تاریخ انتشار۶ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۶
کد مطلب : 219707
داود اوغلو؛

ایران همسایه ترکیه است، رقیب نیست / اختلاف نظرها درباره برخی مسائل در عراق و سوریه معمولی است

نخست وزیر ترکیه در گفتگو با سی.ان.ان: ایران همسایه ماست و رقیب ترکیه نیست. او تفاوت در دیدگاههای دو کشور درخصوص بحران سوریه را معمولی ارزیابی کرد.
ایران همسایه ترکیه است، رقیب نیست / اختلاف نظرها درباره برخی مسائل در عراق و سوریه معمولی است
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) احمد داوداوغلو در گفت و گو با کریستین امانپور خبرنگار سی.ان.ان در خصوص حل بحران سوریه و مشارکت کردهای سوریه در میز مذاکرات گفت: ترکیه مخالفتی با حضور کردهای سوریه ندارد ولی با حضور حزب اتحاد دمکراتیک PYD در میز مذاکرات مخالف است.
او مدعی شد این یک سازمان تروریستی وابسته به پ.ک.ک است که هم آمریکا و هم اتحادیه اروپا آن را یک سازمان تروریستی می شناسند.

داوداوغلو در پاسخ به اینکه بالاخره آمریکا در منطقه همسو با PYD حرکت می کند و آیا زمان آن نرسیده که ترکیه واقعیتها را بپذیرد، گفت: کسانی که آنها را مشروع و شریک خود می بینند، واقعیت های منطقه را نمی دانند. هیچکس نمی تواند ترکیه را در خصوص اینکه پ.ی.د خواهان صلح است، قانع کند.

داوداوغلو در پاسخ به این گفته امانپور که ایران با موفقیت بزرگی به توافق هسته ای با غرب رسید و خصوص رفع تحریم ها علیه ایران نیز گفت: من از حصول توافق در مساله هسته ای ایران بسیار خرسندم. حل این مساله نه تنها برای این کشور بلکه برای اقتصاد جهانی نیز تحول خوبی است.
او در پاسخ به اینکه آیا ترکیه در منطقه ایران را رقیب خود می بیند؟ گفت: ما ایران را رقیب نمی بینیم. ما همسایه هستیم. در طول تاریخ روابط خوب و بدی داشتیم. ولی در 20 سال اخیر روابط ما براساس حسن همجواری استوار شده است. اختلاف نظرها درباره برخی مسائل در عراق و سوریه معمولی است.

داود اوغلو درباره همکاری روسیه با سوریه نیز گفت: روسیه مدت طولانی به مداخله خارجی در امور سوریه مخالفت می ورزید. ولی اکنون خود به طور خیلی منفی در سوریه مداخله و در واقع سوریه را اشغال می کند.

او در پاسخ به اینکه داعش و یا پ.ک.ک کدام بیشتر برای ترکیه خطرناک است، گفت: بدی ها و پلیدی های این دو را
نمی توان مقایسه کرد. هر دو برای ترکیه خطرناک و هر دو از نظر ایدئولوژی مخالف دمکراسی هستند.
 
https://taghribnews.com/vdcdzn0x5yt0f56.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی