تاریخ انتشار۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : 280421

تله‌موش‌های تل‌آويو برای یوزهاي ايراني

افزايش همکاري تهران- مسکو و ‌عقب‌نشيني آمريکا از سوريه موجب نگراني رژيم صهيونيستي شده است
تله‌موش‌های تل‌آويو برای یوزهاي ايراني
نخست‌وزير رژيم صهيونيستي قرار است که دوباره به ديدار ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه برود تا درباره ايران و نگراني‌ از شرايط منطقه با او به گفت وگو بپردازد. اين چهارمين سفر بنيامين نتانياهو به مسکو در شانزده ماه گذشته است که محوريت آن را ايران تشکيل مي‌دهد. اين درحالي است که ايران و روسيه برنامه‌هاي جديدي براي انجام عمليات در سوريه دارند و حتي در اين مسير به نتايجي هم براي همکاري با ترکيه رسيده‌اند.

بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي قرار است روز چهارشنبه هفته جاري به روسيه سفر و در شهر سوشي با ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه ديدار کند. روزنامه اورشليم پست گزارش داد که بنابر اعلام دفتر نخست‌وزيري رژيم صهيونيستي، نتانياهو در اين ديدار قرار است درباره ايران و نگراني‌هايش نسبت به آنچه نفوذ جمهوري‌اسلامي در منطقه عنوان شده، گفت‌وگو کند.

اين چهارمين باري است که نتانياهو در 16 ماه گذشته به روسيه سفر مي‌کند. او پيش‌ از اين در ماه مارس در ديدارش با پوتين در مسکو با ادعاي حضور نظامي ايران در سوريه، نسبت به حضور دائمي ايران در مرزهاي اراضي اشغالي فلسطين ، ابراز نگراني کرده بود.

همکاري ايران ، روسيه و ترکيه در سوريه
طي روزهاي اخير ايران و روسيه درحال بررسي شرايط عمليات نظامي جديد در سوريه هستند. در همين راستا، در سفر سرلشکر باقري به ترکيه هم توافقي براي عمليات نظامي در منطقه ادلب سوريه انجام شد. اين اولين سفر رئيس ستاد نيروهاي مسلح ايران به ترکيه بود که واکنش‌هاي زيادي را هم به همراه داشت. يکي از دلايل اهميت سفر سرلشکر باقري اين بود که ترکيه جزء کشورهاي عضو ناتو است و همچنين در چندسال گذشته به‌ويژه به‌دليل اختلاف نظر در جنگ سوريه، روابط تهران- آنکارا روبه سردي رفته بود اما حالا سوريه نقطه اشتراک سه کشور شده و قرار است در راستاي برقراري صلح در سوريه اقدامات نظامي را باهم انجام دهند البته پيش‌ازاين ايران و روسيه به‌همراهي ترکيه مبتکر مذاکرات صلح آستانه بودند که تاکنون پنج دور از آن در قزاقستان برگزار شده‌ و به نتايج مهمي از جمله برقراري آتش‌بس در سوريه انجاميده است البته به گفته طرف‌هاي حاضر در اين مذاکرات ترکيه مانع از رسيدن به نتايج بيشتر بوده است.

زيرا اين کشور بارها از معارضان سوري حمایت کرده و حتي نظراتي مخالف بشار اسد داشته است که بعدها تاحدودي از مواضع خود کوتاه آمد. دور ششم اين مذاکرات قرار است در اواخر شهريور ماه در آستانه برگزار شود. پيش‌ازاين هم در نيمه مردادماه اين مذاکرات در سطح کارشناسي در تهران برگزار شد. بااين‌حال، مقام‌هاي نظامي ايران، روسيه و ترکيه قرار است در نشست تهران سياست‌ها و اقدامات خود را در سوريه هماهنگ کنند. به گفته مقامات روسي، مذاکرات نظامي سه کشور در ادامه روند گفت‌وگوهاي صلح آستانه، برگزار مي‌شود.

در همين راستا، سفير روسيه در ايران در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينکه دو کشور در سوريه هماهنگي بسيار نزديکي دارند، تأکيد کرد که سياست روسيه در سوريه با ايران شباهت زيادي دارد و فقط حضور نظامي ايران و روسيه در سوريه قانوني است. لوان جاگاريان حتي اشاره کرد که روسيه با ايران در بعد نظامي و سياسي همکاري مي‌کند. اين درحالي است که روابط ايران و روسيه در يک سال گذشته و با توجه به همگرايي در مسئله سوريه و بحران جنگ داخلي در اين کشور راهبردي‌ و به گفته مقامات دو کشور استراتژيک شده است. در سفري که حسن روحاني در ابتداي سال به مسکو داشت، بر اينکه روابط دو کشور به بالاترين سطح در 515 سال گذشته رسيده است، تأکيد شد.

موضع مبهم آمريکا و ترس رژيم صهيونيستي
اما آمريکا به‌عنوان يکي از طرف‌هاي اصلي درگير در جنگ سوريه که از مخالفان دولت بشار اسد و حتي از تروريست‌هاي داعشي حمايت کرده است و به نظر مي‌رسيد پس از روي‌کارآمدن دونالد ترامپ، مواضع جدي‌تري هم در قبال دمشق و ماندن بشاراسد در قدرت اتخاذ کند، رويکردي محافظه‌کارانه در پيش گرفته است.

سخنگوي وزارت‌خارجه آمريکا هم دراين‌باره اظهار کرد که اين کشور پس از نابودي داعش براي ماندن در سوريه برنامه‌اي ندارد و سوري‌ها بايد خودشان هدايت کشورشان را به دست گيرند.

هدر ناوئرت، سخنگوي وزارت‌خارجه آمريکا در کنفرانسي مطبوعاتي گفت: هدف ما شکست داعش و عدم اقدام به انجام هيچ کار ديگري جز اين است، ما مي‌خواهيم تنها مردم سوريه هدايت کشورشان را به دست بگيرند، نه آمريکا يا ديگر قدرت‌ها. ماندن در سوريه هدف ما نيست، هدف ما تنها نابودي داعش است. پيش‌تر طلال سلو، سخنگوي دموکراتيک نيروهاي سوريه با اشاره به اينکه آمريکا منافعي استراتژيک در ماندن در سوريه دارد، گفته بود: نيروهاي آمريکايي تا پس از نابودي داعش در شمال سوريه باقي خواهند ماند.

رابرت جونز، مسئول دوم و معاون فرمانده نيروي مأموريت‌هاي مشترک در ائتلاف تحت امر آمريکا هم در تاريخ 23 ژوئيه گذشته گفته بود: مأموريت ائتلاف ضد داعش در سوريه هرگز با بيرون راندن داعشي‌ها از رقه تمام نخواهد شد بلکه کار بزرگ‌تري در سوريه منتظر آنهاست. همچنین شنبه گذشته هیأت بلندپایه امنیتی رژیم صهیونیستی که به واشنگتن سفر کرده بود، اعلام کرد که با آمریکا بر سر توافق آتش‌بس جنوب سوریه اختلاف دارد.

منابع خبری عبری اعلام کردند: این سفر نشان داد که آمریکا و روسیه تصمیمی برای تغییر موضع خود و پذیرش خواسته‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر مقابله با حضور ایران و حزب‌الله در سوریه خصوصا در مجاورت مرز جولان ندارند. در همين راستا، سرکيس نعوم، روزنامه‌نگار مشهور لبناني و ستون نويس روزنامه النهار در يادداشتي به تحليل مواضع آمريکا در سوريه پرداخته و مي‌نويسد: ترامپ مي‌خواهد با روس‌ها کار کند و همزمان مخلصانه به فکر پايان دادن به جنگ در سوريه بر‌اساس يک توافق سياسي از طريق مذاکره است.

شايد حتي حاضر باشد در اين رابطه نقش مذاکره‌کننده را ايفا کند. به نظر مي‌رسد که دولت او رهبران عالي در پکن و مسکو را مطلع کرده که آمريکا آماده کار انفرادي براي حل اين دو مشکل است البته واکنش نظامي محدود در سوريه که چند وقت پيش انجام شد براي تأکيد آنچه گفتيم، نبود. همچنين به اطلاع آنها رساند که توجه بسياري به بحران- جنگ در اوکراين و اشغال شبه جزيره کريمه، ايران، هک روسيه در داخل آمريکا، سوريه و شکست معاهده موشک‌هاي بالستيک دارد.

 کنگره به‌عنوان شورا از تصميم رئيس‌جمهوري اگر تصميم به پايان دادن به بحران سوريه بگيرد يا با جديت و شدت کار را با اسد تمام کند، حمايت خواهد کرد.

او در پايان با طرح اين سؤال که آيا ايران به توصيه روسيه توجه مي‌کند، مي‌نويسد: هيچ‌کس نمي‌تواند به اين سؤال پاسخ دهد البته رهبران ايران به دقت تحولات و احتمالات را در سايه سياست‌هاي جديد آمريکا يا سياست‌هاي جديد و قديم که گمان مي‌کنند ترامپ به آن سياست‌ها بازمي‌گردد، بررسي مي‌کنند.

بااين‌حال، آمريکا سعي کرده است رويکرد‌ بيطرفانه‌اي درباره جنگ سوريه اتخاذ کند که اين موضوع موجب نگراني بيش‌از پيش رژيم صهيونيستي شده است.

پيش‌ازاين نيز با قدرت‌نمايي حزب‌الله لبنان در مرزهاي سوريه و پاکسازي اين مرزها، رژيم صهيونيستي از نقش ايران در پيروزي‌هاي حزب‌الله انتقاد کرده و حتي مدعي شده بود که پرچم ايران در بلندي‌هاي جولان نزديکي مرز سه کشور به اهتزاز درآمده است و اين خطر بزرگي براي رژيم صهيونيستي است.

شنبه گذشته نيز ارتش لبنان از آغاز عمليات بيرون راندن گروه تروريستي داعش از شرق کشور، نزديک مرز سوريه، جايي که داعش چند سال پيش وارد آنجا شد، خبر داد. اين منطقه محصور تنها مکان در مرز لبنان و سوريه بود که معارضان سوري در آنجا حضور داشتند. فرماندهي اين عمليات برعهده نيروهاي حزب‌الله بود. هفته گذشته آخرين معارضان حاضر در اين منطقه کوهستاني به سوريه تخليه شده بودند. رژيم صهيونيستي که در آغاز جنگ داخلي سوريه به افزايش قدرت و سيطره خود در منطقه و کاهش نقش ايران در کشورهاي همسايه مي‌انديشيد، با ناکامي‌ نيروهاي تحت حمايت اين رژيم در سوريه و عراق و عقب‌نشيني آمريکا از منطقه دچار ترس و نگراني بيشتري شده است.

به‌همين‌دليل سعي در يافتن متحدان جديد يا همراه کردن متحدان ايران با خود دارد تا بتواند ورق بازي را برگرداند. در سال جاري مقامات اين رژيم چندبار به روسيه سفر و تلاش کردند تا اظهارات ضدايراني خود را به روس‌ها بقبولانند. علاوه بر سفرهاي بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اين رژيم به روسيه، در ارديبهشت ماه سال جاري آرگدور ليبرمن، وزير جنگ رژيم صهيونيستي در سفر به روسيه عليه ايران و حزب‌الله موضع‌گيري کرده بود. اما پيش از آن لاوروف، وزير امورخارجه روسيه در ديداري که با وزيرخارجه عربستان داشت و در پاسخ به اظهاراتش عليه ايران و حزب‌الله گفته بود که نيروهاي ايراني و حزب‌الله لبنان به درخواست دمشق در سوريه حضور دارند. ما حزب‌الله را يک گروه تروريستي نمي‌دانيم.

ما بر اين باوريم که ايران و حزب‌الله لبنان مانند نيروي هوايي روسيه به درخواست دولت مشروع و قانوني سوريه در اين کشور حضور دارند.

رژيم صهيونيستي درحالي‌که از کمک‌هاي آمريکا براي برهم زدن نظم منطقه و بازنمايي قدرت خود در سوريه، لبنان وحتي عراق ناکام مانده است، سعي در جلب رضايت و حمايت روس‌ها دارد. نخست‌وزير اين رژيم در چهار سفر اخير خود بر بحث فشار بر ايران و حتي جلوگيري از قدرت منطقه‌اي ايران تأکيد کرده است و محور اصلي صحبت‌هاي او با مقامات روسي، ايران بوده است. اما تاکنون روس‌ها بر روابط عميق و همگرايي با ايران تأکيد کرده‌ و تغيير موضعي در رابطه با ايران و سوريه از خود نشان نداده‌اند.

خبرگزاری تقریب تنها  اقدام به انتشار مطلب بالا نموده و نسبت به صحت و سقم آن هیچگونه مسئولیتی را نمی پذیرد
https://taghribnews.com/vdcew78wzjh8vei.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی