تاریخ انتشار۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : 254781
مبلغی در پیامی عنوان کرد:

باورمندی به "تعامل علمی و مباحثه ای میان فقه مذاهب" از ویژگی های آیت الله واعظ زاده

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و عضو مجلس خبرگان رهبری، ضمن تسلیت درگذشت عالم فرزانه آیت الله واعظ زاده خراسانی و با اشاره به تمرکز آن مرحوم بر اندیشه های آیت الله العظمی بروجردی گفت: وی در این چارچوب، به مهارت ها و خطوطی دست یافت که در آثار خود آن ها را منعکس کرده است.
باورمندی به "تعامل علمی و مباحثه ای میان فقه مذاهب" از ویژگی های آیت الله واعظ زاده
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در پیامی به مناسبت ارتحال علامه فرزانه و روحانی روشن بین، موسس دانشگاه مذاهب اسلامی، آیت الله واعظ زاده خراسانی، بیان داشت: خطوطی که مرحوم واعظ زاده در مدرسه آیت الله بروجردی آموخت و آن ها را پی گرفت، چهار خط فکری است که عبارتند از: "شناخت مختصات فقه تفریع و فقه ما قبل تفریع به عنوان دو مرحله تاریخی"،  "شناخت کارکرد تراث فقهی قدما در اجتهاد"، "ضرورت حضور بخشی به شیعه در مناسبات مشترک با اهل سنت" و "باورمندی به برقراری تعامل مباحثه ای میان  فقه های مذاهب".
 
وی خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی دارای کارکردهای قابل توجهی در طول عمر خود بود که برخی از آنها می تواند به جهت کلان بودن از یک طرف، و برخاستگی از مدرسه آیت الله بروجردی از طرف دیگر در دستور کار مطالعاتی حوزه قرار گیرد.
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: ممکن است (و انتظار هم همین است) که در مواردی یا در ابعادی، قرائت وی از مدرسه آیت الله بروجردی قابل بحث و نقد باشد؛ اما سه چیز مسلم است: یکی این که وی در مقام عرضه و شرح درون داده ی مدرسه آیت الله بروجردی بوده و به این امر خود او تصریح می کرد و دیگر این که وی در مواردی اندیشه های آیت الله بروجردی را به سمت عملیات در فضای جامعه سوق داده است و سوم این که او دست کم در مواردی و ابعادی به لب لباب نگاه آیت الله بروجردی رسیده بود.
 
دکتر مبلغی تاکید کرد: البته به دلیل حساسیت نسبت اندیشه هایی به مدرسه آیت الله بروجردی، طبیعی بلکه لازم است فضلای حوزه های علمیه رابطه اندیشه های آیت الله واعظ زاده خراسانی را با مدرسه آیت الله بروجردی به مداقه و بحث بگذارند.
 
وی با اشاره به اینکه آیت الله بروجردی ایده و اندیشه طبقه قدمایی که دارای کتاب های ویژه فقهی بوده ولی تفریعی نیستند را ارائه کرد، گفت: یکی از ابتکارات مرحوم آیت الله بروجردی این بود که اندیشه کارکرد فقهی قدما و نقش بی بدیل کتاب های این مجموعه را در ارتباط با فقه و اجماع ارائه کردند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مرحوم واعظ خراسانی از جمله معدود کسانی بود که اندیشه آیت الله العظمی بروجردی را با حساسیت و دقت دریافت کرد، بر آن تمرکز نمود و فراتر در احیای آن کتاب ها کوشش به خرج داد و با مقدمه های عالمانه خود بر برخی از آن کتاب ها، اندیشه آیت الله بروجردی را به جامعه علمی عرضه نمود.
 
*ایجاد مناسبات مشترک با اهل سنت
دکتر مبلغی با اشاره به این که  مرحوم واعظ زاده خراسانی دارای  نگاه جهان اسلامی بود، گفت: از آنجا که آیت الله بروجردی به شدت خواهان تحسین رابطه جهان اسلام و شیعه با اهل سنت بود و ابتکارات زیادی در این زمینه داشتند و به جای تمرکز کردن به برخی از مسائل که اختلاف را بیشتر می کند به برخی ضوابط و ایجاد اعتماد متقابل در مناسبات تمرکز کردند، به گونه ای که بسیار حساس بودند که مناسبات دستخوش اختلاف نباشد، شاگرد ایشان یعنی مرحوم واعظ زاده خراسانی این نگاه را دریافت کرد و از همین خاستگاه وارد تقریب شد و همین تلقی از دیدگاه آیت الله بروجردی بود که او را  به سفرهای طولانی کشانید و با شخصیت های الازهر و دیگر علمای اهل سنت دیدارهایی را به انجام رسانید.
 
وی خاطرنشان کرد: مرحوم واعظ زاده خراسانی در یک دوره ای به بخش های مهمی از جهان اسلام سفر کرد  و حتی خاطرات آنها را نوشت و از نزدیک آنچه را که آیت الله بروجردی می خواست از ارتباط با مناسبات، به صورت ملموس در یک سفر طولانی مدت به انجام رساند.
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: در چارچوب همین مساله بود که وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی به ابتکار تاسیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی  دست زدند، این شخصیت را به دلیل برخورداری از  سابقه تقریبی برای دبیرکلی تقریب مناسب دیدند.
 
*باورمندی به "تعامل علمی و مباحثه ای میان فقه های مذاهب"
 
وی با اشاره به این که مرحوم واعظ زاده خراسانی از همین خاستگاه به گفت وگوهای فقهی و آشنایی فقهای مذاهب از یکدیگر توجه جدی داشت، گفت: ایشان بر اساس این نگاه طرح تاسیس دانشگاه بی نظیری مانند دانشگاه مذاهب اسلامی را داد تا فقه همه مذاهب در آنجا تدریس، مباحثه و مقارنه شود.
 
دکتر مبلغی اظهار داشت: باید دانشگاه مذاهب اسلامی از یک دانشگاه کوچک از نظر حجم به یک جریان ممتد وفعال از نظر اندیشه ای و فقهی و ارتباطی تغییر یابد تا بتواند یک جریان باشد.
 
 
 
https://taghribnews.com/vdceve8wzjh8nfi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی