تاریخ انتشار۳۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : 156806

بحران سوریه و بحرین و مسئله ریاست جمهوری؛ محورهای اصلی خطبه های جمعه لبنان

تنا – بیروت
خطیبان جمعه لبنان با تاكید بر لزوم مقابله با بحران سوریه، ضرورت حمایت از ملت بحرین و انتخابات پیش روی ریاست جمهوری لبنان را مورد تاکید قرار دادند.
بحران سوریه و بحرین و مسئله ریاست جمهوری؛ محورهای اصلی خطبه های جمعه لبنان
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، حجت الاسلام و المسلمین "شیخ عبد الأمیر قبلان"نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان در سخنانی در خطبه های این هفته نماز جمعه در لبنان، خواستار انتخاب رئیس جمهور اصلح در این كشور برای تحقق منافع لبنان، شد و بر لزوم دوری از طایفه گرایی و گروه گرایی در این انتخاب تاكید كرد.

وی در ادامه با اشاره به بحران بحرین، خاطرنشان كرد: رژیم بحرین باید از ملت خود حمایت كند و هیچ شهروندی را از وطن خویش نفی و محروم نكند؛ حكومت در بحرین ثبات و استقرار در كشور را برقرار كند تا این ملت با اطمینان خاطر ادامه حیات دهد.

نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان همچنین به مسئله شهادت خبرنگاران شبكه المنار اشاره كرد و با محكومیت این اقدام، تاكید كرد: حمایت از این گونه خبرنگاران كه داعیان حق هستند ضروری است.

حجت الاسلام و المسلمین "شیخ احمد قبلان"، خطیب جمعه مسجد امام حسین(ع) در منطقه برج البراجنه بیروت در خطبه های نماز جمعه این هفته، تنها راه عبور از تنگنا و بحران کنونی لبنان را وحدت و یکپارچگی مردم این کشور برشمرد و اظهار داشت: به واسطه گفت‌وگو و رایزنی می‌توان از مرحله دشوار کنونی عبور کرد و به حل مشکلات داخلی امیدوار بود.

وی با اشاره به پیامدهای بحران سوریه بر لبنان، اظهار داشت: افزایش پناهندگان سوری به خاک لبنان حکومت را تحت فشار قرار داده و بار سنگین اقتصادی را بر دوش آن نهاده است.

این عالم لبنانی بر لزوم افزایش تدابیر امنیتی برای مقابله با تروریست‌ها تاکید کرد و گفت: ارتش لبنان باید تلاش مضاعفی را به منظور ایجاد امنیت در همه مناطق این کشور به کار گیرد اما این امر باید به دور از خصومت‌های شخصی و مذهبی دنبال شود.

حجت الاسلام قبلان همه گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی را به کمک برای انتخاب رییس جمهور آینده کشور به دور از دخالت‌های خارجی دعوت کرد و گفت: باید با انتخاب رییس جمهور اصلح، به استقلال و شکوفایی لبنان در زمینه‌های مختلف کمک کرد.

"شیخ ماهر حمود" امام مسجد القدس صیدا نیز مسئله ریاست جمهوری این كشور را محور سخنان خود قرار داد و تصریح کرد: لبنانیها از آثار جنگ داخلی عبرت گرفته اند و در پی یافتن فردی هستند كه تامین كننده خواستهای مردمی باشد.

وی با اشاره به كاندیداتوری سمیر جعجع برای انتخابات ریاست جمهوری لبنان، گفت: بدون شك كاندید شدن وی نوعی خودكشی سیاسی است و لبنانیها باید به طور قاطع با این اقدام مخالف كرده و جنایتهای وی و قوات لبنانی كه جعجع فرماندهی آن را بر عهده دارد فراموش نكنند؛ جنایتهایی كه مسلمانان شیعه و سنی و مسیحیان را مورد هدف قرار دارد.

این عالم اهل سنت در ادامه تاكید كرد: این اقدام بازتابی است از شكستهای تكفیریها در سوریه و عقب نشینی عربستان از مواضع سابق خود و همچنین موفقیتهایی كه در طرابلس، عرسال و ... به همراه آورده لذا با آمدن چنین فردی برای تغییر این وضعیت تلاش می شود.

حجت الاسلام و المسلمین "سید علی فضل الله" خطیب جمعه منطقه حاره حریک بیروت در خطبه های نماز جمعه این هفته که در مسجد امامین حسنین(ع) برگزار شد، با تمجید از تلاش‌های اخیر ارتش لبنان در راستای ایجاد امنیت در مناطق مختلف این کشور به واسطه طرح امنیتی که به تازگی اجرایی شده است گفت: همه باید دستاوردهای ارتش در مقابله با گروهک‌های تروریستی و تکفیری را مورد حمایت قرار دهند.

وی در ادامه با اشاره به تحولات سوریه اظهار داشت: متاسفانه برخی کشورهای سلطه جو به دنبال فرسایشی شدن بحران در سوریه و درنتیجه به حداقل رساندن تاثیر این کشور در منطقه و در مقابله بارژیم صهیونیستی هستند که در کمال تعجب برخی از کشورهای عربی و اسلامی نیز هیچ تلاشی برای پایان دادن به درگیری‌های خونین در این کشور انجام نمی‌دهند.

وی افزود: در حالی که نظام سلطه هیچ عجله‌ای برای حل بحران سوریه ندارد، مردم این کشور باید دست به دست هم داده و با آگاهی نسبت به خطرات پیش رو به دنبال آشتی ملی باشند.

خطیب جمعه بیروت، نسبت به تحولات اخیر بحرین نیز ابراز نگرانی کرد و از آل خلیفه خواست به جای انجام اقداماتی که پیامدهای وخیمی را برای این کشور به دنبال دارد به دنبال گفت‌گوی جدی و سازنده با گروه‌های معارض باشد.

وی همچنین ادامه تجاوزات و بی‌حرمتی رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی را محكوم كرد و به مسلمانان در این رابطه هشدار داد.

https://taghribnews.com/vdcdz90f9yt0kj6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی