضور تعدادي از هنرمندان برجسته كشورمان در رشته‌هاي گوناگون هنري و اصيل ايراني و برپايي كارگاه هاي زنده هنري، زينت‌بخش اين نمايشگاه است.
 
 
https://taghribnews.com/vdcfc1d0yw6dtma.igiw.html
مرجع : سازمان فرهنگ
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی