تاریخ انتشار۸ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب : 196597

سرپیچی ارتش ترکیه از فرمان اردوغان برای جنگ با بشار اسد

منابع رسمی ترکیه از تعلل ارتش این کشور در اجرای فرمان دولت آنکارا برای مداخله گسترده‌تر در سوریه خبر می‌دهند.
سرپیچی ارتش ترکیه از فرمان اردوغان برای جنگ با بشار اسد
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) دولت آنکارا از ارتش ترکیه خواسته است علاوه بر اجرای حملات توپخانه‌ای طولانی مدت به مواضع مورد نظر در داخل سوریه و سرکوب نیروهای مردمی کرد که با داعش می‌جنگند، نیروی زمینی را نیز به بهانه تامین امنیت مناطق مرزی، وارد سوریه کند. اما به گفته منابع رسمی، ارتش به جای این فرمان «احمد داود اوغلو» نخست‌وزیر، به دنبال وقت‌کشی است. به گفته این منابع، ارتش با تصمیمات داود اوغلو و اردوغان مخالف است.

به گزارش منابع خبری ترکیه ژنرال «نجدت اوزیل» رئیس ستاد ارتش ترکیه اجرای این فرمان را که به امضای داود اوغلو رسیده است، به تاخیر انداخته و حقوق بین‌الملل، مسائل سیاسی، و نامعلوم بودن واکنش «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه و واکنش‌های متحدان آن یعنی روسیه و ایران و حتی آمریکا را بهانه کرده است.

دولت ترکیه اکنون عضو ائتلاف به اصطلاح ضد داعش نیست و عضویتش در این ائتلاف را به شرط هایی مثل ایجاد منطقه پرواز ممنوع، ایجاد منطقه امن، آموزش مخالفان سوری و مسلح کردن آن‌‌ها و اجرای عملیات علیه نظام سوریه مشروط کرده بود. اما در عمل همچون بسیاری از کشورهای عضو این ائتلاف نمایشی، تمام قد در خدمت تکفیری هاست.

پس از این، روزنامه «حریت» ترکیه خبرداده بود ارتش این کشور آماده مداخله در سوریه است. به نوشته‌ این روزنامه، حدود 12 هزار نظامی ترکیه با هدف ایجاد منطقه امنیتی، آماده ورود به سوریه هستند.

علاوه بر آن، خبر می‌رسد که دولت ترکیه قصد دارد در نوار مرزی این کشور و سوریه دیوار امنیتی ایجاد کند. هدف از این اقدام، جلو‌گیری از عبور و مرورهای مرزی غیرمجاز اعلام شده است.

به نظر می‌رسد که آنکارا با این اقدام خود، قصد دارد افکار عمومی ترکیه را در ارتباط با حمایت دولت از تروریست‌های داعش، فریب دهد. مرزهای ترکیه از مهمترین راه‌های تردد تکفیری‌ها به سوریه و عراق به شمار می‌رود.

در ماجرای حمله هفته اخیر داعش به شهر مرزی و کُردنشین کوبانی، مشخص شد که نیروهای مرزی و امنیتی ترکیه از تروریست‌های داعش حمایت کرده‌اند. انتشار این خبر اعتراضات زیادی را به دنبال داشت.

دیروز نیز «انجمن حقوق بشر ترکیه» در شهر کُردنشین دیار بکر، از دولت آنکارا خواست در ارتباط با روابط پنهانی خود با داعش توضیح بدهد. آنکارا علاوه بر داعش، از جبهه النصره و ارتش آزاد سوریه نیز حمایت می‌کند.

 
https://taghribnews.com/vdceop8zfjh8oni.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی