تاریخ انتشار۲۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۹:۵۴
کد مطلب : 165861

ضرورت تعامل و گفتگوی بین ادیان

وجود مشترکات فراوان بین ادیان توحیدی باعث خواهد شد ادیان به هم گرائی کاملی دست یابند، وهمگرائی نیز باعث همزیستی اصحاب ادیان خواهد شد.
ضرورت تعامل و گفتگوی بین ادیان
حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری با حضور در کنفرانس گفت و گوی ادیان در زیمبابوه، برگزاری این کنفرانس را  یک گام مثبت ارزیابی و تصریح کرد: یکی از مهمترین مباحث موجود در جهان معاصر،ضرورت تعامل و گفتگوی بین ادیان می باشد،زیرا در فضایی سیر می کنیم که تعامل نوع بشر با یکدیگر جزو ضروریات همزیستی مسالمت آمیز است ، که می تواندباعث پبشبرد اهداف انسانی و بشری در جهان کنونی گردد. وی تنوع و تعدد ادیان را یک فرصت کلیدی برای جامعه بشری برشمرد که گفتگوی میان این ادیان و انتقال دستاوردهای آن می تواند به عمیق تر نمودن فهم و بینش جامعه منجر گردد.
دکتر مختاری ضرورت تعامل و گفت و گوی میان ادیان الهی را به عنوان مهمترین شاخصۀ نجات تمدن جهانی برشمرد و گفت: تعامل مثبت و سازنده میان مذاهب و ادیان الهی یکی از مهمترین مشخصه های نجات تمدن جهانی و نیز ایجاد صمیمیت بین جوامع بشری است که می تواند سرلوحه همه مناسبات در زمینه های مختلف را ایفا نماید.
وی در تبیین این مدّعا شاخصۀ «مبدأ واحد» در ادیان را به عنوان اصل کلیدی در رشد و تعالی جامعۀ بشری مورد نظر قرار داد و گفت :ادیان آسمانی در همه ادوار تاریخی، از مبدأ واحدی سرچشمه گرفته اند و در اصل آنها اختلاف وجود ندارد. نقطه قوت و مشترک زیادی در بین ادیان الهی وجود دارد ، رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی بهره گیری ادیان الهی از وحی و هدفمندی ادیان در رشد و تعالی انسان را به عنوان دو مولفۀ مهم در رشد جامعۀ بشری مورد تأکید قرار داد و گفت: ادیان الهی برای رشد انسان آمده اند و وحی خداوند نیز باعث شد تا ارزش و جایگاهی به این ادیان که از سوی پیامبران برای انسان ها می آمدند، تعلق بگیرد.تعامل ادیان می تواند اثرات بسیار شگرفی در همگرایی ادیان و نیز جامعه بشری ایفا نماید.
این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر نقش بی بدیل ادیان الهی ونیز انبیاء الهی در مقولۀ هدایت جوامع بشری گفت:ادیان نقش بسیار مهمی در هدایت و نجات جامعه از مشکلات را ایفا نموده اند و ارزشهای مشترک ادیان می توانند به راحتی پاسخگوی نیاز های بشری باشند ، هر يك از انبياء و پيامبران كه ظهور نمودند سعي كردند روح محبت و الفت را در كالبد بشريت بدمند و بنا بر مقتضاي جامعه خود و نياز هاي آن، پيروان خود را امر به محبت نمودند، و بدين وسيله در ايجاد جامعه اي متحد و هماهنگ قدم برداشتند، چون به تاريخ نظر مي كنيم نقش انبياء در ايجاد وحدت و اتحاد در جامعه غير قابل انكار است .پيامبران با كمك اين تعاليم و بسياري تعاليم ديگر نظير اينها ،هر يك در وسعتي از جامعه بشري، اتحاد و يگانگي را به ارمغان آوردند.
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی وجود مشترکات فراوان میان ادیان را به عنوان مهمترین شاخصۀ همزیستی مسالمت آمیز میان ادیان برشمرد و گفت: وجود مشترکات فراوان بین ادیان توحیدی باعث خواهد شد ادیان به هم گرائی کاملی دست یابند، وهمگرائی نیز باعث همزیستی اصحاب ادیان خواهد شد. ایشان با اشاره به وجود سبقۀ تاریخی همزیستی مسالمت آمیز در آموزه های ادیان الهی به ویژه قرآن کریم گفت:در قرآن کریم در باب معاشرت و همزیستی با اهل کتاب،مطالبی بیان گردید که بیانگر تاکید این کتاب آسمانی مبتنی بر وحدت و همدلی بین مسلمانان و اهل کتاب است.
ایشان در تشریح این مدعا بیان نمود: در قرآن کریم به مباحث مهمی در رعايت حقوق اديان و مذاهب و حفظ کرامت انسان تاکید شده است،لذا قرآن کریم با صراحت کامل به همزیستی مسالمت آمیز یا همزیستی دینی سفارش نموده است،از نظر قرآن کریم پیش گرفتن روشهای اهانت آمیز نسبت به دیگران یک روش ناپسند به شمار می آید،قرآن کریم به مسلمانان دستور اکید میدهد که با «جدال احسن» و «گفت وگوی مسالمت آمیز» با اهل کتاب سخن بگویند و روابط خود را براساس «اصول مشترک» قرار دهند. 

https://taghribnews.com/vdcepn8zzjh8pvi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی