تاریخ انتشار۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب : 200097

مسئله هسته‌ای مسئله جناحی نیست بلکه یک مسئله ملی است/باید در ارزیابی‌هایمان منصف باشیم

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: همه باید در ارزیابی‌های متن مذاکرات، منصف باشیم و از طرف دیگر فضا نیز باید برای نقد منصفانه باز باشد.
مسئله هسته‌ای مسئله جناحی نیست بلکه یک مسئله ملی است/باید در ارزیابی‌هایمان منصف باشیم
حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ، درخصوص موضوع مذاکرات هسته‌ای، با بیان اینکه این مسئله، موضوع روز کشور ماست و ما بر مواضع ولایت و تبیین مسائل تاکید می‌کنیم، اظهار داشت: ما باید در ابتدا قدردان رئیس‌جمهور و هیات مذاکره‌کننده باشیم. این عزیزان با نیت خیر وارد صحنه شدند و کار نفس‌گیری را دنبال کردند. ما قبلا آنها را رزمنده جبهه دیپلماسی نامیدیم و الان هم به همان باوریم.
وی افزود: نکته دیگر این است که مقام معظم رهبری هم در جوابی که به نامه رئیس‌جمهور دادند و هم در خطبه نماز عید فطر به این نکته تاکید کردند که این متن با دقت ملاحظه شود و مسیر قانونی را طی کند. این مسئله مهمی است یعنی باید منتظر بمانیم تا مسیر قانونی متن طی شود.
خاتمی ادامه داد: باید توجه کرد مسئله هسته‌ای مسئله جناحی نیست بلکه یک مسئله ملی و مربوط به همه است و افرادی به دنبال استفاده سیاسی و جناحی از آن برنیایند. همه باید برای موفقیت و به نتیجه رسیدن آن تلاش کنند.
امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: همچنین ما باید در ارزیابی‌هایمان منصف باشیم لذا هم نقاط قوت را ببینیم و هم نقاط ضعف را تذکر دهیم. از سوی دیگر باید فضا را برای نقد سازنده باز بگذاریم. به هر نقدی تخریب گفتن، خروجی‌اش این می‌شود که نخبگان اهل فکر کنار بکشند. برخورد تخریبی با منتقدان دلسوز خفقان خودساخته به وجود می‌آورد.
خاتمی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: دعواها اگر فصل‌الخطاب نداشته باشد منجر به تفرقه می‌شود و در این مسائل کلان و راهبردی، فصل‌الخطاب سخنان مقام معظم رهبری است.
وی با بیان اینکه همه باید مراقب باشیم زیرا آمریکا دقیقا به دنبال این است که جامعه را دوقطبی کند، گفت: شکل‌ گرفتن جامعه دوقطبی بازی در میدانی است که دشمن در نظر گرفته است لذا روسای سه قوه ما تلاش می‌کنند این مسئله به نحوی که به تایید مقام معظم رهبری هم برسد فیصله پیدا کند.
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنانش در نماز جمعه این هفته تهران گفت: بعد از این متن آمریکایی‌ها مدام رجزخوانی می‌کنند. رجزخوانی‌هایی که پیداست مصرف داخلی دارد. یکی اینکه به دنیا می‌گویند خطر ایران هسته‌ای و بمب اتم آن را تا چند سال دور کرده‌ایم. این دروغ‌هایی است که مصرف داخلی دارد. ما از اول به دنبال بمب اتم نبودیم. آن هم به خاطر دینمان نه توپ و تشر آقایان لذا دنیا این دروغ را از آمریکایی‌ها باور نکند.
خاتمی همچنین با اشاره به رجزخوانی‌های دولتمردان آمریکایی‌ گفت: رجزی که این روزها مفصل شنیده می‌شود و نخ‌نما شده این است که اوباما می‌گوید لازم باشد، مسائل با ایران را از طریق نظامی رفع می‌کنیم.
وی افزود: ما به استقبال هیچ جنگی نمی‌رویم و جنگ‌افروزی هم نمی‌کنیم اما اگر آمریکایی‌ها بخواهند بار دیگر شانس خود را بیازمایند تردید نکنند که رزمندگانشان را با هواپیما می‌آورند اما با تابوت به شهرشان می‌فرستند. ما در جنگ هوایی هم دشمن را تا عمق خاکش تعقیب خواهیم کرد.
امام جمعه موقت تهران همچنین با اشاره به شعار مرگ بر آمریکا اظهار داشت: کری در خصوص این شعار گفته که نه تنها به حل مسئله کمک نمی‌کند بلکه احمقانه است. حرف ما این است که این سخن خودش سخنی احمقانه است زیرا ریشه این مرگ بر آمریکا عملکرد دولتمردان این کشور است.
وی افزود: کیست که جنایات عربستان در یمن، جنایات صهیونیست‌ها و تروریست‌های سوریه را ببیند و متوجه دست داشتن آمریکا نشود؟ آمریکایی‌ها در همه جای دنیا به خصوص جهان اسلام فضولی می‌کنند. خب حقشان است که مردم بگویند مرگ بر آمریکا.
خاتمی تصریح کرد: شعار مرگ بر آمریکا عین خردورزی است. ما فریاد ظلم‌ستیزی‌مان را با همین شعار به دنیا صادر کردیم و الان هرجا که مردم در سوریه، یمن و دیگر کشورها به صحنه می‌آیند این شعار را به عربی می‌گویند.
خاتمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مسافرت وزرای خارجه کشورهای غربی به ایران گفت: اصل 152 قانون اساسی می‌گوید پایه‌های روابط بین‌المللی، روابط صلح‌‌آمیز با دولت‌های غیرمحارب است پس ارتباط با دولت‌های غیرمحارب متن قانون اساسی است و کار غیرارزشی نیست.
وی افزود: دولت‌های محارب مثل رژیم‌های صهیونیستی هستند که رابطه با آنها برقرار نشده و نخواهد شد. در رابطه با دولت آمریکا چون هنوز آدم نشده و همچنان شیطنتش ادامه دارد اگر آن روز شیطان بزرگ بود الان شیطان بزرگ‌تر شده است.
امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: اما با دیگر کشورها بنا نداریم دروازه‌های کشور را ببندیم اما از مسئولان تقاضا داریم طوری برخورد کنند که این احساس دروغین به غربی‌ها دست ندهد که حس کنند ما به آنها نیاز داریم. آنها به ما نیاز دارند. ملت بزرگ ایران منیع‌الطبع است و به فضل خدا هیچ نیازی به آنها نداشته و نخواهد داشت.
خاتمی تاکید کرد: برخی از این وزرای کشورهای غربی به اینجا هم که می‌آیند با کمال پررویی بر مواضع خود اصرار دارند و می‌گویند برویم به ایران در خصوص اسرائیل تذکر دهیم که این را فابیوس به صراحت گفته بود.
وی افزود: از مسئولین انتظار داریم به همان اندازه که غربی‌ها به موضع باطل خود اصرار دارند. به مواضع حق خود اصرار کنند و مثل امام بگویند اسرائیل باید از بین برود. تقاضای ما از مسئولین این است با پشتیبانی این ملت مطلقا از موضع خود عقب‌نشینی نکنند که نخواهند کرد.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: وزرای اروپایی هم اگر می‌خواهند بیایند بیایند اما باید توبه نصوح داشته باشند و از مواضع خصمانه دست بردارند. در همین مذاکرات این فابیوس دل ملت ایران را خون کرد و خودش را در حمایت از اسرائیل کشت.
خاتمی خاطرنشان کرد: لذا اگر می‌خواهید با این ملت دوست شوید حریم این ملت را رعایت کنید و با دشمنان این ملت دوست نباشید.
وی همچنین با اشاره به تجاوز عربستان به یمن گفت: 124 روز است رژیم جلاد عربستان کشور یمن را شخم می‌زند و دیگر زیرساختی باقی نمانده است و حاصل آن 23 هزار نفر کشته و مجروح است.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: سازمان‌های بین‌المللی هم تنها چیزی که برایشان مطرح نیست حقوق بشر و تنها چیزی که برایشان مطرح است منافع استکبار است.
خاتمی در پایان سخنانش به موضوع مظلومیت مسلمانان بحرین نیز اشاره کرد و گفت: بحرین تبدیل به زندان مردمش شده است و مسلمانان در این کشور شکنجه و کشته می‌شوند ولی مردم مظلوم بحرین بدانند که خون شهیدان پشتیبان پیروزی‌شان است.
https://taghribnews.com/vdcf1xd0ew6dxxa.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی