تاریخ انتشار۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : 281565

گفت‌وگو با ايران مهم است

نماينده سازمان ملل در امور سوريه در ديدار با ظريف و جابری انصاري
استفان دي‌ميستورا، نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل در امور سوريه در سفر خود به تهران با مقامات ايراني ديدار کرد. اين ديپلمات برجسته سازمان ملل در اولين روز از حضور خود در ايران با محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه و حسين جابري انصاري، مذاکره‌کننده ارشد ايران در نشست آستانه در مورد آخرين وضعيت بحران سوريه و حل آن از طريق گفت‌وگوهاي سياسي رايزني و گفت‌وگو کرد. دي‌ميستورا پيش از برگزاري ششمين دور نشست آستانه در شهريور ماه به ايران سفر کرده‌است.
گفت‌وگو با ايران مهم است
محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه جمهوري‌اسلامي ايران و استفان دي ميستورا، فرستاده ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد در امور سوريه، آخرين تحولات و ابتکارات سياسي براي حل‌وفصل بحران سوريه را بررسي کردند. در اين ديدار آخرين تحولات سياسي و ميداني سوريه و ابتکارات سياسي براي حل‌وفصل بحران سوريه از طريق گفت‌وگو مورد رايزني و تبادل‌نظر قرار گرفت.
همچنين حسين جابري انصاري هم پس از ديدار با نماينده سازمان ملل در امور سوريه با بيان اينکه سفر دي‌ميستورا و رايزني‌هايي که صورت گرفت در چارچوب رايزني بين کشورها و طرف‌هاي مؤثر در حل بحران سياسي سوريه انجام شد، ادامه داد: نشست ششم آستانه نيز در هفته آخر شهريورماه برگزار مي‌شود و البته در مورد تاريخ دقيق آن در مرحله رايزني بين سه کشور حاضر در نشست آستانه هستيم.

وي با اشاره به در پيش‌رو بودن نشست آتي ژنو و برگزاري اين نشست در ماه اکتبر تصريح کرد: در گفت‌وگوهايي که با دي ميستورا داشتيم در ارتباط با فراهم کردن مقدمات موفقيت هرچه بيشتر نشست آستانه گفت‌وگو و رايزني کرديم. اين ديپلمات کشورمان به سفرهاي اخيرش به آنکارا و مسکو و رايزني با مقامات اين دو کشور در ارتباط با جزئيات نشست آستانه از جمله ايجاد مناطق کاهش تنش در سوريه که در نشست آستانه4، طرف‌هاي مذاکره‌کننده در مورد آن توافق کردند، اشاره کرد و گفت: بعد از اين رايزني‌ها، نشست کارشناسي تهران با حضور نمايندگان سه کشور ايران، روسيه و ترکيه و همچنين نماينده سازمان ملل برگزار شد.
در اين نشست در ارتباط با مقدمات نشست آستانه6 و مباحثي که در‌اين‌زمينه مطرح است صحبت شد و برخي مسائل موجود که در ‌اين‌زمينه مطرح بود، حل شد. جابري‌انصاري تأکيد کرد: مجموعه تلاش ما اين است که از طريق رايزني با شرکاي خود در نشست آستانه و همچنين در سازمان ملل، زمينه را براي موفقيت هرچه بيشتر نشست آستانه و اجلاس ژنو در راستاي حل بحران سياسي سوريه فراهم کنيم.

 اين ديپلمات کشورمان با بيان اينکه جمهوري‌اسلامي ايران از ابتداي بحران سوريه و ديگر بحران‌هايي که در منطقه ايجاد شد بر اهميت پايان يافتن اين بحران‌ها از طريق مذاکرات سياسي و کنترل ابعاد فاجعه انساني اين بحران‌ها تأکيد داشته است، گفت: آنچه براي ايران اهميت دارد خاتمه دادن به فجايع انساني است که تروريست‌ها به آن دامن مي‌زنند و گشودن افق سياسي به نحوي که به طرف‌هاي درگير کمک کند که از اين شرايط خارج شوند.

معاون وزير امورخارجه با بيان اينکه نمي‌توان تاريخ مشخصي را براي حل اين بحران پيش‌بيني کرد، گفت: در ماه‌هاي اخير پيشرفت‌هاي گسترده‌اي در برابر جريان‌هاي افراطي و تروريستي در منطقه و سوريه ايجاد شده‌است و ما در آستانه يک نقطه عطف قرار داريم. همان‌طور که در عراق مناطق تحت تصرف داعش محدود شده تحولات ميداني در سوريه نيز در راستاي مبارزه با تروريست‌ها اساسي بوده ‌است و اميدواريم هرچه زودتر اين بحران حل شود و مردم سوريه بتوانند براي آينده اين کشور تصميم‌گيري کنند.

نماينده دبيرکل سازمان ملل در امور سوريه هم با بيان اينکه در ارتباط با اهميت گام‌هايي که در آينده بايد براي حل بحران سوريه برداشته شود رايزني و گفت‌وگو انجام داديم، افزود: يکي از مهم‌ترين موضوعات براي مردم سوريه کاهش خشونت است و گفت‌وگوهايي در‌اين‌زمينه صورت گرفت. ما معتقديم که نشست آستانه مي‌تواند در‌اين‌زمينه مؤثر باشد.

او همچنين به برگزاري مجمع عمومي سازمان ملل در اواخر شهريورماه اشاره کرد و گفت: در اين نشست بازيگران مهم بين‌المللي حضور پيدا خواهند کرد و يکي از موضوعاتي که مورد بحث قرار خواهد گرفت مسئله سوريه است و بعد از آن نشست ژنو را داريم که يک فرايند سياسي است و قرار است در اکتبر برگزار شود.

 اين ديپلمات سازمان ملل با بيان اينکه همه اين موضوعات با يکديگر در ارتباط هستند و اميدواريم باعث ايجاد نقطه عطفي در حل بحران سوريه باشند، تصريح کرد: در اين ديدار در مورد مسائل انسان‌دوستانه از جمله بحراني که در فوعه و کفريا در حال رخ‌دادن است صحبت کرديم و بر اهميت ارائه کمک‌هاي انساني به مردم اين منطقه تأکيد کرديم. او همچنين به نقش ايران در حل بحران سوريه و ديگر بحران‌هاي موجود در منطقه اشاره کرد و گفت: ايران کشوری مهم و داراي نفوذ فراواني در اين حوزه است. بنابراين، گفت‌وگو با ايران به‌عنوان يکي از بازيگران اين عرصه حائزاهميت است.

خبرگزاری تقریب تنها  اقدام به انتشار مطلب بالا نموده و نسبت به صحت و سقم آن هیچگونه مسئولیتی را نمی پذیرد
 
https://taghribnews.com/vdcepz8wnjh8vni.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی