تاریخ انتشار۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب : 221724
روحانی در نشست خبری با رییس جمهوری غنا:

تهران برای توسعه روابط با آفریقا اهمیت ویژه‌ قائل است/ باید همه جهان برای کمک به مردم فلسطین تلاش کنند

رییس جمهوری یکی از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را گسترش و تعمیق همکاری با کشورهای آفریقایی برشمرد و تاکیدکرد: تهران برای توسعه مناسبات و روابط با کشورهای آفریقایی بویژه غنا اهمیت ویژه‌ای قایل و آماده همکاری درهمه عرصه ها با آکرا است.
تهران برای توسعه روابط با آفریقا اهمیت ویژه‌ قائل است/ باید همه جهان برای کمک به مردم فلسطین تلاش کنند
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) آقای روحانی امروز پس از مراسم امضای اسناد مشترک همکاری میان تهران - آکرا ، در نشست خبری مشترک با رییس‌ جمهور غنا گفت: ایران و غنا زمینه‌های زیادی برای همکاری در بخش‌های گوناگون ازجمله نفت و گاز، پتروشیمی، ساخت نیروگاه و ارایه خدمات فنی، مهندسی و کشاورزی دارند.
 
رییس جمهوری افزود: درمذاکرات مشترک درباره گسترش همکاری‌ها در بخش‌های مختلف ازجمله توسعه مناسبات فرهنگی، علمی و خدمات اجتماعی و گسترش همکاری‌ها در بخش صنعت و صنایع معدنی، گفتگو شد.
 
آقای روحانی با اشاره به فعالیت‌ها و خدمات جمهوری اسلامی ایران در غنا از جمله ایجاد دفتر جهاد سازندگی، تأسیس مدرسه اهل بیت و دانشگاه اسلامی و ارایه خدمات بهداشتی – درمانی در کلینیک درمانی ایران به مردم غنا،خاطر نشان کرد: این خدمات مورد توجه و تقدیر مسئولان کشور غنا قرارگرفته که آمادگی داریم در جهت گسترش آن برنامه‌ریزی کنیم.
 
رییس‌ جمهوری با اشاره به ضرورت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه مبارزه با افراط گری و تروریسم و مشکلات و معضلاتی که تروریست ها در جهان ایجاد کرده اند ، اظهارداشت: در این باره و راه‌ حل‌های آن تبادل نظر داشتیم ضمن آنکه موضوع فلسطین و مشکلات منطقه هم مورد گفتگو قرارگرفت و متفقیم که باید همه کشورهای جهان در سازمان‌های بین‌المللی بویژه سازمان ملل متحد و جنبش عدم تعهد برای حل آن تلاش کنند. دنیا منتظر آن است که روزی بازگشت مردم فلسطین به خانه‌هایشان را در امنیت و شادی شاهد باشد.
 
آقای روحانی همچنین اظهار امیدواری کرد تا توافقات مسئولان دوکشور درکمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و غنا هر چه سریع‌تر عملیاتی و اجرایی شود.
 
"جان دراماني ماهاما " رییس‌ جمهوری غنا نیز با تقدیر از جمهوری اسلامی ایران بخاطر مهمان‌ نوازی و استقبال گرم از هیأت عالی‌رتبه غنا، گفت: همواره ملت ایران را برای قدرت‌ نمایی در ارایه گفتگو و تعامل درمذاکرات تحسین می‌کنیم و من بر خود می‌بالم که اولین رهبر قاره آفریقا هستم که پس از توافق به ایران سفر کرده است.
 
رییس‌ جمهوری غنا با بیان اینکه ایران و غنا از دوستان قدیمی و مؤسسان جنبش عدم تعهد هستند، گفت: ایران همواره دوست نزدیک آفریقا و حامی جنبش آزادیخواه این منطقه در مقابله با آپارتاید بوده و ما ارزش بسیار بالایی برای دوستی با این کشور قائل و معتقدیم ایران ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیار زیادی دارد که می‌تواند با استفاده از آنها نقش با اهمیت خود درمسیر ایجاد صلح و ثبات درمنطقه و جهان را به نمایش گذارد.
 
"دراماني ماهاما" با اشاره به مسائل مطرح در مذاکرات هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و غنا خاطرنشان کرد: در این نشست درباره معضلاتی که تروریسم در منطقه بوجود آورده و مشکلات برخی کشورهای منطقه از جمله سوریه، عراق و فلسطین گفتگو کردیم و معتقدیم همه منازعات راه‌ حل سیاسی دارند و گزینه نظامی به هیچ‌ وجه مناسب نیست.
 وی افزود: جنگ و نظامی‌گری نمی‌تواند راه‌حل مشکلات منطقه باشد و تنها باعث تلفات انسانی خواهد بود.
 
رییس‌ جمهور غنا با تحسین دکتر روحانی بخاطر رهبری قدرتمندانه در مبارزه با خشونت و افراطی‌گری، گفت: افراطی‌ گری و خشونت تهدیدی برای کل جهان است و امروز ایران پس از توافق هسته‌ای می‌تواند نقش برجسته‌ای در حل و فصل این منازعات داشته باشد.
 
جان دراماني ماهاما درخصوص مشکل فلسطین نیز گفت: معتقدیم فلسطینی‌ها باید بتوانند درکشور خود با آسودگی خاطر و در امنیت کامل زندگی کنند و همه کشورهای دنیا باید در این زمینه با حسن نیت همکاری کنند.
 
رییس‌ جمهور غنا همچنین با انتقاد از ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: باید ساختارهای شورای امنیت و سازمان ملل اصلاح شود تا صدای دیگر کشورها در آن رساتر به گوش جهان برسد.
 
وی با اشاره به توافقنامه‌ها و اسناد همکاری میان ایران و غنا بر عزم راسخ و تلاش خود در راستای اجرایی و عملیاتی شدن این قراردادها تأکید کرد.
 
«دراماني ماهاما» همچنین از حمایت‌های دولت و ملت ایران از مردم غنا بویژه در زمینه ارایه خدمات پزشکی، درمانی و آموزشی قدردانی کرد.
 
https://taghribnews.com/vdcf0yd0jw6d0ea.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی