>> واکنش های بین المللی به حکم اعدام آیت الله شیخ نمر | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۲۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب : 171431

واکنش های بین المللی به حکم اعدام آیت الله شیخ نمر

صدور حکم اعدام آیت الله "نمر باقر آل نمر" عالم برجسته شیعه عربستانی در این کشور، واکنش‌های زیادی را در داخل و خارج از جمله از سوی سازمان عفو بین الملل، را به همراه داشت.
واکنش های بین المللی به حکم اعدام آیت الله شیخ نمر
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از شبکه العالم، صدور حکم اعدام آیت الله "نمر باقر آل نمر" عالم عربستانی از سوی دادگاه جزایی ریاض، محافل داخلی و بین المللی از جمله سازمان عفو بین الملل را به واکنش واداشت.

محافل داخلی و بین المللی نسبت به تبعات خطرناک این تصمیم برای عربستان و سراسر منطقه هشدار دادند به گونه ای که در اعتراض به صدور حکم اعدام آیت الله نمر تظاهرات گسترده ای در شرق عربستان برگزار شد.

واکنش سازمان عفو بین الملل
سازمان عفو بین الملل نیز حکم اعدام دادگاه جزایی در ریاض پایتخت عربستان علیه آیت الله نمر را محکوم کرد.

این سازمان در بیانیه خود این حکم را ظالمانه توصیف و خاطرنشان کرد: محاکمه نمر دارای نواقص زیادی است و این سازمان خواهان لغو فوری حکم صادره علیه وی است که در چارچوب اقدام مقام های عربستان برای سرکوب هر مخالفی از جمله مدافعان حقوق بشر در این کشور است.

سازمان عفو بین الملل از مقام های عربستان خواست، این عالم دینی سعودی را هرچه سریعتر آزاد کرده و به تبعیض و ارعاب برنامه ریزی شده علیه مخالفان خود پایان دهند.

نشست تجمع عربی اسلامی
موضوع حکم اعدام آیت الله نمر در دیدار همبستگی تجمع عربی اسلامی که برای حمایت از گزینه مقاومت در مرکزاین تجمع در ضاحیه جنوبی بیروت برای اعلام همبستگی با مردم بحرین برگزار شده بود، هم مساله محوری بود.

یحیی غدار، رییس این تجمع، بر مخالفت با حکم دادگاه سعودی تاکید کرد وگفت: صدور چنین احکامی از سوی مقام های عربستان جای تعجب ندارد.

نماینده کویتی: حکم دادگاه عربستان ظالمانه است

عبدالحمید دشتی، نماینده کویتی نیز در سخنرانی اینترنتی خود ضمن مخالفت با حکم دادگاه سعودی، آن را ظالمانه توصیف و خاطرنشان کرد: محافل بین المللی به اقدامات عربستان سعودی علیه مخالفان واکنش نشان خواهند داد.

تظاهرات اعتراضی در شرق عربستان
مردم خشمگین در تظاهراتی که از شهر العوامیه به سوی القطیف در جریان بود، شعارهایی در مخالفت با خاندان آل سعود سر داده و بر باطل بودن این حکم و انتقام جویانه بودن آن، تاکید کردند.

معترضان هم چنین با مسخره و صوری توصیف کردن محاکمه مخالفان در عربستان ، از جامعه بین الملل خواستند تا برای متوقف آن تلاش کنند.

آنها هم چنین خواهان آزادی آیت الله نمر باقر آل نمر و همه زندانیان سیاسی عربستان و متوقف شدن همه احکام قضایی آنان شدند.

مقام های سعودی، محمد باقر نمر برادر آیت الله نمر را هنگام حضورش در جلسه دادگاه جنایی ریاض که حکم اعدام آیت الله نمر را صادر کرده بود، بازداشت کردند.

همچنین نیروهای امنیتی دادگاه، جعفر باقر نمر برادر بزرگتر آیت الله نمر را تهدید کردند در صورتی که درباره این محاکمه سخنی بگوید، اورا نیز بازداشت می کنند.

مقام های امنیتی برای سرکوب فعالیت های مردمی در مخالفت با حکم اعدام آیت الله نمر، حالت آماده باش کامل اعلام کرده اند.
https://taghribnews.com/vdcexz8zzjh8fei.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی