تاریخ انتشار۱۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : 187137

عراقچی:امیدواریم مذاکرات امروز یا فردا به نتیجه برسد

نشست وزیران امورخارجه ایران و ۱+۵ صبح چهارشنبه در هتل بوری واژ لوزان آغاز شد. عراقچی گفت: هر لحظه ممکن است در خصوص مسائل مورد اختلاف راه‌حلی پیدا شود اما شاید به این نتیجه برسیم که رسیدن به راه‌حل عملی نیست و مذاکرات باید مسیر دیگری را طی کند.
عراقچی:امیدواریم مذاکرات امروز یا فردا به نتیجه برسد
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)
 
در این نشست وزرای خارجه ایران , آلمان , انگلیس , فرانسه , آمریکا , و بجای وزیر خارجه روسیه سرگئی ربایکوف معاون او و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور دارند.
سید عباس عراقچی با تکذیب خبر تدوین سند سیاسی گفت: هنوز هیچ سندی در کار نیست و گفتگوها ادامه دارد.
این عضو ارشد مذاکره کننده تیم هسته ای ایران افزود: هنوز در موقعیتی نیستیم که قضاوت کنیم آیا می شود امروز یا فردا به جمع بندی خواهیم رسید، اما جدیت و اراده سیاسی در همه طرف ها وجود دارد .
عراقچی‌ افزود: در بیشتر موضوعات راه‌حل داریم، چند موضوع است که بحث‌ها پیرامون آن باید ادامه پیدا کند‌؛ نظرات وزرا شنیده و قرار بر این شد که بحث‌ها در سطح کارشناسی و مدیران سیاسی ادامه پیدا کند و مأموریت داده شد که کارشناسان فنی بحث‌های باقی‌مانده را ادامه دهند و کارشناسان سیاسی و معاونان وزرای امور خارجه بحث‌ها را در سطح سیاسی ادامه خواهند داد. پس از اتمام جلسه وزرا در صبح جلسات کارشناسی ادامه پیدا کرد و تا شب هم ادامه پیدا خواهد کرد".
وی در پاسخ به این سؤال "چقدر به توافق نزدیک شده‌اید؟" گفت: "نمی‌توان به‌شکل قاطع در این خصوص نظر داد. پیشرفت‌های خوبی در دوره‌های گذشته مذاکراتی داشتیم. در این دور هنوز نمی‌توان گفت پیشرفت قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته است اما روی ایده‌های مختلف کار کردیم و راه‌حل‌های محتملی که برای چند موضوع اختلافی وجود دارد مورد بررسی جدی قرار گرفته است‌. هنوز در موقعیتی نیستیم که بگوییم که نزدیک به حل این مسائل هستیم. امیدوار هستیم بتوانیم موضوعات را به جمع‌بندی برسانیم اما هیچ تضمینی وجود ندارد".

وی در پاسخ به این سؤال "پیش‌بینی شما در خصوص مدت زمان مذاکرات در روزهای آینده به چه شکل است؟" گفت: "هر لحظه ممکن است در خصوص مسائل مورد اختلاف راه‌حلی پیدا شود اما شاید به این نتیجه برسیم که رسیدن به راه‌حل عملی نیست و مذاکرات باید مسیر دیگری را طی کند.
عراقچی تأکید کرد: "امیدواریم مذاکرات امروز یا فردا به نتیجه برسد".
وی در پاسخ به این سؤال "آیا در خصوص صدور بیانیه پس از به توافق رسیدن به نتیجه‌ای رسیده‌اید یا خیر؟" گفت: هنوز در این خصوص صحبت خاصی نکرده‌ایم به این دلیل که در حال حاضر مشکلی وجود دارد که اگر حل شود در مرحله بعد به مسئله مورد نظر شما فکر خواهیم کرد .
عراقچی بیان کرد: "بنای ما این است که اگر قرار شد جلسه جمع‌بندی شکل بگیرد حتماً در ژنو و در مقر سازمان ملل باشد".
وی در این باره که طرف مقابل تا چه‌اندازه در دو حوزه تحقیق و توسعه و فعالیت‌های هسته‌ای ایران حاضر به عمل به تعهدات خود طبق توافق ژنو است‌، گفت: "تواقفنامه ژنو یک توافق موقت و میانی بود تا ما به توافق جامع برسیم. مهم توافقی است که از این به بعد صورت می‌گیرد و تعهداتی که طرفین از این تاریخ به بعد به هم می‌دهند‌".
عراقچی گفت: "در بسیاری از موارد به تفاهم رسیده‌ایم اما هنوز چند مورد باقی مانده است که باید درباره آنها تصمیم گیری شود".
وی در پاسخ به این سؤال "ارزیابی شما از رویکرد 1+5 چیست؟ گفت: آنچه می‌توانیم تأیید کنیم جدیت تمام طرفین برای رسیدن به راه‌حل است. حضور وزرای خارجه‌ کشورهای اروپایی‌، روسیه، چین و هم آمریکا نشان دهند‌ه جدیت آنها برای رسیدن به راه‌حل است. اما به این معنی نیست که به هر راه‌حلی رضایت داده شود. کما اینکه ما هم بسیار جدی هستیم و اراده سیاسی خود را داریم اما هر راه‌حلی مطلوب ما نخواهد بود‌. مهم این است که ما در طول مذاکرات بتوانیم به راه‌حلی برسیم که همه طرف‌ها راضی باشند و این راه‌حل برای همه طرفها قابل دفاع باشد".
"رسیدن به این مرحله کار سختی است‌. ما در حال مذاکره با شش کشور بزرگ دنیا به‌اضافه خانم موگرینی که نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات است، هستیم. در حقیقت ما هفت طرف مذاکره کننده داریم‌. هماهنگ شدن این اعضا با هم معضل بسیار بزرگی است کما اینکه از  صبح دوشنبه به‌ تعداد جلساتی که این کشورها با ما داشته‌اند‌، جلسات داخلی در خود 1+5 نیز برگزار شده است‌".
وی گفت: "در حال حاضر موضوعات بسیار ریز است و بعضاً مذاکرات فنی بسیار ریزی باید صورت بگیرد تا به راه‌حل برسیم‌. اختلاف نظر جدی بین کارشناسان فنی در یک کشور وجود دارد. شرایط کار کردن بسیار سخت شده است اما همه طرفین تمام تلاش خود را می‌کنند".
https://taghribnews.com/vdcexf8zfjh8vzi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی