تاریخ انتشار۵ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : 233964

ماه مبارک رمضان و مراسم شبهای قدر در جزیره قشم

در نوزدهم ماه رمضان مراسم «علم شمشیری» که از قدمتی ۹۰۰ ساله برخوردار است در جزیره قشم برگزار می شود.
ماه مبارک رمضان و مراسم شبهای قدر در جزیره قشم

اهالی قشم نیز در ماه مبارک رمضان، بعد از نماز ظهر به قبرستان ها رفته و برای مردگان فاتحه می خوانند و هر جمعه خانواده ها مقداری سیب، پرتقال و سایر میوه ها و غذاهایی مانند تخم مرغ، مقداری قند و شکر به ملای محلی می دهند تا برایشان قرآن بخوانند.

در نوزدهم ماه رمضان مراسم «علم شمشیری» که از قدمتی ۹۰۰ ساله برخوردار است در این جزیره برگزار می شود؛ در این مراسم شیعیان جزیره قشم علم شمشیری را با پای پیاده از شهر قشم به روستای حمیری می برند و تا قبل از اذان مغرب به شهر بر می گردانند.
قشمی ها معتقدند که علم شمشیری از نجف اشرف به جزیره آمده و یک نمونه از آن نیز در حرم امام علی(ع) موجود است؛ بر روی تکه فلزی و چوبی این علم نوشته هایی به خط کوفی است، مسجد علی بن ابیطالب(ع) شهر قشم محل استقرار این علم است.
شیعیان استان هرمزگان شب شهادت حضرت علی(ع)، همانند ماه محرم، دیوارهای مساجد و حسینیه ها و امامزادگان را سیاه پوش می کنند و برای عزاداری در این اماکن جمع شده و به روضه خوانی و سینه زنی می پردازند.
علم بندی ها در نقاط مختلف استان در بین شیعیان همانند مراسم ماه محرم انجام می شود و عزاداری در سوگ امیرالمومنین(ع) به مدت سه شبانه روز ادامه می یابد.


شب های قدر
شب های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان را لیالی قدر می نامند، شب های ۲۵، ۲۷ و ۲۹ نیز شب های قدر هستند و در این شب ها، مسلمانان تا سحر بیدار می مانند و دعای جوشن کبیر، جوشن صغیر، نماز شب قدر خوانده و قرآن بر سر می گیرند؛ همچنین در این شب ها در سوگ امام علی(ع) مرثیه سرایی می کنند.
اما اهل سنت فقط قرآن می خوانند و نماز قیام الیل را در این شب ها اقامه می کنند؛ اهل تسنن در بندرکنگ مراسمی به نام «خیر شب قدر» دارند، در این شب تا صبح مردم بیدار می مانند و به عبادت مشغول می شوند.
مردم با توجه به توان مالی خود، نان، زولبیا و پول به همسایگان به ویژه فقرا می دهند و قدری نیز به ملاها و امام مسجد محل می دهند تا برای اموات آنها دعا کرده و فاتحه بخواند.


ختم قرآن و فاتحه اموات
آیین های ختم قرآن در منازل و فاتحه اموات نیز از شب ۲۱ ماه رمضان به مدت ۹ شب در بین اهل تشیع برگزار می شود، برای برگزاری این آیین از شب قبل چند ملا برای قرائت قرآن در منزل دعوت می شود و عصر با حضور ملاها و اهل فامیل هرکدام یک جزء به نیت اموات صاحب خانه تلاوت می کنند و با فرا رسیدن افطار سفره افطاری پهن می شود.


نخ ۱۰۰ بند
در شب‌های قدر ، مردم اعمال وارد و تأکید شده را انجام می‌دهند و مخصوصاً دعای «جوشن کبیر» که به «دعای ۱۰۰ بند» معروف است را می خوانند. آنان با خود نخی همراه دارند که با خواندن هر بند از دعای جوشن کبیر یک گره به آن می‌زنند و در مکانی نگهداری می‌کنند. هرمزگانی‌ها معتقدند اگر این نخ ۱۰۰ بند را همراه داشته باشند یا در خانه خود نگهداری کنند آن سال با مشکلی مواجه نخواهند شد.
https://taghribnews.com/vdcepx8wejh8xoi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی