تاریخ انتشار۲۶ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : 238383

کودتای ترکیه به دلیل حضور گسترده مردم و نداشتن پشتوانه بین المللی شکست خورد

هانی زاده با بیان اینکه کودتای شب گذشته در ترکیه از وجود شکاف بین دستگاه حاکمیت و نیروهای مسلح ترکیه حکایت دارد، گفت: این کودتا هشدار جدی به دولت اردوغان برای تغییر سیاستهای منطقه ای و بین المللی است.
کودتای ترکیه به دلیل حضور گسترده مردم و  نداشتن پشتوانه بین المللی شکست خورد
"حسن هانی زاده" کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار تقریب، درباره کودتای نظامی جمعه شب در ترکیه گفت: تلاش برخی از افسران رده پایین نیروهای مسلح ترکیه برای به دست گرفتن قدرت از وجود شکاف در بین دستگاه حاکمیت و نیروهای مسلح ترکیه حکایت دارد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه افسران ترکیه احساس می کنند که دولت "رجب طیب اردوغان" درسالهای گذشته به شدت به رژیم وهابی عربستان نزدیک شده و از اهداف سکولاریزم در ترکیه فاصله گرفته است؛ لذا این کودتا نشانه وجود تمرد و نارضایتی نیروهای مسلح و مخصوصا رده های پایین ارتش از دولت است.

هانی زاده افزود: دیدگاه برخی افسران ترکیه این است که دولت اردوغان، نقشی کاملا تخریبی در رخدادها و بحرانهای منطقه ایفا کرده و به شدت به گروههای تروریستی و تکفیری نزدیک شده است؛ لذا تلاش این افسران برای به دست گرفتن قدرت، هشدار جدی به این دولت تلقی می شود که سیاستهای داخلی منطقه ای خود را تغییر دهد و به سمت اعتدال و در حقیقت ایفای نقش مثبت تری در منطقه حرکت کند.

وی ادامه داد: در حالی که الان دولت به صورت نسبی بر اوضاع مسلط شده است، اما به نظر می رسد که خطر همچنان باقی باشد و دولت رجب طیب اردوغان باید سیاستهای منطقه ای خود را هرچه سریعتر تغییر دهد و از گروههای تکفیری و رژیم های وهابی عربستان فاصله بگیرد.

" حسن هانی زاد" در پایان اظهار داشت: کودتا به دلیل نداشتن پشتوانه بین المللی و به دلیل که یکی از افسران نشان دار و قدرتمند در رأس کودتاچیان قرار نداشته و همچنین به دلیل حضور گسترده مردم برای مقابله با کودتاچیان شکست خورد و از سوی دیگر دولت رجب طیب اردوغان در بسیج افکار عمومی و نهادینه کردن اهداف حزب "عدالت و توسعه" در میان لایه های پایین جامعه ترکیه کاملا موفق عمل کرده و این هم یکی از دلایل شکست کودتا بوده است.

گفتگو و تنظیم: زهرا غلامی
https://taghribnews.com/vdcevv8wxjh8xxi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی