تاریخ انتشار۸ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : 281781

فقه فرهنگ از دیدگاه آیت الله اراکی

فرهنگ هر ملت مجموعه ای از باورهای ارزشی و اعتقادی و خصلت ها و ملکات نفسانی است که شخصیت درونی جامعه را شکل می دهد. بنابراین بحث از فرهنگ به عنوان یک نظام ارزشی که همه فعالیت های ارادی انسان را در بر می گیرد، بسیار مهم و حائز اهمیت است.
فقه فرهنگ از دیدگاه آیت الله اراکی
اکنون بخش عظیمی از فعالیت های انسانِ بالغ و مکلف، رفتارهای فرهنگی است و طبعاً فقه مربوط به این رفتارها، باید تأثیر بسزایی در نظام فرهنگی آن جامعه بگذارد.
مباحث «فقه فرهنگ» یا «فقه نظام فرهنگی» در واقع الگوی رفتار فرهنگی افراد جامعه را تبیین و تفسیر می کند. مثلا انسانی که در جامعه مسلمان زندگی می کند دارای چه اوصاف و خصلت هایی باید باشد؟ بدیهی است دامنه این اوصاف و خصلت ها شامل: باورها، عادات، آداب، هنر، معماری، و حتی شامل توانایی ها و مهارت های اعضای جامعه می شود. همه اینها در قالب «فقه فرهنگ» قابل بحث است.

بدیهی است «فقه فرهنگ» یا «فقه نظام فرهنگی» بحثی نو و تازه است که تا کنون فقهای ما چنین بحثی را با این عنوان مطرح نکرده اند. این بحث نخستین بار توسط اندیشمند معاصر حضرت آیت الله اراکی(دامت توفیقاته) مطرح شده و مورد استقبال بسیاری از فضلای حوزه علمیه قم قرار گرفته است.
تازگی این بحث - که مراحل اولیه را آغاز کرده و امید است در آینده نزدیک به مرحله کمال برسد-، موجب شده تا مباحث مطروحه، به طور دقیق و با نظارت معظم له، تدوین شود و علاوه بر جزوه های دستی، بارگذاری آن در فضای مجازی امکان پذیر گردد. از این رو مطالعه بحث حاضر به همه خوانندگان فرهیخته توصیه می شود.

برای مطالعه جزوه بر روی پیوند ذیل کلیک کنید:
https://www.taghribnews.com/images/docs/files/000281/nf00281781-1.pdf


 
 
 
https://taghribnews.com/vdcevz8wzjh8vfi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی