تاریخ انتشار۱ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۲۵
کد مطلب : 34612

استقبال روحانيون اهل سنت از طرح ساماندهي مدارس ديني

علمای اهل‌سنت سیستان و بلوچستان، از تصمیمات شورای برنامه‌ریزی مدارس دینی اهل‌سنت مبني بر ساماندهي مدارس ديني، استقبال كردند.
استقبال روحانيون اهل سنت از طرح ساماندهي مدارس ديني

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا):
مولوی "عبدالصمد ساداتی" امام جمعه مسجد نور اهل سنت سراوان، در هشتمین جلسه شوراي برنامه‌ريزي مدارس علوم ديني اهل‌سنت كشور كه روز سه‌شنبه ۳۰ آذر در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر برای بسیاری از کسانی که پیش از این به ‌واسطه‌ عدم آگاهی و توجیه نا مناسب در برابر طرح ساماندهی مقاومت‌هایی نشان می‌دادند، واقعیت طرح به مرور محرز شده و از مصوبات و برنامه‌های شورای برنامه‌ریزی استقبال می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به حادثه تاسوعای خونین چابهار، از محکومیت گسترده این جنایت توسط علما و روحانیون اهل‌سنت سیستان و بلوچستان در قالب اعلام مواضع، خطبه‌های نمازجمعه و صدور بیانیه خبرداد و از عدم پوشش مناسب صدا و سیما از همدردی شیعه و سنی در این حادثه اظهار گلایه‌مندی نمود.

ساداتی با تشکر از اقدام سریع و به موقع مأموران امنیتی در شناسایی و دستگیری عوامل و همکاران تروریست‌ها که منجر به پیشگیری از حوادث مشابه در زاهدان شد، خاطر نشان کرد: در این اقدام جنایت‌بار خون هشت تن از هموطنان اهل‌سنت با خون شیعیان در تاسوعای حسینی در هم آمیخت تا نشانگر این باشد که گروه‌های افراطی و تروریست‌ها دشمن همه‌ مسلمانان هستند و برای آن‌ها شیعه و سنی فرقی نمی‌کند.

ماموستا "خدایی" از علمای کردستان نيز با اشاره به استقبال خوب طلاب و علمای کردستان از مصوبات و برنامه‌های شورای برنامه‌ریزی تاکید کرد: طرح ساماندهی مدارس الان یک خبر خوش برای مردم و روحانیت کردستان است.

وي از پیگیری مشکلات طلاب و روحانیون اهل‌سنت در دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس دینی اهل سنت کشور خبر داد و ابراز امیدواری کرد كه اجرای طرح ساماندهی، نوید‌بخش آینده خوب و روشنی برای اهل سنت باشد. 

حجت الاسلام والمسلمین "عرب" دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت، نيز در اين جلسه ضمن ارائه گزارشي از طرح ساماندهي مدارس ديني، از تهیه شیوه نامه نظارتی مدارس با مشورت نمایندگان ولی‌فقیه و علماء اهل‌سنت خبر داد و تصریح کرد: با کمک این شیوه‌نامه تاکنون ۹۹ درصد مدارس در طرح ساماندهی قرار گرفته‌اند و مابقی مدارس نیز به دلیل پذیرش طلاب غیر ایرانی و غیر مجاز در طرح از سوی ما پذیرفته نشده‌اند.

وي با اعلام اینکه مشخصات بالغ بر ۱۷ هزار نفر طلبه تا کنون در سامانه دبیرخانه ثبت شده است، افزود: در جلساتی كه با مرکز خدمات حوزه‌های علمیه داشته‌ایم زمينه تحت پوشش قرارگرفتن ۲۶ هزار نفر از روحانيون و طلاب فراهم شده است. 

دبیر شورا با اعلام اینکه آئین نامه سطح بندی مدارس نهایی شده است، سازماندهی امور اساتید و مدرسین را نيز از مهمترین برنامه‌های آینده شورا اعلام کرد.

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی دبیرخانه شوراي برنامه‌ريزي مدارس علوم ديني اهل‌سنت كشور، اهم مصوبات هشتمین جلسه شوراي برنامه‌ريزي مدارس علوم ديني اهل‌سنت كشور از این قرار است: 

۱- با توسعه مدارس علوم ديني اهل سنت، "سلطان‌العلماء" در استان هرمزگان بخش كوشكنار و "امام شافعي"در استان كرمانشاه شهرستان روانسر منوط به رعايت استاندارد فضاي آموزشي و كمك آموزشي در تعيين زيربنا و براي برادران موافقت شد. 

۲- با تأسيس مدرسه شهيد برهان عالي در سنندج براي ادامه تحصيل طلاب برادر موافقت اصولي بعمل آمد. 

۳- دبيرخانه شوراي برنامه‌ريزي موظف گرديد استاندارد فضاهاي آموزشي و كمك آموزشي مدارس را با استفاده از تجارب مدارس علوم ديني شيعه و اهل‌سنت و ضوابط مصوب مؤسسات آموزش عالي تهيه و در جلسه آينده شورا گزارش نمايد. 

۴- شوراي برنامه‌ريزي به استناد بندهاي ۲و۵ از ماده ۵ اساسنامه مصوب شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي و تفاهم نامه دانشگاه مذاهب اسلامي و شوراي برنامه‌ريزي مدارس علوم ديني اهل سنت با برگزاري آزمون ويژه روحانيون اهل سنت در مقطع كارشناسي و در رشته فقه و حقوق شافعي و فقه و حقوق حنفي با رعايت ضوابط و مقررات آموزشي موافقت بعمل آورد و مقرر گرديد آئين‌نامه واجدين شرايط و چگونگي معرفي آنها براي شركت در آزمون توسط معاونت آموزشي و پژوهشي دبيرخانه تهيه و دركميته منتخب شورا مورد تأييد نهايي قرار گيرد.

https://taghribnews.com/vdcf0vdm.w6djyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی