تاریخ انتشار۲۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : 256897

هشدار مالزی درباره احتمال سوء استفاده داعش از بحران میانمار

وزیر دفاع مالزی نسبت به احتمال سوء استفاده گروه های تروریستی و داعش از بحران میانمار و درگیری های این کشور، هشدار داد.
هشدار مالزی درباره احتمال سوء استفاده داعش از بحران میانمار
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "هشام الدین حسین" وزیر دفاع مالزی امروز (شنبه) با اشاره به برگزاری اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی که قرار است پنجشنبه هفته جاری در کوالالامپور برگزار شود، خواستار حل فوری بحران مسلمانان میانمار شد و گفت: احتمال دارد گروه های تروریستی و داعش از این بحران سوء استفاده کرده، تفکرات خود را در منطقه گسترش دهند و ایجاد ناامنی کنند.
 
اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی به درخواست مالزی در کوالالامپور برگزار می شود تا بحران مسلمانان روهینگیا را که دولت میانمار آنها را مهاجر می خواند و شهروند خود محسوب نمی کند، بررسی کند.
 
وزیر دفاع مالزی با اشاره به تلاش ها برای از بین بردن تروریسم و مقابله با داعش در سوریه و عراق، گفت: تروریست ها ممکن است به پیدا کردن پناهگاهی در خارج از عراق و سوریه نیاز داشته باشند که ممکن است منطقه روهینگیایی ها در استان راخین میانمار باشد.
 
به نوشته تارنمای روزنامه "استار"، وی تاکید کرد که از این وضعیت نگران است زیرا ممکن است روهینگیایی های تحت فشار، در صورت عدم حمایت، چاره ای جز پیوستن به داعش و پشتیبانی از آنها نداشته باشند.
 
هشام الدین حسین گفت: موضع دولت (مالزی) روشن است و "نجیب تون رزاق" نخست وزیر مالزی، همکاری و حمایت کابینه را برای برگزاری جلسه با سازمان همکاری اسلامی و بحث در مورد این موضوع اعلام کرده است.
 
دیدگاه وزیر دفاع مالزی در مورد احتمال رشد افراط گرایی در میان مسلمانان روهینگیا در حالی مطرح می شود که "ایوب خان مایدین" یک مقام بلندپایه مبارزه با تروریسم مالزی نیز اخیرا اعلام کرد میانمار با خطر رو به رشد حملات حامیان خارجی گروه تروریستی داعش که در شبکه این گروه در جنوب شرق آسیا فعالند به بهانه حمایت از مسلمانان روهینگیا مواجه است.
 
مالزی اخیرا از بازداشت فردی خبر داد که در حال برنامه ریزی برای انجام "جهاد در میانمار و مبارزه با دولت میانمار در راستای حمایت از اقلیت روهینگیا در ایالت راخین" بود.
 
دولت میانمار نیز مدعی است ماه اکتبر سال گذشته میلادی چند تروریست که از عربستان و پاکستان آمده بودند، به ایستگاه های مرزی در نزدیکی بنگلادش حمله کرده و چند نظامی را کشتند.
 
پس از این عملیات، ارتش میانمار در شمال ایالت راخین اقدام به آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا کرد و ده ها هزار نفر از این اقلیت به بنگلادش فرار کردند.
 
بیش از یک میلیون مسلمان روهینگیا در استان راخین میانمار زندگی می کنند اما دولت این کشور این افراد را مهاجران غیر قانونی بنگلادشی می داند و از دادن حق شهروندی به آنان خودداری می‌ کند.
 
"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان، هفته گذشته در نامه ‌ای به "آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل متحد، دربارۀ وخامت فزایندۀ اوضاع مسلمانان روهینگیا در میانمار ابراز نگرانی کرد و از وی خواست فعالانه و در تعامل با دولت میانمار برای پایان دادن به نگرانی ‌های جدی جامعه بین‌ المللی درباره وضعیت مسلمانان روهینگیا گام ‌های اساسی بردارند.
 
وی تاکید کرد: پیامدهای نقض سیستماتیک و گسترده حقوق اساسی مسلمانان روهینگیا و محرومیت آنان از اعطای حق تابعیت و شهروندی جامعه ‌ای که قرن‌ها است به آن تعلق دارند و نیز اجبار آن‌ها به ترک خانه و کاشانه می ‌تواند پیامدها و آثار نامطلوبی بر صلح و ثبات در آن کشور و نیز کشورهای همسایه و منطقه ایجاد کند.
 
 
https://taghribnews.com/vdceop8wfjh8nvi.b9bj.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی