تاریخ انتشار۲۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : 201492
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان:

علمای مقاومت، سفیران بازگو کننده درد فلسطینیان برای امت اسلام

تنا-اختصاصی
اولین همایش عمومی اتحادیه جهانی علمای مقاومت با حضور آیت الله اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب با موضوع "اتحاد برای فلسطین" و با مشارکت بیش از ۱۲۰ تن از علمای بلند پایه مذاهب مختلف اسلامی و شخصیت های جهان اسلام از ۴۳ کشور در بیروت پایتخت لبنان برگزار شد
علمای مقاومت، سفیران بازگو کننده درد فلسطینیان برای امت اسلام
ارزشهای مسئله فلسطین، فلسطین و نقش اعراب و مسلمانان، فلسطین و بازی كشورها و علما و فلسطین از محور اصلی این همایش بود.

به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) از سیستان و بلوچستان، خبرنگار تقریب در زاهدان در همین زمینه با آیت الله عباسعلی سلیمانی، نماینده رهبر معظم انقلاب در سیستان و بلوچستان که یکی از مهمانان حاضر در این همایش بوده اند، گفتگویی ترتیب داده است که مشروح آن در ذیل می آید:

-به نظر شما علمای اسلام چه نقشی را می توانند در رهایی قدس از چنگال صهیونیسم جهانی ایفا کنند؟

-بسم الله الرحمن الرحیم. علما نقش اجرایی ندارند. نقش نظامی هم ندارند. نقش فرهنگی و اطلاع رسانی و نقش تحریک عواطف و تهییج احساسات و بیدارسازی دارند. مساله قدس برای ما پرونده اعتقادی دارد بیش از آنکه بخواهد پرونده سیاسی داشته باشد و چون برای ما شناسنامه اعتقادی دارد بیشتر به حوزه روحانیت مربوط می شود. قدس شریف، قبله نخست مسلمین، مرکز عروج پیامبر و محل بعثت انبیاء است و امروز هم میدان مصاف حق و باطل محسوب می شود. اینها اموری است که به حوزه روحانیت بیشتر ارتباط پیدا می کند تا دیگر حوزه ها. علمای اسلام که حالا اخیرا یک عنوان مقاومت هم به دنبال دارد، وظیفه دارند جایگاه قدس شریف را به افکار عمومی امت اسلامی منتقل کنند و مساله قدس شریف را از محلی گری به جایگاه اسلامی ارتقا دهند. موضوع قدس یک موضوع خاص مردم فلسطین یا دنیای عرب نیست بلکه به تعبیر زیبای امام امت، مساله قدس، مساله اسلام است. وقتی که مساله قدس مساله اسلام و بلکه مهمترین مساله اسلام باشد این روحانیت است که باید این جایگاه را برای جامعه اسلامی به درستی تبیین کند.اگر روحانیت همصدا، همنوا، همسو و هماهنگ، مساله جهانی بودن و حیثیت بودن قدس و ایمانی بودن مساله قدس را که محل مصاف ایمان و کفر و حق و باطل نیز هست و حقانیت قدس را به افکار عمومی جامعه اسلامی منتقل کند، یعنی یک امت یک میلیارد و چندصد میلیونی می شوند خواستار آزادی قدس. آنوقت دیگر هیچ قدرتی توان مقابله ندارد. دشمن تمام تلاشش این است که قدس را به شکل محلی و به شکل جزئی و نژادی و زبانی ببیند نه به شکل عمومی و مکتبی و دینی آن. ما تمام تلاشمان این است که قدس را جهانی ببینیم و اسلامی بدانیم و عموم مسلمین را پاسدار جایگاه قدس بشناسیم.

-وحدت، همدلی و همسویی بین علمای اسلام چه تاثیری مستقیم یا غیر مستقیم بر روند مبارزه علیه رژیم صهیونیستی دارد؟

-مساله وحدت، آثاری وضعی، آثاری عقلی و آثاری شرعی دارد. آثار وضعی اش این است که قدرت می آورد. عزت و هیبت می آورد. وقتی وحدت برقرار باشد، محال امر است که در دل وحدت ضعف باشد و قطعا قدرت است. محال امر است که در دل وحدت ذلت باشد و قطعا عزت است. آنوقت اگر بنا باشد ما در تعقیب دستیابی به اهداف بلند امت اسلامی موفق باشیم، جز از راه وحدت امکان پذیر نیست. وحدت، آثار عقلی هم دارد. اینکه وحدت نشانه تفاهم است و نشان تعاقل و همسویی و همدردی است و نشان درک همدیگر و تحمل همدیگر است و نشان از شناخت درد و درمان درد است و اینکه مسلمانان می فهمند از چه طریقی برای درمان درد اقدام کنند. این آثار عقلی اش است و آثار شرعی اش هم این است که شرع مقدس به جامعه اسلامی دستور داد، واعتصموا بحبل الله. باید اعتصام کنید به حبل الهی. حبل الهی یعنی قرآن، کعبه ، اسلام و نبی مکرم اسلام. وقتی اعتصام به حبل شکل بگیرد، وحدت اتفاق می افتد زیرا وحدت کانون و مرکز و نقطه ثقل و اتکا لازم دارد. آن نقطه اتکا را شرع برای ما تعریف می کند و می گوید: نقطه اتکا کعبه است و همه باید دور آن بچرخید. قرآن نقطه اتکا است و همه باید به آن عمل کنید. نقطه اتکا پیامبر است و همه باید به سیره اش تسلیم باشید. نقطه اتکا قبله است پس همه باید جهت خود را یکی کنید. آن نقطه اتکا را شرع معین می کند و آثار مثبتش را ما تماشا می کنیم و عقل هم می گوید اگر فهم درستی داشته باشید می توانید کنار هم، فهم مشترک داشته باشید.

با توجه به بیانیه پایانی نشست اخیر برای تحقق اهداف جهانی علمای مقاومت، چه اقداماتی عملی یا رسانه ای باید صورت بگیرد؟

-در بیانیه پایانی همایش علمای مقاومت، محورهایی مطرح شد که عمدتا پیرامون قدس شریف و مسایل مربوط به فلسطین بود. یعنی چیزی که به عنوان درد مشترک تعریف می شود. کسانی که در این نشست علمای مقاومت شرکت کردند وظیفه دارند به عنوان سفیر منطقه خودشان در آن اجلاس، پیام و ندای آن اجلاس را در منطقه و حوزه فعالیت خود انتقال دهند. آن وقت این گسترش و توسعه طرفداری از مقاومت و مقابله با صهیونیسم وجود دارد. سوالی از یک بزرگ دینی شد که وظیفه در قبال این نوع مجالس و محافل چیست. فرمود: حفظ محتوا و نشر آن. اگر شرکت کنندگان برای خودشان تکلیف بدانند در انتشار بیانیه تلاش کنند، دیگر بیانیه در بیروت محبوس نمی ماند و به همه جاهایی که عضوی از آنجا در اجلاس بوده اند منتقل می شود و یک درد مشترک را همه برای خودشان تعریف می کنند که درمان آن درد مشترک هم در بیانیه بود و آن درمان را هم در کنار درد مشترک می گذارند. این می شود یک کار منطقی و عاقلانه.

-از وقتی که بزرگوارانه در اختیارمان قرار دادید ممنونم.
https://taghribnews.com/vdcf1yd00w6dxja.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی