تاریخ انتشار۲۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : 156672
رییس جمهوری در اجتماع مردم زابل:

انسجام و برادری مردم سیستان و بلوچستان زمینه ای برای توسعه این استان

رییس جمهوری صبح امروز (چهارشنبه) در اجتماع پرشور و صمیمی مردم شهرستان زابل با اشاره به ضرورت وحدت، انسجام و یکپارچگی و برادری و اخوت اسلامی برای قرار گرفتن استان سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه و حل معضلات و مشکلات مردم این استان گفت: استعدادها و ظرفیت های سیستان و بلوچستان و انسجام و برادری مردم این استان زمینه ای برای توسعه استان و منطقه خواهد بود. شناسه خبر: ۷۶۶۷۴ -
انسجام و برادری مردم سیستان و بلوچستان زمینه ای برای توسعه این استان
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با بیان اینکه خدای بزرگ را شاکرم که امروز در محضر مردم شریف ، قهرمان، مرزدار و فهیم زابل هستیم ، تصریح کرد: مردمان این خطه، بزرگمردان و زنانی هستند که این منطقه را به سرزمین اسطوره ها تبدیل کرده اند. 

رییس جمهوری تصریح کرد: تمام مردم سیستان و بلوچستان اعم از سیستانی یا بلوچ، شیعه یا سنی همه با هم برادر بوده و زیر پرچم واحد اسلام و ایران با اخوت، برادری ، مهربانی و یکپارچگی زندگی می کنند و این دستور خدا، قرآن، پیامبر(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است که نگاه ما به یکدیگر باید نگاهی برادرانه و مهربانانه باشد و این رمز توسعه ، موفقیت و امنیت مردم است. 

دکتر روحانی امنیت استان سیستان و بلوچستان را دومین پایه در کنار انسجام و وحدت برای توسعه و پیشرفت استان برشمرد و خاطر نشان کرد: امنیت استان نیز باید به دست مردم ، طوایف، قبایل و مرزداران این خطه و همه کسانی که به وطن ، اسلام و قرآن عشق می ورزند حفظ شده و پایدار بماند. 

رییس جمهوری افزود: نیروهای مسلح اعم از ارتش ، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج به وظایف خود عمل می کنند اما باید همه مردم این استان و طوایف و قبایل این بار مسئولیت سنگین را به دوش بکشند. 

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه هیچ کس نباید برای منافع حزبی، گروهی و تشکلی خاص از نام سیستانی، بلوچ و یا زابلی استفاده کند، گفت: فعالیت و رقابت احزاب در کشور آزاد است اما نباید کسی خدایی ناکرده از برادری، اخوت، وحدت و انسجام مردم سوء استفاده کند. 

رییس جمهوری افزود: مردم این استان قرن هاست که با برادری و اخوت در کنار هم زندگی کرده اند. 

دکتر روحانی با بیان اینکه مردم استان سیستان و بلوچستان انسان هایی هوشمند ، دلاور و با استعداد هستند خاطر نشان کرد: امروز در حوزه های علمیه و دانشگاه ها شخصیت های بزرگ و دانشمندان فراوانی از این خطه حضور دارند تا جایی که یکی از مراجع بزرگ شیعه از منطقه سیستان و بلوچستان است. 

تبدیل شدن سیستان و بلوچستان به استانی تجاری و تزانزیتی برای کل منطقه
رییس جمهوری در ادامه سخنان خود در جمع مردم چابهار با اشاره به اخوت موجود میان مردم استان و نیز ظرفیت‌های طبیعی آن گفت: این استعداد، انسجام، برادری و امنیت برآمده از آنها ان شاء الله زمینه‌ای خواهد بود برای توسعه این منطقه و کل استان سیستان و بلوچستان. 

دکتر روحانی با بیان اینکه اولین اقدامی که دولت مصمم است آن را انجام دهد ارتقای موقعیت کشاورزی منطقه سیستان است، افزود: با اینکه بار سنگینی بر عهده دولت خواهد بود اما این تصمیم را در جمع وزیران در تهران اتخاذ کرده ایم. کمبود آب مشکل اساسی در راه توسعه کشاورزی استان است که برای رفع آن چند راه وجود دارد. راه حل اول دیپلماسی آب است؛ یعنی اینکه حق آب مردم و آب مورد نیاز این منطقه را طبق قرارداد با کشور همسایه تامین کنیم. 

رییس جمهوری اظهار کرد: در سفر هفتم فروردین امسال به کابل، در جلسه دو جانبه با رییس جمهوری و وزیران افغانستان بحث اصلی‌ام مسأله آب و رودخانه هیرمند و دریاچه هامون بود. تمام مقامات افغانی و از جمله رییس‌جمهوری محترم افغانستان قول دادند که به قرارداد بین ایران و افغانستان نسبت به استفاده از رودخانه هیرمند و حق آبه ایران از دریاچه هامون مقررات بین المللی متعهد باشند. 

دکتر روحانی ادامه داد: به زودی هیاتی از افغانستان به تهران خواهد آمد تا درباره اجرای دقیق قرارداد هم نسبت به هیرمند و هامون و هم نسبت به هریرود مذاکره کند. این مساله هم در سطح دولت دنبال می‌شود و هم در استان استاندار و فرماندار و همه مقامات مسئول آن را دنبال خواهند کرد و حق مردم و آبی که متعلق به این سرزمین است ان شاء الله در این دشت ساری و جاری می‌شود. 

رییس جمهوری دومین مساله پیش‌روی توسعه کشاورزی استان را شرایط آب و هوایی و تبخیر فراوان آن عنوان و تصریح کرد: باید برای رساندن آب به مزارع از طریق خطوط لوله اقدام کنیم و برای این کار ان شاء الله ۴۶ هزار هکتار زمین کشاورزی را تحت شبکه آبیاری لوله ای برای استفاده بهینه از آب قرار خواهیم داد. این طرح با اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان در سه سال آینده اجرا می شود و با اجرای این طرح یک تحول بزرگ در کشاورزی منطقه بوجود خواهد آمد. 

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: البته طرح دیگری هم برای آبیاری تحت فشار برای کل استان مورد نظر دولت است که بر مبنای آن تقریبا حدود ۱۰۰ هزار هکتار در کل استان زیر پوشش قرار خواهد گرفت و این تحولی بزرگ در زمینه کشاورزی خواهد بود. 

رییس جمهوری گفت: طرح انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان و خاش که قبلا مورد تصویب قرار گرفته تا پایان سال ۹۴ اجرایی خواهد شد و در این سفر هیات وزیران انتقال گاز به زابل را نیز به این طرح اضافه کرده است. این طرح ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که دولت ظرف ۲ آن را سال تامین خواهد کرد و مردم از نعمت گاز بهره مند خواهند شد. 

دکتر روحانی اضافه کرد: همزمان با اجرای طرح انتقال گاز، یک نیروگاه گازی نیز در زابل احداث خواهد شد و همچنین برای این منطقه عملیات احداث دو نیروگاه بادی هر کدام به قدرت ۱۰۰ مگاوات از چند ماه دیگر آغاز خواهد شد. 

رییس جمهوری با اشاره به اینکه طرح‌های دیگری برای کل استان از جمله منطقه سیستان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: اولاً بازارچه‌های مرزی احیاء خواهد شد. در همین سفر وزیر محترم کشور دیروز برای بازدید به منطقه میرجاوه رفته بوده و همه مناطقی که بازارچه مرزی‌اش تعطیل و نیمه تعطیل بوده احیاء خواهد شد تا تجارت در این استان رونق بگیرد. 

دکتر روحانی تصریح کرد: مساله بعد مساله زیست محیطی و تثبیت شن‌های روان در استان است. برای امسال حدود هزار هکتار را تحت پوشش تثبیت شن قرار خواهیم داد. طرح های مختلفی برای بیابان زدایی وجود دارد و دولت این طرح را گسترش خواهد داد. 

رییس جمهوری با بیان اینکه همه این طرح‌ها به توسعه استان کمک خواهد کرد، خاطرنشان کرد: این استان باید تبدیل به یک استان تجاری و تزانزیتی نه تنها برای ایران و منطقه بلکه برای کل منطقه شرق ایران و شمال ایران شود. بر این اساس طرح توسعه بندر چابهار برای این منظور و راه‌آهن چابهار به سمت زاهدان و اتصال آن به شبکه ریلی کشور و در نهایت اتصال آن به خط‌آهن افغانستان، تاجیکستان و بالاخره چین در دست اقدام است. دولت اجرای این طرح را از طرف ایران شروع کرده و چین نیز از سوی دیگر اجرای طرح را آغاز کرده است که اجرای این طرح باعث شکوفایی اقتصادی منطقه خواهد شد. 

رییس جمهوری در ادامه سخنان خود در جمع مردم زابل با بیان اینکه صندوق توسعه ملی برای هر کس که در این استان بخواهد سرمایه گذاری کند با تخفیف ۴ درصد وام در اختیار کارآفرینان قرار خواهد داد افزود: زمان بازپرداخت این وام هم دو سال برای کارآفرینان استان اضافه خواهد شد. 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی گفت: دولت به عنوان خدمتگذار مردم بویژه مردم شریف و بزرگوار استان سیستان و بلوچستان اولین سفر استانی سال ۹۳ را برای این استان قرار داده و مطمئنم با وحدت و یکپارچگی و اخوت و دلاوری و استعدادهای درخشانی که در استان وجود دارد ، شاهد تحرک بسیار خوب در این استان خواهیم بود. 

دکتر روحانی با اشاره به اینکه طرح‌های متعددی برای این استان وجود دارد که امشب در شورای اداری استان همه آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت افزود: موضوعی هم که شما به عنوان منطقه آزاد اعلام کرده اید ان شاء الله این موضوع را در تهران در دستور هیات وزیران قرار خواهیم داد. 

رییس جمهوری در پایان از مردم شریف زابل، زهک، نیمروز و هامون قدردانی و برای همه آنان استانی توام با آبادانی و نشاظ و توفیق بیشتر آرزو کرد.
https://taghribnews.com/vdcefp8zwjh8npi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی