>> تظاهرات مردم مالزی در محکومیت کشتار مسلمانان روهینگیا | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۹:۱۰
کد مطلب : 252700

تظاهرات مردم مالزی در محکومیت کشتار مسلمانان روهینگیا

هزاران نفر از مردم مالزی و روهینگیایی های مسلمان امروز در تجمعی در کوالالامپور پایتخت مالزی سیاست های دولت میانمار در کشتار و آزار و اذیت مسلمانان روهینگیا را محکوم کردند.
تظاهرات مردم مالزی در محکومیت کشتار مسلمانان روهینگیا
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)،این تجمع که با فراخوان حزب اسلامی مالزی (پاس) انجام و در آن بیش از 10 هزار نفر از مردم مالزی و مقام های بلندپایه این کشور در آن شرکت داشتند، مورد اعتراض مقام های میانمار و برخی از اعضای  اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن قرار گرفت که بر اساس اصول آن، اعضا نباید در امور داخلی دیگر کشورهای عضو دخالت کنند.

نخست وزیر مالزی در این تجمع که در ورزشگاه "تیتیوانگسا"برگزار شد، قاطعانه جنایاتی که علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار روا می شود را محکوم کرد و گفت که نمی خواهد در مورد این مسأله ساکت باقی بماند؛ نجیب گفت: آیا شما انتظار دارید رهبر بیش از 30 میلیون نفر از مردم چشمان خود را ببندد و ساکت بماند؟ من اینگونه نیستم.

وی با اشاره به بیانیه دولت میانمار که حضور اعضای دولت مالزی در این تجمع را به منزله دخالت در امور دولت این کشور تلقی می کنند، گفت: آنها به من هشدار دادند، اما برای من مهم نیست، چون من در اینجا فقط به عنوان "نجیب تون رزاق" نیستم، من در اینجا به نام امت و به عنوان مالزی شرکت کرده ام.

وی گفت: حضور من در این تجمع نمی تواند به عنوان دخالت در امور کشوری دیگر تلقی شود، چون قتل عام روهینگیایی ها در استان راخین نقض حقوق بشر است.

نخست وزیر مالزی همچنین از "جوکو ویدودو" رئیس جمهور اندونزی خواست نسبت به قتل عام روهینگیایی ها در میانمار اعتراض کند.

وی خواستار موضع گیری اندونزی در این زمینه شد و با اشاره به تجمع ده ها هزار نفر از مردم اندونزی در روز جمعه گذشته در اعتراض به ادعای توهین فرماندار جاکارتا به مقدسات، گفت که رئیس جمهوری اندونزی و مردم این کشور باید درست مثل مردم مالزی همبستگی خود را با روهینگیایی ها نشان دهند.

نجیب تون رزاق، گفت: ما باید خشونتی را که در آن روهینگیایی ها کشته می شوند، مورد تجاوز قرار می گیرند، ضرب و شتم و زنده زنده سوزانده می شوند، محکوم کنیم؛ وی همچنین از سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی خواست اقدامی برای رسیدگی به خشونت های جاری در میانمار انجام دهند.

در این تجمع علاوه بر نخست وزیر مالزی، "احمد زاهد حمیدی" معاون نخست وزیر، "عنیفه امان"وزیر امور خارجه و چند وزیر دیگر مالزی و "عبدالهادی آونگ"رئیس حزب پاس نیز حضور داشتند.

معاون نخست وزیر مالزی نیز گفت که از دیوان بین المللی دادگستری خواسته است علیه حکومت نظامی میانمار به دلیل جنایاتش علیه روهینگیایی ها در استان راخین اقدام کند.

وی با اشاره به حضور اعضای دولت و حزب حاکم آمنو و حزب اسلامی پاس در این تجمع، گفت: ما امروز اختلافات را در مالزی کنار گذاشته ایم تا به سایر نقاط جهان نشان دهیم، مردم روهینگیا حمایت می خواهند.

در همین حال، "عبدالهادی آوانگ" رئیس حزب پاس نیز گفت:رسیدگی به آزار و اذیت اقلیت مسلمان روهینگیا به مداخله بین المللی نیاز دارد؛ وی افزود: دولت برای دفاع از سرنوشت مسلمانان روهینگیا و دیگر گروه های قومی در میانمار باید با کشورهای دیگر همکاری کند.


 
 
https://taghribnews.com/vdcdzx0xzyt0k56.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی