تاریخ انتشار۲۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۹:۴۰
کد مطلب : 255997

کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس میلیاردها دلار سلاح آمریکایی را برای چه می خواهند

وزارت خارجه آمریکا با فروش سلاح به کشورهای قطر، عربستان، کویت و امارات به ارزش 40 میلیارد دلار در سال گذشته موافقت کرده است.
کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس میلیاردها دلار سلاح آمریکایی را برای چه می خواهند
روزنامه رای الیوم با اشاره به خبر موافقت وزارت خارجه آمریکا با فروش سلاح به کشورهای حاشیه خلیج فارس (قطر، عربستان، کویت و امارات) به ارزش 40 میلیارد دلار در سال گذشته،این سوال را مطرح کرد که این کشورها قرار است سلاح های خریداری شده را علیه چه کسانی بکار بگیرند؟
عبدالباری عطوان نویسنده مشهور عرب در سرمقاله روز چهارشنبه ی روزنامه رأی الیوم نوشت: گزارش های خبری در اوایل سال میلادی جدید که در خبرگزاری آناتولی ترکیه منتشر شد نشان می دهد که وزارت خارجه آمریکا با فروش سلاح به کشورهای قطر، عربستان، کویت و امارات به ارزش 40 میلیارد دلار در سال گذشته موافقت کرده است.
نویسنده با بی فایده دانستن این سلاح ها برای کشورهای حاشیه خلیج(فارس) افزود: پرسشی که در این جا مطرح می شود این است که منشأ خطراتی که این کشورها را تهدید می کند چیست؟ وبا وجود پیمان های دفاعی مشترک با آمریکا ، انگلیس و فرانسه و وجود پایگاه های نظامی خارجی موجود در بیشتر این کشور ها، فایده این سلاح ها چیست؟
ظاهرا بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس به استثنای عمان ایران را خطری راهبردی برای خود می پندارند و برای مقابله با این کشور از نظر سیاسی و نظامی وارد مذاکرات محرمانه با رژیم صهیونیستی شده و از این رژیم نه به عنوان دشمن بلکه به عنوان هم پیمان احتمالی برای مقابله با ایران استقبال می کنند.
این ولخرجی ها برای خرید سلاح توسط کشورهای حاشیه خلیج فارس درحالی صورت می گیرد که آنها اقدامات ریاضتی بی سابقه ای،مانند اخذ مالیات های غیرمستقیم ، لغو یارانه کالاهای اساسی و خدمات عمومی ، را برای مقابله با کسری بودجه اتخاذ کرده اند.
رای الیوم با اذعان به اینکه محافل اروپایی وامریکایی به منظور فروش سلاح به کشورهای حاشیه خلیج فارس و نجات صنایع نظامی خود از کساد ایران هراسی را تبلیغ می کنند نوشت: قراردادهای خرید سلاح به مثابه مالیات یا جزیه ای است که این حکومت ها به خزانه آمریکا واریز می کنند وانتظار می رود اوضاع با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید بدتر شود.
عطوان تاکید کرد که انبار کردن سلاح به تنهایی راه خوبی نیست و بهتر است این کشورها به جای فکر رویارویی، با ایران گفت و گو کنند همانطور که شش قدرت بزرگ دنیا با این کشور توافقنامه هسته ای امضا کردند.
رای الیوم در پایان نوشت: وقتی کشورهای حاشیه خلیج فارس که زرادخانه های شان پر از مدرن ترین و پیشرفته ترین سلاح های آمریکایی است هنوز نتوانسته اند بعد از نزدیک 2 سال در حمله به یمن که فقیرترین کشور عربی وجزو 20 کشور فقیر جهان است و سلاح پیشرفته ای جز اراده قوی ندارد پیروز شوند؛ چگونه می خواهند وارد رویارویی نظامی با ایران شوند که دارای بزرگترین زرادخانه نظامی در منطقه است.
https://taghribnews.com/vdceon8wfjh8noi.b9bj.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی