تاریخ انتشار۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۲۲
کد مطلب : 174727

برگزاری کمیسیون ریشه یابی افکار تکفیری/علمای جهان اسلام باید خطر افکار تکفیری را به مردم گوشزد کنند

کمیسیون "ریشه‌یابی افکار تکفیری" عصر روز یکشنبه در کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از نگاه علمای اسلام در قم برگزار شد.
برگزاری کمیسیون ریشه یابی افکار تکفیری/علمای جهان اسلام باید خطر افکار تکفیری را به مردم گوشزد کنند
به گزارش خبرنگار تقریب، "ابومجاهد" یکی از پژوهشگران فلسطینی طی سخنانی در این کمیسیون با بیان اینکه ما نباید به تکفیری‌ها اجازه بدهیم که در امت ما یاس و ناامیدی ایجاد کنند، اظهار داشت: ما به عنوان مسلمانان باید در دین خودمان میانه‌رو باشیم و نباید همدیگر را تکفیر و حذف کنیم.

وی ادامه داد: ما از سرزمین فلسطین به اینجا آمده‌ایم که بگوییم باید رویارویی واقعی با دشمن اشغالگر داشته باشیم که کشور ما را اشغال می‌کند.

ابومجاهد با بیان اینکه دشمن درجه اول ما آمریکا و اسرائیل است گفت: ما جوانان فلسطینی قبول نمی‌کنیم که آتشی برای توطئه‌های دشمنان باشیم.

این پژوهشگر فلسطینی تاکید کرد: ما نباید به تکفیری‌ها اجازه بدهیم که در امت ما یاس و ناامیدی ایجاد کنند.

کم‌اطلاعی ژاپنی‌ها از جنایات داعش
"تومیتا" یکی از اسلام شناسان ژاپنی نیز در این کمیسیون طی سخنانی گفت: کاری که داعش انجام می‌دهد، عاطفه بشریت را مخدوش کرد، بنابراین باید فطرت تکفیری‌ها را بیدار کرد.

وی افزود: اگر درباره جنایات تکفیری‌ها در رسانه‌های ژاپن اطلاع رسانی می‌شد مردم ژاپن هرگز درباره فعالیت این گروه تروریستی ساکت نمی‌ماندند.

تومیتا به نقش امام خمینی در ترویج اسلام واقعی اشاره و تاکید کرد: امام خمینی انقلاب اسلامی را بنا نهادند. ایشان دنبال ساختن جامعه‌ای بودند که افکار انقلاب اسلامی را اجرا کنند.

به گفته این اسلام شناس ژاپنی، پیام انقلاب صدای بیداری اسلام، کمک به مستضعفان جهان و از بین بردن ظلم است.

تومیتا اظهار کرد: گروه‌های افراطی و تکفیری در عربستان علیه شیعه‌ها فعالیت می‌کنند اما اینها در درون خودشان تردیدی نسبت به آموختن اندیشه شیعی ندارند چون نمی‌توانند به راحتی انکار کنند که بیداری اسلامی یک حرکت تدریجی در مقابل لیبرالیسم جهانی است.

اهل بیت اساس دین هستند
"هاشم علی السراج" یکی از علمای سودان طی سخنانی در این کمیسیون اهل بیت را اساس دین دانست و گفت: اگر نتوانیم پیام‌های علمی درست درباره اهل بیت ارائه دهیم کاری نکرده‌ایم.

وی افزود: مخاطب ما در کنگره جریان‌های تکفیری و افراطی، وجدان‌ها و ضمیر بیدار جوانان است.

این عالم سودانی با بیان اینکه در سودان از سوی تکفیری‌ها در معرض سوء قصد قرار گرفته است تصریح کرد: ما اینجا نیامدیم که همدیگر را متهم کنیم بلکه‌ می‌خواهیم از این کنفرانس پیام مثبتی به دست بیاوریم و پیامی به جوانان داشته باشیم.

علی السید تاکید کرد: ما می‌خواهیم به جوانان بگوئیم که اسلام دین صلح و امنیت و رحمت است.

این عالم سودانی در پایان از برگزارکنندگان کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از نگاه علمای جهان اسلام قدردانی کرد.

علمای جهان اسلام باید خطر افکار تکفیری را به مردم گوشزد کنند
"شیخ اسامه السید" یکی از علمای لبنان تاکید کرد: علمای جهان اسلام باید روی منبرها، خطر افکار تکفیری را برای مردم گوشزد کنند.

وی افزود: موضوع ایجاد راه حل و درمان پدیده تکفیری پیشنهاد خوبی است و باید درصدد درمان این پدیده باشیم.

این پژوهشگر دینی با بیان اینکه افکار تکفیری از زمان خوارج منتشر شده تصریح کرد: یکی از اشخاصی که تفکر خوارج داشته در کتابی، ابن ملجم قاتل علی ابن ابیطالب را مدح می‌کند که این شخص با این ضربتی که به امام علی وارد کرد قرب الهی را می‌خواست. این فکر، فکر تکفیری است که پشتوانه و بستر دارد.

شیخ اسامه السید تکفیر را از مسائل خطرناک توصیف کرد و گفت: باید وهابی‌ها و تکفیری‌ها را به اسامی آنها بشناسیم.

این پژوهشگر دینی بر لزوم انجام کارهای فرهنگی در راستای شناخت ریشه‌های تکفیر تاکید کرد و افزود: علمای ما باید روی منبرها خطر افکار تکفیری را برای مردم گوشزد کنند.

وی تاکید کرد: در مقطعی، بسیاری از علمای اسلام - مثلا ۳۰ سال پیش- به مسئله وهابی‌ها اشاره نمی‌کردند و می‌گفتند این اختلافات در چارچوب مسائل شیعه و سنی است و سکوت کردند، ولی امروز با پدیده شوم تکفیری مواجه هستیم.

شیخ اسامه السید به گسترده بودن جنایات داعش در برخی کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: داعش تنها با احساسات مردم بازی نمی‌کند، بلکه استخوان‌ها را خرد می‌کند.

وی با بیان اینکه کلمه کفر بیش از ۵۰۰ بار در قرآن آمده است صریح کرد: در برابر علمای اسلام ثابت می‌کنم که باید دستمان را روی زخم بگذاریم و علل پدیده را بررسی کنیم.
https://taghribnews.com/vdcf0jdyew6deea.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی