تاریخ انتشار۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : 246103
سخنگوی وزارت خارجه:

طرفهای درگیر در کشمیر را به خویشتن داری فرا می خوانیم/دیدار ظریف با وزیر خارجه مصر در مورد مسائل منطقه ای بود

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: ما همواره طرفهای درگیر در کشمیر را به خویشتن داری و استفاده از راه حلهای مسالمت آمیز فراخوانده ایم و همین سیاست را ادامه خواهیم داد.
طرفهای درگیر در کشمیر را به خویشتن داری فرا می خوانیم/دیدار ظریف با وزیر خارجه مصر در مورد مسائل منطقه ای بود
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، " بهرام قاسمی" سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری تقریب در مورد موضع این وزارت خانه در قبال مناقشات کشمیر گفت:موضع کلی ما در قبال کشمیر روشن است و ما همواره طرفین درگیر در کشمیر را به خویشتن داری و نشست و مذاکره و استفاده از راه حلهای مسالمت آمیز دعوت کرده ایم و همین سیاست را ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد:امیدوارم که در یک تفاهم جدی بین طرفهای درگیر از برخوردهای خشونت آمیز کاسته شود و آنها بتوانند به تفاهم و راه حلهایی دست پیدا کنند.

سخنگوی دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره دیدار ظریف با "سامح شکری" همتای مصری وی گفت: دیدار وزرای امور خارجه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در چارچوب تماس های ایران با کشورهای منطقه برای تبادل نظر درباره تحولات منطقه است و این دیدار باید اساس گفت و گوهای بیشتر تهران و قاهره باشد.

قاسمی در خصوص واکنش عربستان سعودی به این دیدار هم گفت: عربستان هنوز به کارشکنی های خود علیه ایران ادامه می دهد و ما شواهدی مبنی بر عقب نشینی سعودی ها از این مواضع غیر مسئولانه نمی بینیم.

وی ادامه داد: عربستان تلاش زیادی برای تخریب روابط ایران با کشورهای منطقه می کند و طبیعی است در این خصوص هم کارشکنی داشته باشد.

قاسمی در مورد همكاري ايران و روسيه در مسئله سوريه اظهارداشت: اين همكاري دو جانبه در همه موارد وجود دارد و در مورد مبارزه با تروريسم در سوريه همكاريمان ادامه مي يابد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد چرخش هاي سياسي تركيه در منطقه توضيح داد: ارتباط ما با تركيه روابط خوبي است و بعد از كودتا هم بهتر شده است و اين تصور درستي نيست كه دو كشوري كه روابط حسنه دارند از مواضع يكسان در همه زمينه ها با هم برخوردار باشند.

وي ادامه داد: چنين تصوري كه تركيه در همه مواضع خارجي مانند ما فكر كند درست نيست و ما مي توانيم اختلاف نظر داشته باشيم و پشت ميز مذاكره اين اختلاف نظرها را مطرح كنيم و برخي مواقع راه حل مشترك اتخاذ كنيم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره نتایج سفر اخیر رئیس جمهوری گفت: مجموعه سفر رئیس جمهوری به ونزوئلا، کوبا و نیویورک سفر موفقی ارزیابی می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه، درباره دیدار وزیر امور خارجه با همتای کانادایی در حاشیه مجمع عمومی گفت: ما در ماه های گذشته در سطح کارشناسی مذاکراتی به خواست طرفین در کشور ثالث داشتیم؛ مذاکرات ادامه پیدا کرد و نهایتا در حاشیه مجمع عمومی وزرای خارجه دو کشور با هم دیدار کردند.

قاسمی با بیان اینکه هیأت های کارشناسی مذاکرات را ادامه می دهند، افزود: اگر بتوانیم درباره برخی مشکلات سیاسی و حقوقی فیمابین به تفاهم برسیم، این امر می تواند منجر به تحول در روابط دو کشور که به صورت یکجانبه در سالیان گذشته توسط دولت کانادا قطع شده است، منجر شود.

وی یادآور شد: حضور چند صد هزار ایرانی فرهیخته و صاحب نظر در کانادا و وجود بخش کنسولی در کانادا برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است و با توجه به جایگاه ایران در منطقه، تهران هم برای دولت کانادا از اهمیت زیادی برخوردار است.

قاسمی در مورد مسائل یمن و اتهام عربستان به ایران هم گفت: مشخص است كه عربستان دست به جنايت در اين كشور زده و مي زند و با توجه به مشكلاتي كه برايش ايجاد شده در يمن تلاش براي فرافكني دارد و از آن جمله اتهام حضور ايران در يمن است، که اين يك اتهام واهي است.

قاسمي افزود: عربستان نقش تخريبي در منطقه دارد و از هر فرصتي براي تحت فشار قرار دادن  ايران استفاده مي كند كه توصيه مي كنيم از سرنوشت خيلي ها مانند صدام حسین در منطقه درس بگيرد.

وي راجع به اقدام دولت آمريكا در وتو كردن طرح محكوميت عربستان در ١١ سپتامبر گفت: اين اقدام آمريكا تكراري است و با توجه به هزينه هاي گزافي كه عربستان انجام مي دهد،  مشخص بود كه اوباما اين كار را انجام دهد.

وي افزود: نقش عربستان در جنايت ١١ سپتامبر كاملا روشن است و اين كشور روزي بايد درقبال چنين اقداماتی پاسخگوي جهانيان باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مواضع ایران در مورد سوریه و حلب گفت: مواضع ایران درباره سوریه مشخص است و تغییری در مواضع خود نداریم، سوریه راه حل نظامی ندارد و تنها راه حل برای پایان یافتن بحران، مذاکرات سیاسی است؛ برای رسیدن به آتش بس دائمی نیاز است از ارسال سلاح به گروه های متخاصم جلوگیری شود

قاسمی اظهار داشت: متأسفانه در برخی آتس بس ها احساس می شود قدرت های منطقه به دنبال خرید وقت و باز پروری مجدد گروه های تروریستی هستند.

وی درباره اظهارات مقامات اماراتی درباره جزایر سه گانه گفت: ادعاهای پوچی که از سوی مقامات اماراتی مطرح می شود نیاز به دعاوی حقوقی ندارد، این سه جزایر جزو لاینفک ایران و امری تغییرناپذیر است؛ هیچ کشوری جرأت اقدامی علیه این سه جزایر ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون نقش عربستان در مشکلات منطقه و گفتگوها در مجمع عمومی سازمان ملل در این باره نیز گفت: با عربستان ارتباطی نداریم و هیچ مذاکره‌ای وجود ندارد و لذا از تریبون‌های بین‌المللی برای اعلام مواضع خود استفاده می‌کنیم.
 
قاسمی تصریح کرد: با توجه به وضعیت منطقه، احتمالاً در بعضی مذاکرات به رفتارهای عربستان گلایه و اعلام موضع شده است.
 
وی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد حمایت آمریکا از تروریسم و گروه‌های تروریستی تصریح کرد: سوابق آمریکا در منطقه و جهان روشن است؛ این کشور از یک سری استانداردهای دوگانه استفاده می‌کند و بر اساس منافعش مواضع خود را تغییر می‌دهد.
 
 
 
https://taghribnews.com/vdcdz90xsyt0of6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی