تاریخ انتشار۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : 232000
لاريجاني در ديدار با کيتاروويچ؛

نگاه ملت ايران به کشور کرواسي مثبت است / کشورها باید براي برقراري صلح و نابودي تروريسم به درک و فهم مشترک برسند

رئیس جمهور کرواسی: خوشحاليم که فعاليت‌هاي مسلمانان کرواسي که همراه با ترويج ارزش‌هاي اخلاقي است باعث شده بدبيني هايي که به خاطر تبليغات غلط نسبت به اسلام صورت گرفته، از بين برود.
نگاه ملت ايران به کشور کرواسي مثبت است / کشورها باید براي برقراري صلح و نابودي تروريسم به درک و فهم مشترک برسند
علي لاريجاني عصر چهارشنبه در ديدار با خانم کوليندا گرابار کيتاروويچ رئيس جمهور کرواسي گفت: اکنون سطح روابط اقتصادي بین دو کشور پايين است و زمان آن فرا رسيده که از ظرفيت‌هاي دو کشور جهت افزايش مراودات اقتصادي و تجاري استفاده کنيم.

لاریجانی با اشاره به ظرفيت‌هاي موجود جهت سرمايه گذاري در ايران اظهار داشت: راه آهن  و حمل و نقل ريلي، صنايع دريايي و انرژي از جمله حوزه‌هايي است که در حال حاضر براي ما اهميت فراواني دارد و زمينه‌هاي سرمايه‌گذاري در آنها فراهم است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: نگاه ملت ايران به کشور کرواسي مثبت است و همين نگاه باعث مي‌شود که بتوانيم در زمينه توريسم و گردشگري فعاليت خوبي داشته باشيم، زيرا ايرانيان علاقه‌مند به سفر هستند و از طرف ديگر در صنعت هتل‌سازي زمينه سرمايه‌گذاري در ايران فراهم است.

لاريجاني در ادامه با اشاره به اوضاع منطقه خاطرنشان کرد: تروريسم پديده‌اي است که ناامني در منطقه و برخي از کشورهاي اروپايي را سبب شده است و متاسفانه تاکنون ناتو و ائتلاف 60 کشور، کار مهمي انجام نداده اند.
وي تاکيد کرد: براي برقراري صلح و نابودي تروريسم بايد کشورها به درک و فهم مشترک در اين خصوص برسند و با عزم و اراده بين‌المللي با آنها مبارزه کنند که البته تنها راه مبارزه در اين خصوص روش نظامي‌گري نخواهد بود.

خانم کوليندا گرابار کيتاروويچ نیز در این دیدار با تبریک اجرای توافقنامه برجام که موجب بازشدن روابط منطقه اي و فرامنطقه اي ايران با ساير کشورها شده است افزود: دو عامل تحريم و تشکيل نشدن کميسيون‌هاي مشترک دليل پايين بودن سطح روابط تجاري بین دو کشور است اما کرواسي آماده است تجارب خود را در زمينه راه‌آهن، کشتي‌
سازي، انرژي، صنايع غذايي، حمل و نقل کالا و گردشگري در اختیار ایران قرار دهد.

وی افزود: امسال سومين نشست کالاهاي حلال در کرواسي برگزار مي‌شود و اين نشان دهنده اهميتي است که کرواسي به اسلام و استقبال از گردشگران کشورهاي اسلامي دارد.
رئيس جمهور کرواسي اظهارداشت: ما به‌ تازگي يکصدمين سالگرد حضور اسلام در کرواسي را جشن گرفته‌ايم و خوشحاليم که فعاليت‌هاي مسلمانان کرواسي که همراه با ترويج ارزش‌هاي اخلاقي است باعث شده که بدبيني هايي که به خاطر تبليغات غلط نسبت به اسلام صورت گرفته، از بين برود و همين مسلمانان با ترويج مذهب خود موجب شدند تا تعداد بسيار اندکي از اين کشور به داعش بپيوندند.

وي افزود: ما در حال آماده سازي تفاهم نامه فرهنگي هستيم که به مدت 4 سال اعتبار دارد و اميدواريم که از اين طريق بتوانيم سطح روابط فرهنگي ميان دو کشور را ارتقا بخشيم.

خانم گرابار کيتاروويچ، در ادامه با اشاره به مسائل منطقه‌اي، اظهار داشت: براي ما امنيت اهميت زيادي دارد، ولي متاسفانه اکنون شاهد افزايش افراط‌گرايي در جنوب شرقي اروپا و منطقه خاورميانه هستيم که اين مسئله نگران کننده است.

رئيس جمهور کرواسي افزايش مهاجرت از کشورهاي ناامن و درگير جنگ را يکي از معضلات کشورهاي اروپايي خواند و تصريح کرد: اگر صلح در اين کشورها برقرار شود، از تعداد مهاجرين کاسته خواهد شد و ما به نوبه خود تلاش داريم تا در افغانستان صلح برقرار شود.

وي خاطرنشان کرد: نقش کليدي ايران در ايجاد صلح در منطقه بارز است و ما به عنوان کشوري که هم عضو اتحاديه اروپا و هم ناتو هستيم، اميدواريم که با همکاري ايران بتوانيم با تروريسم مبارزه کرده و صلح و امنيت در کشورهاي درگير را برقرار کنيم.

رئيس جمهور کرواسي با اشاره به درگيري ها در کشورهايي مانند بوسني و هرزگوين اظهار داشت: در اين کشور اوضاع سياسي ثابت نيست و دليلش آن است که در آنجا سه طايفه از حقوق مساوي برخوردارند.
خانم گرابار کيتاروويچ با اشاره به ائتلاف ضدتروريستي اظهار داشت: تعداد اعضاي ائتلاف ضدتروريستي دو برابر اعضاي ناتو است و تا جايي که به طبقه بندي گروه هاي تروريستي مربوط مي‌شود، هنوز تعريف مشخصي در اين خصوص وجود ندارد و هر کشور عضو ناتو تعريف خودش را از تروريسم دارد و تصميماتشان نيز انفرادي است.

رئيس جمهور کرواسي در پايان با اشاره به سياست ضدتروريستي کرواسي تاکيد کرد: من اميدوارم که کشورهايي که سلاح به گروه هاي تروريستي مي دهند، اين کار را متوقف کنند تا سريع تر به صلح و آرامش دست يابيم و همچنين مي خواهم که اين مشکل در چارچوب سازمان ملل حل شود و کشورهاي درگير جنگ بالاخص سوريه بتوانند زودتر شاهد برقراري امنيت باشند و بازسازي اين کشورها را به زودي کليد بخورد.
 
https://taghribnews.com/vdce7w8w7jh8x7i.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی