تاریخ انتشار۱۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۴
کد مطلب : 297630
//ویژه کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی//(127)

كميسيون "موقعيت كنوني جهان اسلام و راهكارهاي فعال كردن مؤلفه هاي فرهنگ تمدن ساز

كميسيون موقعيت كنوني جهان اسلام و راهكارهاي فعال كردن مؤلفه هاي فرهنگ تمدن ساز با حضور اندیشمندان مسلمان از کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و آفریقایی برگزار شد.
كميسيون "موقعيت كنوني جهان اسلام و راهكارهاي فعال كردن مؤلفه هاي فرهنگ تمدن ساز
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، کمیسیون موقعیت کنونی جهان اسلام و راهکارهای فعال کردن مؤلفه های فرهنگ تمدن ساز به ریاست دکتر بوعبدالله بو غلام الله وزیر اسبق اوقاف و امور دینی و رئیس شورای عالی اسلامی الجزایر، نایب رئیسی آقایان فیض احمد بویان قائم مقام وزارت امور دینی بنگلادش و حجت الاسلام و المسلمین محمد علی میرزایی معاون پژوهشی جامعه المصطفی(ص) و دبیر سید محمدعلی حسینی مدیرکل اروپا و آمریکا مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بعد از ظهر امروز با حضور اعضای این کمیسیون تشکیل جلسه داد.

در این کمیسیون تخصصی اندیشمندانی از سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا به تشریح مؤلفه های فرهنگی برای تحقق تمدن نوین اسلامی پرداختند و به نقاط ضعف و قوت و تهدیدات پیش روی کشورهای اسلامی در این عرصه پرداختند و راهکارهای عملی را بر مبنای ارزش های اسلامی و فرهنگ بومی و محلی در کشورهای متبوع خویش ارایه کردند.

دکتر بوعبدالله بو غلام الله در سخنانی در این کمیسیون اظهار کرد: كشورهاي اسلامي نمي توانند فرهنگ و سنن محلي در نقاط مختلف جهان اسلام را براي فعال كردن و تشكيل مؤلفه هاي فرهنگ تمدن ساز اسلامي ناديده بگيرند.

وی افزود: جامعه اسلامي بايد با بازگشت به قرآن يك تمدن نوين بر اساس علم و آگاهي را پايه ريزي كنند و این مهم را در نظر بگیرند که مطالعه در انديشه ساير ملل به ما انديشه مي بخشد و آموزه هاي اسلامي به ما انگيزه مي دهد.

وزیر اسبق اوقاف و امور دینی الجزایر خاطرنشان کرد: بايد خودمان را بر ارزش هاي اخلاقي و روحي و سيره رسول الله بازيابي كنيم.

وی افزود: همانگونه كه اطلاع داريد ما بايد دوگانگي ها در فرهنگ كشورهاي اسلامي را با بررسي ديدگاه تمدني كساني كه ديدگاه تمدني ندارند مجزا کنیم و زمینه ساز تشکیل یک تمدن نوین و فراگیر اسلامی باشیم.

رئیس کمیسیون موقعيت كنوني جهان اسلام و راهكارهاي فعال كردن مؤلفه هاي فرهنگ تمدن ساز خاطرنشان کرد: بايد مسلمانان انديشه ورزي و مطالعات گسترده اي را در نظر بگيرند و به وحدت بین امت اسلامی به عنوان عامل اصلی پیشرفت بنگرند.

دکتر بوعبدالله بو غلام الله افزود: تمام جامعه نمي تواند در اين عرصه نقش آفريني نمايد مگر كرامت انساني و عدالت را در نظر داشته باشيم و نگاه واقعي داشته باشيم.

 رئیس شورای عالی اسلامی الجزایر اظهار داشت:  علوم انساني اگر از ديدگاه توحيدي نباشد نمي تواند در راستاي تحقق تمدن اسلامي مؤثر باشد لذا انتظار می رود مذاهب اسلامي بر اساس قرآن و سنت در مسیر تقویت پایه های وحدت در جامعه گام بردارند و با تقویت اندیشه ورزی به فعال کردن مؤلفه های فرهنگی و تمدن ساز همت گمارند.

وی در پایان سخنان خود افزود: تجربیات جمهوری اسلامی ایران و فعالیت های پژوهشگران و اندیشمندان این کشور در راستای نزدیک کردن قلوب مسلمین به همدیگر و تقویت پایه های وحدت در جامعه اسلامی قابل تقدیر است و می توان گفت که ایران  از جمله کشورهای اسلامی پیشرو در اندیشه ورزی و تمدن سازی در جهان اسلام است.

حجت الاسلام محمد علی ميرزايي نایب رئیس این کمیسیون در سخنانی اظهار کرد: باید گام هايي را كه مكمل هستند در مبحث وحدت داشته باشیم و با دقت رصد كنيم که در جهان اسلام چه مسائلي رخ می دهد.

معاون پژوهشی جامعه الامصطفی(ص) افزود: تا زمانی که مشكلات و بحران ها را نشناسيم نمی توانیم برای تحقق تمدن نوین اسلامی گام های عملی را برداریم.

وی خاطرنشان کرد:باید تلاش كنيم انديشه هايي را ارايه دهيم و با اين انديشه ها پایه گذار تمدن نوین اسلامی باشیم لذا در این مسیر باید انديشه هاي گذشته را بررسي كنيم و براي آينده جهان اسلام انديشه هاي نوين را به كار ببريم.

پروفسوربرهان الدين عضو شوراي عالي مسلمانان در آلمان نیز در این کمیسیون اظهار کرد: نيازمند تعامل فرهنگي و ديني بر مبناي عقلانيت هستيم و هر قدر از مسائل عقلایي دور شويم آسيب خواهيم ديد.

وی افزود: باید در رفتار با ديگران عادل باشيم چرا که دنيا از ما انتظار دارد كه بر اساس عقلانيت و عدالت گام برداريم و این حرکت ارزشمند از بنیان خانواده ها شروع خواهد شد.

عضو شورای عالی مسلمانان آلمان تصریح کرد: هم اکنون درياي مديترانه يك مقبره دسته جمعي شده براي مسلمانان مهاجرتبدیل شده است و اين مشكل ناشي از عدم عدالت در برخي كشورهاي اسلامي است و برای رفع این نقطه ضعف باید عقائد مذاهب اسلامي را در فضاهاي مختلف به همديگر معرفي كنيم و آزادی هایی در حوزه اندیشه و تفکر برای مسلمانان در همه کشورهای اسلامی فراهم شود که از تعصبات قومی و مذهبی دور شوند.

تاسوئیچی ساوادا اندیشمند مسلمان از کشور ژاپن نیز در این کمیسیون به نکات مثبت و منفی در فرهنگ غالب کشورهای اسلامی و مقایسه آن با کشورهای غربی و شرقی پرداخت و اظهار داشت: ابراز محبت به خانواده و دوستان و همچنین مهمان نوازی از جمله نکات مثبتی است که در بین مسلمانان وجود دارد که در کنار عمل به آموزه های متقن اسلامی می توان به تقویت پایه های فرهنگ و تمدن اسلامی به آن همت گماشت.

وی افزود: در کنار این نکات مثبت متأسفانه نکات منفی نیز وجود دارد که از جمله این ضعف ها می توان به خلف وعده، عدم پشتکار، صداقت در رفتار و گفتار و مطالعه در اعمال و اندیشه ملل پیشرفته اشاره کرد.

شیخ محمد علي الجبرتي از علمای کشور اتیوپی نیز در این نشست اظهار کرد: تمدن اسلامي تمامي جنبه هاي زندگي بشري را در نظر گرفته است لذا بايد وضعيت كنوني جهان اسلام را در نظر بگيريم.
وی افزود:  متأسفانه ما به سمت فكر اصيل و أفكار عميق نمي توانيم برويم و به جاي تسهيل امور آن ها را پيجيده تَر مي كنيم.

این روحانی آفریقایی اظهار کرد: بحران ما تاريخي است و غرب در اين مسير موانع تمدني ايجاد مي كند و دشمنان غربی ما  تمام تلاش خود را براي محو نقش اسلام در پيشرفت تمدن جهاني به کار گرفته اند.

وی افزود: ما بايد ببينيم كه حركت را از كجا آغاز كنيم وارزش هايي را منتشر كنيم كه در تشكيل يك تمدن واحد مؤثر باشد.

سيد محمود كمال آرا از صاحبان مقالات برگزیده این کمیسیون نیز اظهار کرد: دعوت به انديشه ورزي توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شده است و این مهم  ضرورتي انكارناپذير در راستای تشکیل تمدن نوین اسلامی به شمار می رود.

وی افزود: وی به لزوم تشكيل كرسي انديشه ورزي در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: باید مجمع انديشه ورزي جهان اسلام شکل گیرد.

فیض احمد بویان قائم مقام وزارت امور دینی بنگلادش نیز در این کمیسیون اظهار کرد: ما مي دانيم كه بسياري از مسلمانان در كشورهاي مختلف اسلامي از آموزه هاي واقعي دين مبين اسلام فرسنگ ها فاصله دارند و تمدن اسلامي تنها با استمرار ترويج انديشه هاي اسلامي محقق خواهد شد.

وی افزود: تضارب آرا براي توسعه جامعه اسلامي ضروري است و ما خواهان تمدن و كمال هستيم و در این مسیر نیز وسائل و مقدمات آن را داريم و اگر به انديشه هاي رسول الله برگرديم مي توانيم اين ارزش ها را دوباره در جامعه اسلامي زنده كنيم.

قائم مقام وزارت امور دینی بنگلادش در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان کرد: باید تجديد نظر در خطابه دين داشته باشيم و از تجربيات تمدني ديگران استفاده كنيم.

فیض احمد بویان افزود: فعال كردن مؤلفه هاي تمدني نيازمند مطالعه و پيگيري است  و قوم گرايي و تعصب قومي و مذهبي بزرگترين آسيب در برابر تشكيل تمدن اسلامي نوين است.

شيخ ظهير الحميدي از کشور عراق نیز در این نشست اظهار کرد: به خوبي مي دانيم جهان اسلام به دليل توطئه هايي كه عليه اسلام صورت گرفته است در وضعیت آشفته ای قرار دارد.

وی افزود: اگر كانال هاي ماهواره اي سني و شيعه را که از سوی دشمنان اسلام حمایت می شوند در نظر بگيريم به فتنه هاي داخلي جهان اسلام پی می بریم.

این پژوهشگر عراقی اظهار کرد: جمهوري اسلامي ايران تنها كشوري است كه در كنار مسئله فلسطين ايستاده است و به جاي اينكه اين حركت از سوي كشورهاي اسلامي و عربي مورد تقدیر قرار گیرد اما متاسفانه کشورهای عربی و اسلامی با توطئه افکنی استكبار در حال تضعيف ايران هستند.

وی افزود: باید يك رسانه واحد براي معرفي تمدن اسلامي با دربرگيري همه مذاهب اسلامي شكل گيرد و یک شبکه مشترک تلویزیونی و رسانه ای برای معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی راه اندازی شود و امت اسلامی دیدگاه جهانی داشته باشد.

این پژوهشگر عراقی خاطرنشان کرد: يهود و نصارا هيچگاه از ما راضي نمي شوند و بايد همواره منتظر توطئه هاي آنان باشيم

ماموستا سيد حسن قيصريان از علمای برجسته اهل سنت منطقه کردستان نیز در این نشست اظهار کرد: تعصب مذهبي موجب تفرقه در بين صفوف مسلمين شده است و تنها راهکار برای رفع این مشکل مطالعه پیروان مذاهب اسلامی از باورها و افکار همدیگر است.

ماموستا لقمان محمديان از اندیشمندان و علمای اهل سنت غرب ایران نیز در این کمیسیون اظهار کرد: رسیدن به مدینه فاضله و تحقق تمدن نوین اسلامی با امنیت و درک متقابل میسر می شود و باید به این مهم توجه کنیم که ارزش هاي اسلامي زمينه ساز تشكيل برترين تمدن است.

وی افزود: علما بايد فرامذهبي بنگرند و همه ما باید علم و اخلاقمان را با موضوع طيب قرار دهيم.

سيد محمد خطيب از کشور عراق نیز در این کمیسیون اظهار کرد: كنفرانس وحدت زمينه ساز تقويت پايه هاي وحدت در جامعه اسلامي است.

وی افزود: نقش خانواده در ايجاد تمدن اسلامي باید در اولیت باشد و جمهوري اسلامي ايران تجربه خوبي براي تقويت حضور خانواده ها و نقش آفرینی آن ها دارد و امیدواریم کشورهای مختلف اسلامی از تجربیات و موفقیت های ایران استفاده کنند.
 
دكترعباس علی شاملي از پژوهشگران لبنانی نیز در این کمیسیون در سخنانی با اشاره به احيا تفكر اسلامي با تاسي از تفكرات علامه صدر اظهار کرد: باید علماي اهل سنت و اهل تشيع با آگاهي و مطالعه أفكار و انديشه هاي همديگر براي تقويت پايه هاي وحدت در جامعه اسلامي تلاش كنند.

شيخ تاج الدين هلالي نیز در این کمیسیون اظهار کرد: هويت ما در بخش تمدن از صاحبان فكر و اندیشه متأسفانه به اختلافات رسيده است و این مشکل از عدم درک متقابل سرچشمه می گیرد.

وی افزود: طرح دشمنان با شكست داعش شكست خورد و به بن بست رسيد و ستاره آن ها افول كرد و این امر نشان دهنده غنای تمدن و ارزش های متقن اسلامی است که خدشه ناپذیر است.

وی خاطرنشان کرد: بايد عوامل تضعيف تمدن اسلامي را شناسايي كنيم و براي مقابله با اين عوامل تلاش كنيم و بدانیم که اسلام دین اعتدال است.
 
https://taghribnews.com/vdcexf8w7jh8opi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی