تاریخ انتشار۱۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۹:۰۸
کد مطلب : 292068
//سفرنامه اربعین//(2)

از مهران تا سامرا

تنا – اختصاصی
بامداد جمعه به مرز مهران رسیدیم. در مسیر کم کم موکب های ایرانی هم فعال شده بود‌؛ اما هنوز با فراگیری مورد توقع به ویژه با فرهنگ خاص مردم عراق فاصله زیادی دارد.
از مهران تا سامرا
از 7کیلومتری نقطه صفر مرزی، پیاده راه افتادیم و این پیاده روی تا 2 کیلومتر بعد از مرز عراق ادامه داشت. مرز ازدحام بالایی داشت اما تمهیدات خوبی فراهم شد تا با بازرسی های نوبه ای هم کنترل ویزا صورت گیرد هم ترافیک نسبتا روانی برقرار شود.
 
نکته آزار دهنده گردوخاک بسیار بالا بود. صبح حرکت از رادیو اربعین شنیدم آلودگی چهار  برابر بیش از حد عادیست، ولی باور آن سخت بود. تازه می شود فهمید عزیزان خوزستانی در برخی ایام سال دچار چه مشکلاتی می شوند.
 
با همراهان تصمیم گرفتیم ابتدا به زیارت امامین عسگریین علیهما السلام در سامرا برویم. بعد از عبور از ترافیک سنگین بغداد به سمت سامرا راه افتادیم. سامرا در 125 کیلومتری شمال بغداد و در کنار رود دجله، در استان صلاح الدین قرار گرفته است. گویند توسط خلیفه عباسی بنا شد تا جانشین بغداد در پایتختی خلافت اسلامی عباسی باشد.
 
از دور مسجد با عظمت جامع رویت می شد و متاسفانه امکان بازدید فراهم نبود.
 
مسجد جامع سامرا  در سال ۲۳۷ قمری، ۸۵۲ میلادی بنیاد شد و سازهٔ پرآوازهٔ آن، مناره اش است که به الملویة به معنی پیچاپیچ، پیچیده گردان، مشهور است. ساخت این مسجد در سال ۸۴۸ میلادی شروع شد و در سال ۸۵۲ م در دوره خلافت متوکل علی‌الله - که پایتخت خلافت را از بغداد به سامرا برد- پایان یافت.  مناره آن با ارتفاع ۵۳ متر یکی از بلندترین مناره‌های جهان اسلام محسوب می‌شود.
 
در سال های اخیر بواسطه تهدیدات امنیتی ناشی از حضور گروه های تکفیری، توصیه به عدم حضور در آن می شد ولی حجم زایران امسال عجیب و باورنکردنی بود.
 
محل توقف و پارکینگ خودروها تا حرم مطهر عسکریین علیهم السلام نزدیک 15 کیلومتر فاصله داشت، و گاه گاهی امکان تردد بخشی از مسیر توسط برخی کفی ها و خودروهای نظامی فراهم می شد.
 
شب را در موکب آستان قدس رضوی سپری کردیم و صبح پس از زیارت مسیر طولانی تا پارکینگ را پیاده آمدیم. تقریبا حرم به صورت کامل بازسازی شده و آثار کمی از تخریب و بمبگذاری سال 1386 باقی مانده است. در محل حرم، سرداب مقدس حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دارد که مردم مشتاقانه به زیارتش می روند.
 
زوار زیادی از ترکیه، آذربایجان، لبنان و پاکستان هم  با حمل پرچم های کشورشان در حال تردد و زیارت  مشاهده می شوند.
 
در مسیر جاده سامرا تا بغداد خرابی های زیادی از حضور داعش به جا مانده بود. آرامش و شادی مردم عراق از شکست داعش و تکفیری ها  محسوس بود، و همه با عشق و تکریم نسبت به سردار حاج قاسم سلیمانی ابراز عشق می کردند.
 
با توجه به اکثریت اهل سنت استان صلاح الدین، برادران اهل سنت با آغوش باز از زوار پذیرایی می کردند. این حس وحدت و برادری در سایه پیروزی های اخیر جبهه مقاومت افزایش پیدا کرده بود. در مسجدی کریمانه مورد لطف این عزیزان قرار گرفته و ساعاتی را استراحت کردیم.
 
ادامه دارد...
 
https://taghribnews.com/vdcepw8wvjh8o7i.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی