تاریخ انتشار۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۷
کد مطلب : 212877
آیت الله اراکی در دانشگاه بوعلی سینا همدان:

مقوله تمدن اسلامی و امت واحده اسلامی رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند/اساس شکل گیری امت واحده اسلامی شهادتین است

تنا-اختصاصی
دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: در اسلام وحدت اعتباری وجود دارد که از آن با عنوان امت اسلام با سیستم سیاسی یاد می‌شود و ملاک پیوستن به این سیستم «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلاَّ اللهُ» است.
مقوله تمدن اسلامی و امت واحده اسلامی رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند/اساس شکل گیری امت واحده اسلامی شهادتین است
به گزارش خبرنگار تقریب، آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عصر روز سه شنبه طی سخنانی در همایش "امت واحده اسلامی؛ زمینه ساز تمدن اسلامی" که در دانشگاه بوعلی سینای همدان برگزار شد، با بیان اینکه مقوله تمدن اسلامی و مقوله امت واحده اسلامی رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند، اظهار داشت: مقصود از امت، جمعی به هم پیوسته است که به سمت هدفی معین حرکت می کنند لذا واژه امت ویژگی های به پیوستگی، هدفمندی و جنبش و تکاپو را دارد.
 
وی افزود: ما جامعه اسلامی را به عنوان امت می شناسیم زیرا اجتماعی به هم پیوسته و در حال حرکت به سوی یک هدف واحد است.
 
آیت الله اراکی با اشاره به اینکه ما دو نوع وحدت داریم یکی وحدت اعتباری و دیگری وحدت حقیقی، اظهار داشت: وحدت اعتباری این است که وحدتی میان جمعی بر اساس یک قرار داد به وجود بیاید. اگر جمعی در یک نقطه جغرافیایی و سیاسی واحد زیست کنند یک ملت واحد براساس قانون اساسی شمرده می‌شوند.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: در اسلام وحدت اعتباری وجود دارد که از آن با عنوان امت اسلام با سیستم سیاسی یاد می‌شود و ملاک پیوستن به این سیستم «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلاَّ اللهُ» است و شهادتین پذیرفتن سیستم سیاسی اسلام است.
 
آیت الله اراکی در ادامه به تعریف خدا از دیدگاه سکولار ها پرداخت و گفت: در این مکتب معتقدند که خدا آفریننده است اما آفریننده ای که بعد از آفرینش جهان بازنشسته شده است یعنی بعد از آفرینش کار جهان را به عهده جهانیان گذاشته  و کاری به جهان ندارد.
 
وی افزود: در نظر آنها خداوند موجودی مقدس است که یکشنبه‌ها در کلیسا برایش نماز می‌خوانند و او را احترام می گذارند و این دقیقا ضد آن چیزی است که قرآن کریم خداوند را تعریف کرده است.
 
آیت الله اراکی با بیان اینکه قرآن خدا را آفریننده می‌داند که فرمان می‌دهد و در واقع حاکم است، عنوان کرد: فرمان از آن خداست و با فرمانروایان دیگر تفاوت دارد چراکه پاک است و فرمانش جز فرمان عدل و پاکی نیست.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه خدا ملک و سلطان مردم است، اظهار داشت: تنها کسی که در عالم هستی شایسته لقب پادشاهی است خداوند متعال است.
 
وی با بیان اینکه وقتی می گوییم خداوند فرمانروا است منظور این است که حق فرمان از آن اوست، اظهار داشت: فرمانروایی یعنی اراده‌ای برتر از اراده دیگران ولذا حکم فرمانروا الزام آور است.
 
آیت الله اراکی با بیان اینکه قانون، دستور فرمانرواست، اظهار داشت: هرجا که قانون است یک حق فرمانروایی وجود دارد.
 
دبیر کل مجمع کل تقریب با بیان اینکه فرمانروایی در ذات خودش برتری را دارد، اظهار داشت: وقتی می گوییم الله اکبر یعنی خداوند برتر است و این برتری نشان دهنده مقام حاکمیتی خداوند است لذا هر رفتاری که انجام می دهیم چه بخواهیم و چه نخواهیم از یک حاکمیتی تبعیت می کند.
 
وی با بیان اینکه هر دستور و فرمان ریشه ای دارد، اظهار داشت: هر دستوری  از دو حالت خارج نیست یا ریشه اس فرمانش خداوند است یا هوای نفس، لذا رفتارهای انسان یا برخواسته از ریشه خودخواهی است یا برخواسته از خدا خواهی.
 
آیت الله اراکی با بیان اینکه خداوند منبع فرمان است، اظهار داشت: خدا منبع گزینش‌هاست و اساس همه شرک‌ها از این جا شکل می‌گیرد که آفرینش را برای غیر خدا قائل شویم.
 
وی با بیان اینکه خداوند فرمانروا است، اظهار داشت: نه تنها این مسئله اساس اسلامی و دینی دارد بلکه بر اساس عقل نیز خداوند را به عنوان فرمانروا می شناسیم و وقتی "اشهد ان لا اله الله" می‌گویم به الوهیت خدا که فرمانروایی اوست و حقیقت عبادت پرستش است و اله یعنی معبود و کسی که استحقاق فرمانروایی دارد.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: خم شدن نماد فرمانبری است و عبادت بودن سجده برای این است که ما از فرمان الهی اطاعت می کنیم اما اگر سجده را برای خدا بدون دستور خدا انجام دهیم شرک است بنابراین عبادت ملاک اطاعت خداست.
 
وی با بیان اینکه امت واحده اسلامی از "اشهد ان لا اله الله" شکل می‌گیرد، افزود: خدای متعال فرمانروا است و رسول اکرم(ص) مأمور اول و گماشته نخستین است وقتی شهادتین را گفتیم و سیستم سیاسی اسلام را پذیرفتیم در واقع فرمانروایی خدایی را پذیرفته‌ایم که از طریق پیامبر اسلام(ص) ارائه می‌شود.  
 
آیت الله اراکی با بیان اینکه اساس شکل گیری امت اسلامی شهادتین است، اظهار داشت: اگر تسلیم شدیم و رفتارهای خود را ارادی و اختیاری براساس خواست خداوند و رسول اکرم(ص) تنظیم کردیم هویت ایجاد می‌شود.
 
وی افزود: وقتی رفتارهای اختیاری مان را بر مبنای دستور رسول خدا تنظیم کردیم اینجا یک هویت شکل می گیرد که همان هویت محمدی است بنابراین کسی که به فرمان خدا و رسولش تن می دهد بخشی از این هویت می شود.
 
آیت الله اراکی با اشاره به اینکه براساس هویت رسول اکرم(ص) هویت واحد شکل می‌گیرد که وحدت حقیقی است و آغاز وحدت از اعلام شهادتین است و بعد با پیروی از رسول اسلام (ص) است که به هویت اجتماعی واحد تبدیل می‌شود.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: این هویت واحد یک پدر دارد که وجود نبی مکرم اسلام، پدر و تولید کنندگی این هویت است و همه کسانی که به این هویت می پیوندند با هم برادرند.
 
آیت الله اراکی تأکید کرد: وقتی که هویت واحد شکل گرفت یک امت واحده شکل می گیرد که همان وحدت حقیقی است.
 
وی افزود: رسول اکرم(ص) جامعه اسلامی را اینگونه تعریف می کند که مومنین و جامعه ایمانی مانند یک پیکر واحد هستند که اگر رنجی بر بخشی از این پیکر وارد شود سایر بخش ها نیز احساس رنج می کنند. بر همین اساس است وقتی بر کودکی در فلسطین ظلمی می شود ما اشک می ریزیم این همان امت واحده است که رنج بخشی از امت بخش دیگر را می رنجاند.
 
وی افزود: هویت رسول اکرم(ص) وحدتی و تسلیم به خداست و این هویت یکپارچه یک شهر را ایجاد می‌کند که یکی شهر عرفی است که در یک منطقه جغرافیایی است و دیگری شهر حقیقی است که شهر حقیقی ملاک تمدن است.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: آن چیزی که این شهر را به هم پیوند می دهد و یکی می کند همان جان شهر که همان وجود مقدس نبی اکرم(ص) است.
 
وی در پایان تأکید کرد: اگر می خواهیم تمدن داشته باشیم باید جان شهر اسلامی را تعریف کنیم و بر اساس آن شهر حقیقی را بنا کنیم.
https://taghribnews.com/vdcefw8wfjh8zvi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی