تاریخ انتشار۱۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲:۰۸
کد مطلب : 213641

عملکرد دوماهه انتفاضه سوم از دید کارشناسان

اغلب کسانی که در این انتفاضه هستند، جوان هایی هستند از نسل جدید و نسلی که همگی بعد از امضای پیمان اسلو متولد شده اند و این نشان می دهد که روند سازش نتوانسته وعده های داده شده به فلسطینیان را عملی کند
عملکرد دوماهه انتفاضه سوم  از دید کارشناسان
     در یازدهم  مهرماه امسال و در پی عملیات شهادت طلبانه جوان 19 ساله فلسطینی به نام «مهند الحلبی» که منجر به هلاکت و زخمی شدن چهارشهرک نشین صهیونیست (از جمله دو افسر ارتش صهیونیستی) در شهر بیت المقدس شد، بسیاری از شخصیت ها و مقامات فلسطینی وهمچنین  شماری از کارشناسان مسایل سیاسی منطقه، از آغاز انتفاضه سوم  یا انتفاضه مسجد الاقصی سخن گفتند.
     اینک دوماه از آن تاریخ می گذرد و انتفاضه سوم در این مدت، مبارزات ضد صهیونیستی متعددی را به نام خود به ثیت رسانده است  چنانکه  از آغاز انتفاضه سوم، 175عملیات شهادت طلبانه صورت گرفته  که در نتیجه آن 20 صهیونیست کشته 300تن از آن ها مجروح شده اند. دراین فاصله، 108 جوان فلسطینی نیز به شهادت رسیده اند
    به مناسبت آغاز سومین ماه از حیات پربرکت این انتفاضه،  نظر دوتن از کارشناسان مسایل غرب آسیا را جویا شده ایم که در ذیل می خوانید:
 
دیدگاه های احمد کاظم زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا در باره عملکرد دوماهه انتفاضه سوم :
هر چند انتفاضه سوم در مقایسه با انتفاضه های اول و دوم چندان در رسانه های جهان جای واقعی خود را پیدا نکرده و علت آن هم ایجاد بحران های موازی در خاورمیانه همچون بحران سوریه، عراق، لیبی، یمن و ظهور و افزایش تهدیدهای تروریستی از جانب داعش است، اما به لحاظ کارایی، این انتفاضه دست کمی از انتفاضه های قبلی نداشته و در برخی مواقع حتی از آنها جلو نیز بوده است و توانسته تلفات و خسارات متعددی به صهیونیست ها وارد نماید.
از همه مهمتر اینکه فضای رعب و وحشتی که انتفاضه سوم به دلیل خودجوش بودن و اصل غافلگیری که دارد، به وجود آورده حتی از انتفاضه های قبلی نیز بیشتر است. به همین دلیل در برخی موارد می توان گفت شهرک های یهودی نشین کرانه باختری و شهرهایی مثل بیت المقدس که شهری متشکل از یهودیان و مسلمانان است، به علت حملات غافلگیرانه فلسطینیان به شهر ارواح تبدیل شده اند.
نکته قابل توجه دیگری که در این زمینه وجود دارد، این است که اغلب کسانی که در این انتفاضه هستند، جوان هایی هستند از نسل جدید و نسلی که همگی بعد از امضای پیمان اسلو متولد شده اند و این نشان می دهد که روند سازش نه تنها نتوانسته وعده های داده شده به فلسطینیان را عملی کند، بلکه انجام نشدن این وعده ها موجب قطع امید و سرخوردگی بیشتر فلسطینیان از روند مذاکرات سازش شده و آنها در حال حاضر راهی به جز ادامه مقاومت را در پیش روی خود نمی بینند.
با توجه به اینکه مسئله فلسطین عملا از اولویت کشورها و مجامع عربی و اسلامی حذف شده، لذا آنها راه نجات خود را تنها در دستان خود دانسته و بدون هیچ چشم داشتی به کمک های کشورهای خارجی دست به کار شده اند تا بتوانند از حقوقشان دفاع کنند.
آمارها و شاخص های منتشره حاکی از این است که این انتفاضه توانسته خسارات اقتصادی زیادی بر اسرائیلی ها وارد نماید. در دو ماهی که از این انتفاضه می گذرد، نزدیک به دو میلیارد خسارت بر بخش های مختلف اقتصاد اسرائیل وارد شده و تعداد کسانی که از پست های امنیتی و نظامی استعفا می دهند، افزایش یافته است، از طرف دیگر استقبال از وسایل حمل و نقل عمومی از قبیل اتوبوس و مترو نیز بسیار کم شده و ارتش مجبور گشته بخش قابل توجهی از نیروهای خود را در این مراکز به کار بگیرد. این اقدامات به نوعی فضای رعب و وحشت را در این اراضی به وجود آورده است.
 
 
دیدگاه های محمدرضا حاجیان، کارشناس مسائل غرب آسیا در باره عملکرد دوماهه انتفاضه سوم :
چیزی که به عنوان انتفاضه سوم از آن نام می بریم، بیشتر یک اسم گذاری برای تلاش های مردمی است برای آزادی فلسطین طی مراحل زمانی. این مبارزه و قیام مردمی از پیش از تشکیل رژیم صهیونیستی شروع شده از زمان اشغال فلسطین توسط بریتانیا تا امروز و در هر مرحله ای با توجه شرایط و موقعیت و امکاناتی که در آن زمان مردم در اختیار داشته اند، این مبارزه ادامه داشته است.
در حال حاضر نیز با توجه به شرایطی که وجود دارد مردم و در نه واقع دولت ها و سازمان ها، به میدان آمده اند و با جان و مال و تمام توان خود تلاش می کنند از مقدسات و چیزی که متعلق به ملت فلسطین و حق این ملت است دفاع می کنند.
در این بین متاسفانه شاهد این هستیم که بعضی از افراد با توهماتی که برای خودشان ساخته اند تلاش می کنند که به شکلی مانع از این قیام شوند. منظور من از این افراد، فلسطینی هایی هستند اگرچه در مقابل این خود صهیونیست ها با کمک آمریکایی ها و برخی طرف های غربی تلاش مضاعفی را در صحنه های مختلف به عمل آوردند که مانع از گسترش این قیام شوند اما واقعیت این است که این قیام با توجه به شرایط و وضعیتی که  دارد نمی شود با این حرکات جلوی آن را گرفت.
اگرچه ممکن است در راه آزادسازی فلسطین موانعی را ایجاد کنند ولی واقعیت این است که قادر به سرکوب ملت فلسطین و مردم کشورهای آزادیخواه در حمایت از این قیام نخواهند شد و این قیام به عنوان یک مرحله ای از مراحل مبارزه مردم فلسطین و مردم مسلمان و آزادیخواه دنیا ادامه خواهد داشت و  اگرچه نمی شود زمانی را مشخص کنیم برای آزادی فلسطین ولی مهم این است که این شعله مبارزه خاموش نخواهد شد الا به بازگرداندن حقوق مردم فلسطین.
 
یکی از عواملی که باعث شد نتانیاهو با طرح پیشنهادی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا درخصوص بازگرداندن وضعیت قدس به قبل و اجرای توافق قبلی در این مکان موافقت کند، نگرانی اش از ادامه انتفاضه جدید بود. با این حال، شاخص ها نشان می دهد که علی رغم امضای توافقنامه کماکان انتفاضه در سرزمین های اشغالی ادامه دارد.
این انتفاضه همان طور که گفته شد، اولا خودجوش است و ثانیا با توجه به وضعیت حاکم اتخاذ شده است. با توجه به اینکه هیچ تغییری در وضعیت فلسطینی ها روی نداده و اقدامات رژیم صهیونیستی چه درخصوص شهرک سازی و چه در خصوص ادامه محدودیت ها و ممنوعیت ها  برای فلسطینیان ادامه دارد، مردم فلسطین هم این حق را برای خود قائل هستند که به این اقدامات و تجاوزات پاسخ دهند.
بر این اساس می توان گفت انتفاضه فعلی هرچند که ممکن است با توجه به شرایطی که بر فلسطین و بر منطقه حاکم است با افت و خیزهایی همراه باشد، اما متوقف نشده و ادامه پیدا خواهد کرد و سرنوشت نهایی فلسطین و قدس در این انتفاضه رغم خواهد خورد.
 
https://taghribnews.com/vdceex8wzjh8zpi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی