تاریخ انتشار۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : 208908
آیت الله اراکی در گفت و گو با شبکه آج تی وی پاکستان:

راه حل مشکلات جهان اسلام، دست کشورهای اسلامی است

تنا- اختصاصی
دبیرکل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه راه حل مشکلات جهان اسلام، دست خود کشورهای اسلامی است، اظهار داشت: کشورهای اسلامی با تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی، می توانند مراکزی را برای حل اختلافات جهان اسلام ایجاد کنند.
راه حل مشکلات جهان اسلام، دست کشورهای اسلامی است
 به گزارش خبرنگار تقریب، آیت الله "محسن اراکی" در گفت و گو با شبکه آج تی وی پاکستان در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه پیرامون سوریه و دخالت نظامی برخی کشورها در این کشور گفت: نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری حق مداخله در سوریه را ندارد.
 
وی با بیان اینکه مداخله در سوریه ابتدا توسط آمریکا، کشورهای هم پیمان آمریکا و ناتو انجام گرفت و آنها به بهانه جنگ با داعش وارد سوریه شدند، افزود: اینکه آمریکا می گوید که فقط خودش می تواند با داعش بجنگد ولی روسیه حق ندارد، این یک حرف کاملا غیرمنطقی است.
 
آیت الله اراکی خاطرنشان کرد: روسیه معتقد است آمریکا هیچ خطری از ناحیه داعش ندارد زیرا این کشور در قاره ای دورتر قرار دارد اما روسیه نزدیک منطقه درگیر قرار دارد و الان خیلی از کسانی که در سوریه می جنگند از کشورهای آسیای میانه و روسیه هستند و ممکن است به تدریج این نیروها در روسیه ایجاد ناامنی کنند؛ بنابراین روسیه حق خود می داند برای اینکه از خودش دفع خطر کند و همچنین برای اینکه بتواند از ناامنی در روسیه و آسیای میانه پیشگیری کند، در سوریه دخالت کرده است.
 
ما قائل به دخالت هیچ کشور خارجی در سوریه نیستیم
وی تأکید کرد: البته ما قائل به دخالت هیچ کشور خارجی در سوریه نیستیم و اگر کشورهای اسلامی با هم همکاری می کردند مشکل سوریه حل می شد. اگر واقعا اشکالی بر سیاست های نظام سوریه وجود دارد، این اشکالات از طریق گفتگوهای سیاسی قابل حل است. بشار اسد بارها اعلام کرده است که برای مذاکره و راه حل سیاسی آماده است وقتی ایشان آمادگی برای راه حل سیاسی را دارد برای چه جنگ در سوریه را تقویت می کنیم.
 
آیت الله اراکی افزود: در عراق نیز وضع به همین شکل است اگر آمریکا و هم پیمانانش وارد عراق نمی شدند و در جنگ علیه داعش مداخله نمی کردند، روسیه هم مداخله نمی کرد پس نمی توان گفت آمریکا حق دارد ولی روسیه حق ندارد.
 
کمک از خارجی ها اساسا غلط است
دبیرکل مجمع جهانی تقریب درعین حال تأکید کرد: اینکه ما از خارجی ها کمک بگیریم اساسا غلط است اگر کشورهای اسلامی با یکدیگر همکاری می کردند، به یکدیگر اعتماد داشتند و در مشکلات از یکدیگر کمک می گرفتند مشکلات خیلی سریع تر حل می شد.
 
وی با بیان اینکه ما معتقدیم که کشورهای اسلامی اتحادیه ای را تشکیل دهند که در این اتحادیه در مسائل ورود کند، اظهار داشت: ما اگر یک اتحادیه قوی داشتیم این اتحادیه می توانست در مسائل مصر، لیبی ، سوریه، عراق و سایر مشکلات جهان اسلام ورود کند و آنها را حل نماید.
 
راه حل مشکلات جهان اسلام، دست خود کشورهای اسلامی است
آیت الله اراکی افزود: راه حل مشکلات جهان اسلام، دست خود کشورهای اسلامی است و باید کشور های اسلامی اتحادیه ای تشکیل دهند و مراکزی را برای حل اختلاف ایجاد کنند تا دیگر نیاز نداشته باشیم به سوی سازمان ملل، دادگاه لاهه و سایر نهادهای بین المللی دست کمک دراز کنیم.
 
وی تأکید کرد: برای کشورهای اسلامی مایه شرم است که در نزاع هایی که میانشان رخ می دهد به دادگاههای اجانب مراجعه می کنند اگر یک اتحادیه تشکیل شود این اتحادیه می تواند یک دادگاه مشترک مورد توافق همه کشورهای اسلامی ایجاد کند و این دادگاه در مسائل مورد نزاع کشورهای اسلامی ورود پیدا کند.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: از همه دلسوزان، علماء، سیاسیون، نخبگان و احزاب سیاسی جهان اسلام درخواست داریم در راه تبدیل ایده اتحادیه کشورهای اسلامی به یک مطالبه عمومی و هم چنین در راه اجرایی کردن این ایده بسیار مهم و اساسی که دستور اسلام است، تلاش کنند.
 
عمده مشکلات جهان اسلام ناشی از تفرقه است
آیت الله اراکی در ادامه این گفت و گو پیرامون هدف سفرش به پاکستان نیز گفت: هدف از سفر به پاکستان، تبادل نظر با علماء و شخصیت های مؤثر پاکستان پیرامون مسائل منطقه و راههای ایجاد وحدت بین کشورهای ، مذاهب و مردم کشورهای اسلامی است.
 
وی افزود: ما امروز شاهد مشکلات زیادی در سطح جهان اسلام هستیم که این مشکلات عمدتا ناشی از تفرقه ای است که بوسیله دشمنان اسلام و برخی از جاهلان از درون کشورهای اسلامی بر جهان اسلام تحمیل شده است.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب خاطرنشان کرد: علمای اسلام، نخبگان دینی، سیاسی و علمی با هم توافق کنند و تصمیم واحدی بگیرند تا اتحاد بین کشورهای اسلامی به وجود بیاید. ایران، پاکستان، عراق، ترکیه، سوریه، عربستان و سایر کشورهای اسلامی بیایند و یک اتحادیه ای همانند اتحادیه کشورهای اروپایی تشکیل دهند و به یک قدرت مؤثر در جهان تبدیل شوند.
https://taghribnews.com/vdce7v8wvjh87oi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی