تاریخ انتشار۲۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱:۲۷
کد مطلب : 234297

«داعش لیبی»؛ زمینه ساز مداخله غرب

کشور های غربی، مقطع زمانی حاضر را، بهترین زمان برای تثبیت جایگاه خود در کشور نقت خیز، کم جمعیت و برخوردار ازموقعیت بسیار راهبردی لیبی در دریای مدیترانه می دانند.
«داعش لیبی»؛                                   زمینه ساز مداخله غرب

بسمه تعالی
 
«داعش لیبی»؛  زمینه ساز مداخله غرب

 
          درپی سلسله عملیاتِ دوهفته گذشته نظامیانِ تحت فرمانِ«دولت وحدت ملی» لیبی،  شهربندری«سرت» مرکزیت نیروهای داعش دراین کشور، درمحاصره قرار گرفته و آزادی سازی آن از چنگال داعش، امری حتمی به نظر می رسد.

        البته  حضور بیش از 5000 تن  از  افراد مسلح داعش در سرت( که حدود 70 درصد آنها لیبیایی نیستند)، عملیات آزاد سازی این شهر را بسیار دشوار و سرعت آن را کّند می کند و باقی ماندن غیر نظامیان ساکن نیز به عنوان موانعی جدی، بر دشواری این عملیات می افزاید.

          در این حال، برخی از گزارش ها حاکی از آنست  که نظامیان لیبیایی،  از برخی پشتیبانی های آموزشی و اطلاعاتی آمریکا و انگلیس برخوردارند و واحدهایی از ارتش این دوکشور غربی، در محاصره دریایی بندر سرت و حملات هوایی علیه مواضع داعش در این شهر، مشارکت دارند. این به رغم آن است که «سراج فایز»  نخست وزیر لیبی بارها در مصاحبه های خود اعلام کرده است: « نظامیان لیبیایی در برخورد با داعش، نیازی به مداخله نظامی کشورهای غربی ندارند، زیرا  آن ها از توانایی کافی برای سرکوب این گروهک تکفیری برخوردارند.»

            البته این گونه تاکیدات «سراج فایز»، در محافل سیاسی، اقدامی با هدف کسب رضایت افکار عمومی محسوب می شود؛ زیراکه مردم لیبی با توجه تجربه بسیار تلخ مداخله نظامی پنج سال پیش ناتو ، خواهان مداخله مجدد کشورهای غربی در این کشور نیستند و نخست وزیر لیبی ناگزیر  این خواسته مردم کشورش را  در مواضع سیاسی اش منظور  کند.

         این در حالی  است که کشور های غربی، مقطع زمانی حاضر را، بهترین زمان برای تثبیت جایگاه خود در کشور نفت خیز، کم جمعیت و برخور دار ازموقعیت بسیار راهبردی لیبی در دریای مدیترانه می دانند. چنانکه از بعد از سقوط رژیم قذافی، میان کشورهای انگلیس، فرانسه، ایتالیا و آمریکا رقابتی تنگاتنگ برای حضور در لیبی و بهره برداری از منابع نفت و گاز بسیار غنی این کشور و سرمایه گذاری هایِ پرسود در سواحل مدیترانه ای لیبی آغاز شده است.

          در حقیقت کشورهای یادشده می کوشند تا به بهانه همکاری نظامی در سرکوب و قلع و قمع داعش،  مداخلات نظامی و سپس سیاسی اشان را در این کشور واقع در شمال آفریقا، از سر گیرند؛ کما اینکه  انگلیس و آمریکا در این مرحله گوی سبقت را از فرانسه و ایتالیا ربوده و همزمان با اجرای پروژه «نظام سازی» و«دولت سازی» در لیبی، واحدهایی از نظامیان خود را به بهانه آموزش نظامیان لیبیایی، در شهر بندری «مصراته» مستقر ساخته اند.

            بدین ترتیب می توان گفت که گروهک داعش با سیطره بر برخی های از شهرها و مناطق راهبردی و بندری لیبی، بهانه لازم را برای مداخله نظامی و سپس سیطره سیاسی و اقتصادی غرب در این کشور ثروتمند ایجاد کرده و از طرف دیگر با ارائه چهره بسیار خشنی از احکام اسلامی، موانع ذهنی متعددی را در راه استقرار دولتی اسلامی ایجاد کرده است.

       در واقع به همین علت است که در حال حاضر، دولت سکولار «سراج فایز» زمام برپایی ساختارسیاسی جدیدی را در لیبی در دست دارد و با حمایت های سیاسی و تبلیغاتی غرب، در صدد حذف رقبای اسلام گرای خود در صحنه های سیاسی و اقتصادی این کشور است.
 
https://taghribnews.com/vdceoe8wfjh8xwi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی