تاریخ انتشار۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : 280422
بارزاني:

ايران بيش از هر کشوري در عراق نفوذ دارد

رئيس اقليم کردستان عراق در گفت‌وگو با يک روزنامه سعودي گفت که نفوذ ايران در بغداد بيشتر از هر کشور ديگري است و ما مي‌خواهيم روابط‌مان با ايران بر‌اساس حسن همجواري و منافع مشترک باشد. مسعود بارزاني، رئيس اقليم کردستان عراق در گفت‌وگو با روزنامه عکاظ عربستان در پاسخ به اين ادعا که ايران دولت بغداد را تصرف و اشغال کرده است، گفت: من نمي‌گويم که آن را اشغال کرده است اما به صراحت مي‌گويم که نفوذ ايران در بغداد بيشتر از هر کشور ديگري است.
ايران بيش از هر کشوري در عراق نفوذ دارد
وي در پاسخ به اين ادعا که مناطق مختلف اقليم با ايران روابط متفاوتي دارند و ايران در سليمانيه دخالت مي‌کند و برخي  مسئولان بر‌اساس روش‌هاي ايران عمل مي‌کنند، درحالي‌که موضع اربيل در تقابل با ايران واضح است، اين تفاوت به سردرگمي شما منجر نمي‌شود، گفت: در ابتدا ما مي‌خواهيم که روابط‌مان با ايران بر‌اساس حسن همجواري و منافع مشترک باشد و در امور يکديگر دخالت نکنيم اما تأکيد مي‌کنم که نمي‌توانيم نصيحت‌هاي کسي را بپذيريم. درست است که سليمانيه به‌دليل موقعيت جغرافيايي ممکن است روابطش با ايران از روابط با اربيل متفاوت‌تر باشد اما سياست اقليم کردستان بر‌اين‌اساس است که نمي‌تواند دخالت و نصيحت‌هاي ايران را بپذیرد.

بارزاني در ادامه در پاسخ به ادعاي خبرنگار سعودي در مورد اینکه ايران قبل از اين، اعلام کرد چهار پايتخت عربي را در دست گرفته است، آيا از تحرکات ايران در عراق نمي‌ترسيد و وجود قاسم سليماني در عراق خطري براي اقليم ايجاد نمي‌کند، گفت: تصميم ما واضح است، ما نمي‌خواهيم با ايران وارد درگيري شويم اما اجازه نخواهيم داد که اين تحرکات و فعاليت‌هاي ايراني وارد اقليم شود و ما دخالت ايران در اقليم را به‌طور کامل رد مي‌کنيم و حتي اگر اين دخالت‌ها در پايتخت‌هاي عربي ادامه‌دار باشد ما اجازه نخواهيم داد که اقليم سقوط کند.

 وي در پاسخ به اين سؤال که سردار قاسم سليماني با شما ديدار داشته است، گفت: بله، چندين بار در اقليم با من ديدار کرد.

 مسعود بارزاني در پاسخ به اين سؤال که سردار سليماني در مورد اقليم کردستان چگونه صحبت مي‌کرد، گفت: در ديدارها دوستانه صحبت مي‌کرديم و هيچ مشکلي وجود نداشت.

بارزاني در پاسخ به اين سؤال که برخي‌ها مي‌گويند ايران و ترکيه در اقليم دخالت دارند، گفت: اگر حضور ايران و ترکيه بر‌اساس منافع و توافقات  دوطرف باشد هيچ مشکلي وجود ندارد اما اگر هدف تحميل نفوذ باشد نه اين نسل و نه نسل‌هاي آينده قبول نخواهند کرد.

خبرگزاری تقریب تنها  اقدام به انتشار مطلب بالا نموده و نسبت به صحت و سقم آن هیچگونه مسئولیتی را نمی پذیرد
https://taghribnews.com/vdcf0xd00w6dcja.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی