تاریخ انتشار۲۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۹
کد مطلب : 250623

لبنان در مسیری جدید و سرنوشت ساز

مصاحبه با میهمانان ویژه غرفه خبرگزاری تقریب( بخش چهارم )
لبنان در مسیری جدید و سرنوشت ساز


 
بسمه تعالی

لبنان در مسیری جدید و سرنوشت ساز
 
 
   در پنجمین روز برگزاری نمایشگاه مطبوعات، احمد دستمالچیان سفیر پیشین  ایران در لبنان  کارشناس مسایل غرب آسیا ، میهمان ویژه غرفه خبرگزاری تقریب بود و طی مصاحبه ای به سؤالات خبرنگاران این خبرگزاری پاسخ داد . آنچه در ذیل می خوانید، خلاصه ای از این مصاحبه کوتاه  است :
 
*****

خبرگزاری تقریب :  همانطور که مستحضر هستید درپی انتخاب ریاست جمهوری و نخست وزیر لبنان، شرایط تازه ای در عرصه فعالیت های سیاسی این کشور آغاز شده و  بدین خاطر، خبرها و گزارش های مربوط به لبنان، در صدر بخش های خبری و تحلیلی رسانه ها  قرار گرفته است.

در خصوص علل انتخاب میشل عون، معادلاتی که به انتخاب وی منجر شد و همچنین تأثیرات و  پیامدهایی که  این رویداد در پی خواهد داشت، چه تحلیلی را می توان ارائه کرد:  

   
احمد دستمالچیان: همانطور که می دانید نظام لبنان، طایفه ای مذهبی و سیاسی است. یک نظام دمکراتیک از طریق شیوه پارلمانی است، رییس جمهور و نخست وزیر از پارلمان بر می خیزند  لذا این براساس تفاهم دیرینه ای است بین طوایف مختلف برای همزیستی.

اگر این نظام قوی نبود، توازن طوایف به هم می خورد و درگیری ایجاد می شد همان طور که 30 سال چنین درگیری به وقوع پیوست.

باید بدانیم که لبنان همیشه تجلی توازن در منطقه بوده و  هر وقت منطقه به سمتی سوق پیدا می کرده، آثار آن بر لبنان تجلی می یافت.

اگر دقت کنیم امروزه تروریست های تکفیری در حلب و موصل کاملا محاصره شده اند و روزهای آخر خود را طی می کنند اما طرح چه بود؟ روزی که عربستان کلید بحران را زد، عین همین اتفاقی که الان در سوریه و عراق اتفاق می افتد می خواست برای مقاومت اتفاق بیفتد و کار مقاومت یکسره شود.

امروز این اتفاق معکوس شده، زیرا که با هوشیاری مقاومت معادلات به هم خورد.

ارتش سوریه به کمک مقاومت و ایران تا محلات حلب پیش رفت پس می توان گفت که:  عربستان شکست خورده چون هیج دستاورد نظامی و سیاسی نداشته است علی رغم هزینه های سنگینی که در تجهیز داعش و امثال داعش در منطقه داشت.

یکی از دستاوردهای بزرگ مقاومت فرستادن نماینده در «کاخ  بعبدا» بود که تا به حال چنین اتفاقی نیفتاده بود
نماینده سعودی که سعد الحریری بود مجبور به پذیرش خواسته ها و مشروعیت مقاومت شد که اگر قبول نمی کرد مشخص می شد که سعد حریری کارشکن بوده است.

ضمن اینکه 6 ماه دیگر دوباره انتخابات است و باید حریری کسب وجهه می کرد برای حضور در انتخابات.

میشل عون مورد توافق همه طوایف است دروزی ها، سنی ها، شیعیان و غیره. که این اتفاق مهمی است برای آینده لبنان
سیاست اصلی ایران این بود که لبنان با ثبات و امن باشد و همه طوایف در آن همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند.
اولین تجربه وحدت آمیز ایران در لبنان جریان تجمع علمای مسلمین بود.

ظریف مسئول سیاست خارجی ایران با همه طوایف دیدار کرده است و شخصیت های سیاسی و قبایل لبنان دیدار داشته اند.

لبنان باید با شرایط جدیدی که ایجاد شده خود را بازیابد آنچه که عربستان را سرخورده کرد و مثلث ننگین سعودی صهیونیستی آمریکایی سرنگون شد حاصل درایت و بصیرت  سید حسن نصرالله رهبر مقاومت بود.

باید تاکید شود که سنی و شیعه برادرند، امام صادق به حضور سنی و شیعه در نمازهای جمعه یکدیگر تاکید می کردند.
جریان انگلیسی وهابی و شیعی هیج توفیری در شقه کردن وحدت مسلمین ندارد باید امروز با توجه به پیروزی هایی که حاصل شده، ندای بلند وحدت را سر دهیم و بگوییم هیچ عداوتی بین ما و برادران اهل سنت نیست.

همان طور که رهبری فتوا دادند که «سب صحابه حرام است» این باید تسری پیدا کند بین همه اقشار.





 
 
https://taghribnews.com/vdcf0xd0mw6dtva.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی